Husk Danmarks Højeste køres Kristi Himmelfart

Kristi Himmelfartsdag er lig med Danmarks Højeste Motionscykelløb. AoC stiller igen til start. Sidste år havde vi folk med på de tre længste distancer, og herunder gives et kort overblik over hvad som venter. Så overvejer du om du skal på rammen Kristi Himmelfarts-torsdag, så prøv lige at læse med herunder. Prøv det.

Af: Søren Kuipers

Det organisatoriske setup

Vi begynder med slutningen, da mange er interesserede i hvad der venter én efter endt målgang. Senest havde vi redaktøren i Blåvand og køre Gravel og Gourmet – og han var ikke helt tilfreds med forplejningen.

De sidste mange år har Danmarks Højeste udleveret en varm omgang biksemad og kolde fadøl, når man er i mål: Det er altså en fremragende kombination, og jeg ved, at mange deltagere ser ligeså meget frem til dette måltid som selve turen.

Målområdet (Fælleden) er et stort sted. Der er masser af plads, megamange p-pladser lige ved start/mål, rigtig gode faciliteter, nummerudleveringen foregår hurtigt og problemfrit og der er god service efter målgang. For flere år siden har vi været efter løbsarrangørerne med skiltningen, men det er ikke et issue længere – måske også i takt med at flere kører med ruterne på deres computer efterhånden.

Derudover så elsker vi bare området omkring Skanderborg. Der er alle de store knolde: Bjergvej, Lyngvej, Yding, Ejer osv., så tag bjergbenene på, kom afsted og nyd det – det er altså fuldstændig fantastiske ruter som venter.

2022-edition kort fortalt

105km

Sidste år havde vi én (Daniel) til start i startgruppe 2 på 105km-ruten. Her var der både tidligere licens-ryttere, nogle af DGI’s fremmeste cykelryttere og almindelige motionister. Alle kan være med.

Daniel erindrer, at der var mere eller mindre modvind direkte ud af boksen og hele vejen ud til rutens vestligste punkt, ved Salten. Det resulterede i en startfase helt uden de sædvanlige angreb – der var ingen der ville ud og have alt for meget vind på næsen. Om det også gør sig gældende i 2023; det må vi se. 

Pas på sidevinden. Første gang der opstod lidt småpanik og halvfarlige situationer var kort før Voerladegård; på et kort stykke med sidevind kom flere lidt på bagkant. Silkeborgvej og bakken op til Salten bliver ofte brugt til at forcere, og herefter holdes der som regel pænt stram kæde via den smukke strækning mod Gl. Rye og videre i retning af Boes.

Daniel blev fragtet godt rundt sidste år, men vær opmærksom på hvornår dine trækdyr går i depot, for pludselig kan man sidde lidt isoleret. På toppen af Javngyde kan det være en fordel at have følgesvende, da farten videre mod Mesing, Stilling og slutteligt Skanderborg bliver forceret i fuld galop.

140km

Jonas Jensen: 

Jonas var tilmeldt 140 km, men husk at når du rammer målstregen så siger triptælleren 143,5 km. Det kan være vigtig viden.

Uanset startgruppe på denne distance, s er der som regel lede hunde alle steder. De fleste sidder stadig med på turen ud mod Hylke og Lyngbakken, men herefter sprænges startgrupperne som regel i flere grupper, da terrænnet her allerede udfordrer de fleste.

Ruten følger store dele af den lidt kortere rute, og både Salten, Ry og Javngyde er på menuen. På 140km-ruten kommer også  Stilling sø, Søvejen og en pæn kontrabakke ved Solbjerg. Alle får pulsen op.

Efter Solbjerg mindes Jonas at tiden var moden til en tur i depot – det komme efter ca. 110km.

“Depotet var ramt af Korchsk romantik. Lige inden vi ramte depotet, var en flok ænder vraltet over vejen, og vraltede rundt og guffede et eller andet i græsset. Udover ænderne, var der to rare mennesker som tilbød smørrebrød, energidrik, vand og chokolade. Jeg havde mest lyst til en sodavand, og vand I dunken, og heldig som jeg var, havde de en Faxe Kondi, og den var kold.” Så gå i depot hvis du trænger.

Da jeg stod i depotet, kom en af gutterne der var blevet sat på bakkerne op til mig. Han havde også brug for noget til sine dunke, og lige da vi kørte kom ham med kædeproblemet også kørende. Vi tre kørte sammen til de første par bakker efter depotet, og derfra kørte jeg alene.

De sidste stigninger kommer ved Virring, Præstevejen og Vitvedhede. Ved Vitvedhede har du 5 km til mål.

Jonas anbefaler en cola, biksemad og en banan inden en rulletur hjemad. Jeg tror Jonas nappede knap 200km den dag.

190km

Jeg selv var på den lange. Sidste år havde jeg Haute Route Alpe d’Huez halvanden måned senere, så det var vigtigt med lange tur. Derfor kørte jeg 190km. Jeg sad med fra start til mål, hvor jeg synes det er sjovest – forrest i feltet. Vi startede kun én gruppe, da vi stillede knap 50 mand til mål på distancen 190km.

Det er tydeligt at lure hvem som planlægger at køre hårdt på, og hvem som har depotplaner (bare kig på lommerne). Så hvis du stiller til start her, så tjek lige det ud, så ved du hvem som stopper op og hvem som formentlig kører igennem.

Alle der kører den lange har masser af kilometer i benene. Der er mange dieselhakkere – jeg selv er én af dem – så hvis du har brændstof til en lang dag, men måske lige mangler det sidste punch, så prøv den lange tur. Den er edder-fed.

Tempoet er mere jævnt og ofte lavere på denne distance, så man sidder ofte sammen længere end på de øvrige distancer.

Sidste år sad jeg med til sidst, og jeg husker endnu kilometersten 180, hvor jeg måtte stramme balderne så uendeligt meget – på Bjergvej ved Hvolbæk – bare tjek rytteren med den ringeste stil og den mest anstrengte grimasse.

Når du rammer målstregen har du forceret 191km og cirka 2.100 højdemeter. Velbekomme

Fælles fra altomcykling.dk havde vi en skøn Kristi Himmelfartsdag på Fælleden i Skanderborg i 2022.

Nu ses vi allerede om få dage.