Efter en løbsfri weekend, var der igen licensløb på programmet! Denne gang i Sønderborg, på en rute der tidligere har voldt mig ret mange problemer, på trods af sin relativ flade profil, er den noget hårdere end man skulle regne med. Jeg nåede ikke at poste forventninger til løbet, og helt ærligt så var forventningerne til løbet også meget små.
AF JEPPE TOLBØLL / FOTO: Jens Hansen, Sønderborg CK
SØNDERBORG, 13. OMGANGE, 111,8 KILOMETER, 585 HØJDEMETER:
Ærligt så startede dagen med en negativ fornemmelse! Solen bagede med sine 25 grader, og det var virkelig ikke noget der huede mig ret godt! Jeg har aldrig haft det nemt i varmt vejr, og at jeg nærmest kogte over, alene ved omklædningen, var et tegn på at det kunne blive en rigtig led omgang på cyklen.
Ruten i sig selv vidste jeg også, var ret krævende. Enten gik det op af, eller ned af, med en del sving på sine 8,6 kilometer per omgang. Specielt Majbølvej ville måske tage livet af mig på sigt, selvom den kun steg 3,3 % på sit maksimale, men da man næsten ramte den med nul km/t hver gang, så vidste jeg at den skulle køres rimelig eksplosiv – hvilket heller ikke passede mig!
Selvom jeg ikke havde sat forventningerne til løbet særlig højt, så havde jeg naturligvis skimmet startlisten, og min plan var et eller andet sted at holde mig i nærheden af Nils Bradtberg, ABC, og Lasse Eland, CK Aarhus. De er begge store motorer og har som regel næsen for at ramme udbruddet.
Ready, set, race!
Løbet blev sat i gang, og jeg havde egentlig en plan om at jeg ikke ville gøre noget væsen af mig de første 30-40 minutter! Det viste sig også at være en god plan, for allerede på 2. omgang følte jeg at solen brændte mig af, og jeg fik en nagende tvivl, om jeg overhovedet kunne komme igennem løbet i varmen! Det blev dog bedre da vi ramte 3. omgang, hvor jeg begyndte at holde mig mere til, dog uden rigtigt at gå med i noget. Majbølvej-bakken havde ikke gjort nær så ondt på mig, som jeg frygtede, hvilket indtil videre var en positiv overraskelse.
På 4. omgang var min plan at begynde at gå med i udbrudsforsøg. Da vi nærmede os et lidt lumsk 90 graders sving tog jeg fronten og tænkte at jeg kunne skære svinget godt og måske lave et angreb derefter. Den plan lykkedes – på en måde! Jeg kom først rundt, og kiggede hurtigt bagud, og havde allerede slået hullet før jeg havde lavet et antrit! “Nå, den kører jeg da bare på,” tænkte jeg, og jeg lagde mig ned over styret, og gav den gas.
Til min overraskelse voksede hullet bare, uden at jeg var sønderligt presset. Jeg ville ikke gå all-out, da et en-mands-udbrud var lig med selvmord, så langt fra mål. Dog fik jeg alligevel godt 700 meter alene i front, før jeg kunne kigge mig bagud og se en gruppe være på vej op mod mig. Jeg slækkede farten en smule, ventede, og 8 mand fik kontakt til mig! Det lignede noget, og vi havde allerede et betydeligt hul. Nu fik den ellers bare fuld gas! Der var en gruppe bag os, og der var ingen tid til at hoppe føringerne over! Det var måske det nemmeste udbrud, jeg nogensinde har ramt!
Gruppen indeholdt:
Christian Vaaben, AaC – Enzo Cycling Team
Nils Eigil Bradtberg, ABC
Kaysay Nagasi, Amager CR
Lucas Nørregaard, Team ACR-FBL Elite
Rasmus Hestbek Lund, CK Aarhus
Flemming Steen, Horsens AC
Andreas Tvermoes Noe, Sydkystens Cykling
Lasse Kristiansen, Odense CK
Jeppe Tolbøll, Haderslev Starup CK
Kort tid efter fik Nichlas Eberhardt Sørensen, Lyngby CC også kontakt.
Det lignede længe, at det skulle være ét langt forfølgelsesløb mellem de 2 grupper, og over 1,5 omgang var der aldrig mere end 10-20 sekunders forskel. Heldigvis kørte Vaaben den relativt kontrolleret op over bakken begge gange, hvilket gjorde at alle tog føringer med det samme, bagefter! Det var godt, for til sidst knækkede elastikken og gruppen bag os var væk!
Min frustration over varmen, var pludselig væk, og benene var ligesom kommet i gang! Faktisk begyndte jeg at føle rigtig meget optimisme omkring et godt resultat, og der var ingen tegn på kriser. Der var endda så meget overskud, at jeg blev irriteret over enkelte ryttere der sad rigtig meget over, hvilket var ret frustrerende…
Vi forsøgte, og forsøgte, men det var svært at skille gruppen ad!
Jeg kunne personligt ikke gennemskue om de pågældende ryttere sad over på grund af træthed, eller fordi de ville spare sig til finalen, så da Bradtberg kom op på siden, og hintede at han ville køre på toppen af bakken næste gang, så var jeg med på den, på trods af, at der stadig var 45 kilometer til mål. Mine ben var gode, og at komme afsted med Nils, samtidig med at man måske kunne sætte andre af, passede mig glimrende!
Så da vi ramte bakken lagde jeg mig et par pladser bag Nils, hvilket egentlig var dumt! For da han satte sit angreb ind, blev jeg lukket inde, og jeg kunne se ham få hul med 2-3 andre! Ikke et kæmpe hul, men nok til at jeg lige skulle angribe bagfra for at få kontakt! Jeg råbte “Så er det nu Nils!” da jeg nåede op til ham, og gik forbi mens han tog mit hjul. Nu fik den gas, og gruppen splittede, men der var dog ikke mere end 5-10 meter mellem de små fraktioner der var. Og en kilometer efter var der samling igen, kort før målpassage.
Nils angreb endnu engang, og resten måtte reagere på det. Lasse Kristiansen, Odense, måtte slå ud, og klikke ud af pedalen. Først troede jeg det var en krampe, men hørte senere det var et astmaanfald. I hvert fald blev vores gruppe én mand mindre! Nu var der pludselig ikke den store velvilje til at køre rundt mere med samme tempo, og de folk der før sad over, blev endnu mere stædige! “Næste gang på bakken, igen!” hviskede Nils da han passerede mig i et rulleskift. Fint med mig! Der var stadig gode ben!
Angrebet kom, men der var stadig ingen udskilning. Løbet blev nu endnu mere låst, og det meste blev kørt i ryk, og ingen ville rigtig for alvor køre rundt. Det var svært at få folk frem, og pludselig opstod der huller bagved, samtidig ramte vi et sted på ruten hvor der var den eneste reelle (omend lille) mulighed for at udnytte sidevinden! Den mulighed ville jeg ikke lade gå mig forbi, så jeg angreb og endte med at lave en langt angreb, og folk bagved måtte kæmpe. Desværre ville ingen følge op på min accelleration, og de 3 der var røget fra kom relativt hurtigt tilbage! Øv!
Nu var der godt og vel 3,5 omgange tilbage, og pludselig som ud af ingenting blev jeg ramt af varmen! Jeg følte mig rigtig skidt tilpas. Det er mange år siden at jeg har oplevet en decideret dehydrering! Hovedet begyndte at gøre ondt, og benene tunge! Jeg besluttede mig for at det nu var min tur til at gemme mig.
Benene kom aldrig rigtigt igang igen.
Nils blev ved med at komme med angreb, og jeg fornemmede at mange af de andre sad hårdt på ham, og jeg besluttede mig for at jeg ikke ville jagte ham. Jeg kunne godt unde Nils en sejr – hellere ham, end de folk der havde sat over meget af dagen. Kort før vi ramte bakken kørte jeg kontra på et ryk, og fik hullet, og kunne derfor køre mit eget tempo over bakken, før de andre fik kontakt igen kort efter toppen. Jeg var stadig presset, og benene følte at de kunne krampe når som helst. Jeg hoppede ned bagved igen, og havde kun Christian Vaaben bagved mig. Jeg fortalte ham, at han nok ikke skulle blive bagved mig, da mine ben virkelig var skidt, og jeg nok kunne krampe når som helst. En lille vennetjeneste.
Benene blev ikke bedre, da vi kørte ud på de sidste 2 omgange – ca. 17 kilometer. Jeg sad virkelig på pumperne, og bandede varmen væk! Jeg burde have haft en person til at lange mig en ny dunk! Jeg havde en enkelt bundslat tilbage, og havde sparet, men varmen havde tømt mig!
En kilometer før bakken kørte Kaysay Nagasi væk, og kort tid efter fik jeg lusket mig væk, og håbede at jeg kunne holde den henover bakken, men nej. Allerede da jeg ramte den, begyndte mit venstre lår at små-krampe, og jeg slækkede farten, men det hjalp ikke! Den bed mig i låret, og jeg måtte slippe trådet helt, og farten faldt med det samme! Samtidig passerede de andre mig, mens jeg sad og masserede låret! Jeg havde ingen chance for at komme på hjul. Resten af bakken måtte jeg rulle forsigtigt henover, mens jeg fik kontrol over benet. Øv og noget rigtig lort, faktisk! Jeg vurderede at forspringet til resten af feltet var stort nok, så jeg kørte den bare kontrolleret rundt de sidste 10 kilometer, men jeg ærgrede mig! Benene var gået fra gode til rigtig dårlige på ca. 3-4 kilometer.
Sådan noget giver tid til at reflektere over tingende. Jeg krampede også i finalen i Herning, og måske er jeg bare for dårlig til at mærke efter når benene egentlig har brug for pause? Jeg følte mig bare velkørende i begge løb, hvilket ikke ligefrem gør tingende mindre frustrerende! Formen føles som værende god! Der er overskud i udbruddet, men det er som om, at det sidste mangler når man skal helt op og støde i de høje watt til sidst.
Når alt kommer til alt er jeg rigtig tilfreds med løbet, men havde hellere set at Bradtberg og jeg havde kunne splitte det, med 2-3 andre, og vi kunne have kørt mere tons de sidste 40 kilometer, frem for de ryk efter ryk. Det er ikke det jeg bryder mig mest om.
De første knap 70 kilometer kørte vi med 41,5 km/t i snit, mens vi røg helt ned på omkring 37 km/t i snit for de sidste 40 kilometer. Det viser lidt om hvor taktisk det hele blev!
I øvrigt endte løbet således.
I næste weekend er der igen licensfri weekend på grund af Elite/U19 DM for damerne og herrerne.
Onsdag kører jeg dog et “bonderøvsløb” i Uldum og søndag står den på Postmaster-løbet til DM.