En tirsdag eftermiddag med unger i bilen giver sjældent gode muligheder for ro, men en tirsdag i maj var roen der. En sjælden stille stund bagerst i bilen gav plads til lidt lyd fra P1. Denne eftermiddag var Brian Nygaard i æteren. Han havde forfattet en bog: Iltgæld. Den lød egentlig okay. Senere var kunstneren Erik A. Frandsen igennem. Bogen lød pludselig meget interessant. Hjem på nettet, bestil bogen, fat i bogen. Fed bog. En anderledes bog på cykellitteraturhylden. 

Af Søren Kuipers | Illustrationer Erik A. Frandsen

Iltgæld

Efterhånden åbnes der mere og mere op rundt omkring i Europa, og i skrivende stund køres de første professionelle løb igen. Vi er mange, som har lidt af iltgæld – iltgæld efter cykelløb i tv, cykelløb på landevejene, følelsen i kroppen. Nu kører touren, vi er på vej tilbage mod en form for normal. Vi glæder os over hvert et skridt vi tager.

Inspiration af Erik A. Frandsen

Da jeg hørte indslaget på P1 forstod jeg, at kunstneren Erik A. Frandsen havde en stor kærlighed og passion for cykelsporten. Dette har han til fælles med Brian Nygaard. I radioindslaget beretter Nygaard om en festlig (og måske lidt våd) aften, hvor de to herrer ender med at planlægge en turné i Italien. Det er der kommet mange interessante perspektiver og anekdoter ud af, men i denne bog er det Erik A. Frandsens uovertrufne illustrationer, som gør denne bog særlig.

Magiske penselstrøj

Iltgæld er en bog spækket med liv, farver og tydelige bevægelser. Illustrationerne er megagode portrætteringer af cykelryttere i gang med at udføre deres metier.

I løbet af bogen er der flere episoder, som beskrives meget specifikt og nøjsomt – både i ord og billeder. Illustrationerne og teksten leverer; både hver for sig – men også i samhørighed. Visualiseringen gøres med stor præcision. Der er to katagorier, de specifikke og de tidløse. I et af de indledende afsnit om forårsklassikere, er der et fængende billede af Flandern Rundt-vinderen anno 2019, Alberto Betiol, kort efter han har sat sit afgørende angreb ind på sine konkurrenter. Det er virkelig skarpt indfanget.

Senere i bogen filosoferer Brian Nygaard over sin tid på Leopard Trek i sæsonen 2011. En sæson hvor Alberto Contador og Andy Schleck kæmpede en sej kamp på Galibier. Det er interessant læsning, og udlægningen af, hvordan Schleck i sin karrieres højdepunkt også – ifølge Nygaard – tager et ubevidst valg om at stoppe karrieren før end mange andre ville gøre. Erik A. Frandsen har indfanget momentet.

Andy: Det specifikke maleri ‘Andy’, med Andy Schleck i forgrunden. Hans ridt mod tinderne – mod sejren. I baggrunden ses de franske alper afbilledet i rødt og lyserødt.

Sjælen af cykelsporten

De tidløse illustrationer kalder jeg den anden kategori af malerier, hvor Erik A. Frandsen indfanger sjælen, essensen og det uforgængelige ved både cykelsporten og cykling generelt.

Disse illustrationer er for mig bogens kendetegn. Der er så mange skønne portrætteringer af mennesker, naturscenerier, miljøer, steder og stemninger. I al slags vejr. Der er helt lyse malerier. Sorte, dystre malerier. Også malerier som indfanger den skæbne enhver cykelrytter kan komme ud for: styrt, nederlag, sejre, frustration og et ulideligt vejr.

Giro d’Italia: En kridttegning af ‘Giro d’Italia’ er brugt på bogens omslag, og det rammer plet. Det indrammer Italiens varme, historie og temperament. Det rummer en særlig uendelighed. Cykelrytteren kan være hvem som helst. Alle, som har kørt på de sydlandske landeveje, vil kunne sige: ‘Det er mig! Det er lige efter det der sving, der med den hyggelige café.

Erik A. Frandsen indfanger stemningen og historien i cykelsporten og cykling generelt. De sceniske tegninger og sanselighed gør dig næsten  i stand til at høre, smage og føle nerven  Der er 78 malerier og tegninger i alt, og du finder ikke dine favoritter i første forsøg. Der opstår nye detaljer og lag i illustrationerne, når du ser dem anden gang, tredje gang…

Giro di Lombardia 2018: De faldne blades løb. Her portrætteret i en ret finurlig opbygning, hvor den forreste rytter er den væsentligste, den næste mindre væsentlig osv. Smart bygget op af Erik A. Frandsen: jo længere bagude en rytter er placeret i feltet, des mindre tegnet og malet er rytteren.

Læsning af bogen

For at være helt ærlig, så har jeg været mindre optaget af teksten. Jeg sidder dog tilbage med ganske interessante nedslag. Den mangeårige cykelskribent Phillipe Brunels samtaler med Nygaard skiller sig ud på en behagelig måde. Der kommer et lag, som ikke er beskrevet tidligere. Den er ganske fint skrevet, og mange af anekdoterne har vi hørt Brian Nygaard fortælle om tidligere.

Iltgæld henvender sig til et bredt publikum. Det er – efter min mening – først og fremmest en kunstbog. Dernæst en bog om cykling og historier fra et liv på landevejene, set fra en journalists perspektiv. Endeligt giver den lidt yderligere indsigt i den italienske kultur.

Benene op, aften-tour og en kølig drink. Nyd det, nyd bogen!

Køb bogen hos Gyldendal

**DICLAIMER: AoC modtager ikke penge for vores anmeldelser. Til denne anmeldelse har vi selv købt bogen.