Redaktøren har eksperimenteret en del, og synes jeg er nået frem til en god kombi!
Der er stor forskel på hvad man har med ud på træningstur, her kommet en beskrivelse af hvad jeg har med, hvad jeg opbevarer det i, og hvorfor.
Lad være med at læse nedenstående som et facit, folk er forskellige, men for mig har kombinationen af hjælpemidler til cykelturen beskrevet nedenfor vist sig at være super god.
Opbevaringsmuligheder
Som udgangspunkt er der tre måder at have gear med ud på cyklen på, i en saddeltaske under sadlen, sådan starter de fleste, i lommerne på cykeltøjet, altså omme på ryggen, eller i en udtjent vandflaske, hvilket efterhånden kan fåes specifikt, så man kan få en cylinderformet opbevarings dims, med skruelåg.
Saddeltasken
Sådan en startede jeg selv med, cykelhandlerne er gode til at få solgt saddeltasker med til begyndere, og mange (inklusive mig selv) har god glæde af saddeltasken det første stykke tid. Der er dog visse ting der ikke er så fede ved saddeltasken. Kan man godt li at give den lidt gas på cyklen, så kan det være svært at finde en model der ikke begynder at “slaske” lidt, når man giver den gas på cyklen, og stiller man op i motionscykelløb, vil man uværgeligt få en par kommentarer med på vejen, da saddeltasker ikke anses for særligt race.
Som altid kan man se bort fra alle regler om at se race ud, hvis man kører pisse hurtigt. Det er svært at drille folk, hvis man ikke kan holde deres hjul :)
Baglommerne
De fleste der kører lidt race (som mig) – bliver trætte af de mange kommentarer om deres saddeltaske efter første sæson, og går over til baglommerne – jeg bruger stadig selv baglommerne når jeg kører løb, og de er en ganske udemærket løsning. Dog kan det være lidt hårdt ved ens cykelkluns med hårde metaldele i baglommerne, og kører man i hvidt / lyse farver kan ens tøj også hurtigt komme til at se grimt ud omme ved lommerne. Profferne kører baglomme stilen, så man kan ikke udsætte noget på at have sit gear i baglommen.
Den overskårne drikkeflaske
Sådan én købte jeg så i år. Jeg købte én af de nye dimser der kopierer overskårne drikkeflaske, men tilføjer et smart skruelåg til idéen, vil man være rigtig autentisk så bør man holde sig til den overskårne flaske, denne idé har jeg synes var ganske fortrinlig. For det første skal man ikke hver gang man skal afsted proppe slange, pumpe, dækjern og så videre ned i baglommerne, for det andet er der styr på sagerne, de bliver med andre ord ikke væk, eller bliver ryddet op af en velmenende kæreste, for herefter ikke at kunne findes, nogensinde igen.
Når jeg holder mig til baglommerne til løb er det dog fordi jeg til løb gerne vil have 2 flasker vand / energi med på cyklen, men kunne også vælge bare at have en flaske i baglommen…
Indhold
Næste punkt på listen er hvad man så kan have med på turen, og her er der selvfølgelig virkelig stor forskel på hvad folk gider at slæbe med, og hvad de synes fungerer for dem, derfor skal min “kombination” ikke ses som et facit, nærmere som inspiration : “Det her har jeg med, og det virker rigtigt godt for mig”.
Ekstra slange
De fleste lapper kun i nødstilfælde midt på træningsturen, så en ekstra slange er efterhånden standard, man tager den punkterede slange ud, finder årsagen til punkteringen, fjerner årsagen (f.eks. en sten), sætter en ny slange i og kører videre, de fleste kører med en ekstra slange både til træning og motionsløb.
Pumpe
Allerede her er der mange variationer, på vintercyklen kører nogen rundt med en helt klassisk lang cykelpumpe, der passer i længde under overrøret, en ordenlig satan med andre ord, og ellers findes der et utal af variationer, det er meget forskelligt hvad folk synes virker bedst. Min erfaring er dog at en kvalitetspumpe af de små, oftest er mindst ligeså god som de store klassiske man stadig ser derude på vintercyklerne.
Første par år kørte jeg rundt med en Giant teleskop pumpe, der endda havde en mini “bar” måler, den var jeg faktisk mega glad for, men den blev desværre stjålet efter et løb… herefter gik jeg all in på Co2 og købte en af de mikro små Co2 dyser, der nærmest bare et et gevind og en ventil. Det gav dog visse udfordringer hvis man punkterede mere end én gang, og kun havde en patron med rundt, det blev faktisk også lidt dyrt i Co2 patroner.
Nu er jeg så endt med en “HybridRocketRX” pumpe fra Toppeak, hvor der både er mulighed for Co2 når det skal gå stærkt, men hvor man også kan pumpe manuelt. Begge funktioner fungerer upåklageligt, det er faktisk den bedste pumpe jeg har haft, den er ret dyr, ca.300 kroner, en pumpe burde dog holde mange år, så hvis den her gør det, så er det helt sikkert pengene værd.
Dækjern
Ikke et must, mange kan godt krænge dæk af og på med fingrene. Det afhænger ofte både af fælge og dæk hvor let det ér, jeg KUNNE nok godt lykkedes med at få mine dæk af uden, men jeg er magelig, når jeg er træt og udmattet, så ved jeg bare med mig selv at det ikke er altid tingene kører så let som hjemme i stuen, så jeg kan godt li at have et par plasticpinde med, så jeg VED at jeg kan få mine dæk af og på.
Quicklapper
Hvis uheldet er ude og man punkterer mere end én gang, og kun har én slange med, hvad gør man så? Jeg kan godt li ikke at skulle til at finde en bus (eller en Taxa) for at komme hjem, så jeg tager altså de små quicklapper, “Super Patches” fra Parktool, med. De har reddet min røv et par gange. Jeg har oplevet en enkelt lap der efter et stykke tid krakelerede i limen på en mærkværdig måde, og derfor blev utæt, men ellers har de fungeret ligeså godt som almindelige lim lapper, bare ca. 1000 gange nemmere. Jeg synes det er fedt at have med, og så fylder og vejer de meget lidt.
Kædelink
OK nu er vi ude på hvor det begynder at blive lidt nørdet – men igen, kæder springer faktisk fra tid til anden, og sådan et “missing link” vejer ikke ret meget, kan faktisk være i æsken sammen med quicklapperne, og så kan man enten redde sin egen cykeltur, eller en andens. Jeg har reddet en enkelt med en knækket kæde på den konto, så sådan et enkelt et har jeg altså med.
Multitool
Ikke en absolut nødvendighed, har det ikke med til løb, men skulle man lige have brug for at spænde en bolt, justere en saddel, stramme en klampe eller hvad det nu kunne være, så er det altså meget fedt med et multitool i lommen / flasken / tasken. Mit multitool er et Parktool, som man fik af Veggerby hvis man meldte sig tidligt til Aarhus – København, det har fungeret upåklageligt, og har en størrelse der er ok at slæbe rundt på.
Herunder kan du se hele herligheden. Med Co2 patron vejer det 350 gram, så det er altså ikke helt vildt, men man kan naturligvis skære gevaldigt ned på vægten til løb og bare medbringe slange og pumpe. Det vejer 116 gram uden Co2 patron, eller 166 gram med (inklusive beskyttelse mod kulde på patronen).
Hvad virker på din cykeltur?