Foto © facebook.com/CykelFoto/

Optakt til DM i enkeltstart 2021

I morgen starter DM-ugen i Give, hvor jeg på min “hjemmebane” skal ud og køre DM i enkeltstart. Jeg er dårlig forberedt, aner ikke hvor jeg står, og kender kun lige ruten efter 2 gennemkørsler. Nå ja, og så er cyklen købt for under en måned siden… Hvad kan der gå galt?

Af Jeppe Tolbøll

DM TT, 1. OMGANG, 47,8 KILOMETER, 345 HØJDEMETER

 

Impulsivitet, længe leve!

I 2015 købte jeg en Cervelo P2, og tænkte at nu skulle jeg bare ud og køre voldsomt stærkt på enkeltstartene i B-klassen. Hvad jeg ikke vidste var, at hvis man ikke orker, at træne nok på sin cykel og nørde lidt i det, så kommer man næppe til at vinde ret meget. Og helt ærlig, så var jeg nok mere fascineret omkring tanken om, at køre TT, end jeg var i den egentlig træning omkring det. Jeg fik vel 2 rigtige træninger på den, før jeg hoppede ud i det første race i Næstved hvor jeg kørte en horribel enkeltstart, hvor jeg ikke følte, at jeg kunne sidde i bøjlerne uden at hele kroppen gjorde ondt. Man skal åbenbart have en ret god core-træning på plads, til det her skidt!

Næstved, 2016

Senere skulle jeg så køre B-klassen på hjemmebane i Haderslev, og her nåede jeg at køre en TT med lidt over 46, km/t i snit, og stadig fik jeg ikke point. Og så mistede jeg motivationen, og solgte cyklen. Jeg var afklaret, jeg skulle aldrig køre TT igen. Jeg argumenterede over for andre, og ikke mindst mig selv, at når der alligevel ikke var flere løb på den danske kalender, så var det en for dyr cykel. Samtidig gad jeg jo heller ikke træne på den, mente jeg.

Allerede året efter begynde jeg, at fortryde salget. Jeg ville sgu gerne det TT igen. Jeg er slemt fascineret, når jeg ser TT-etaper. Jeg synes at de bedste TT-ryttere er så fricking lirens. Jeg ville fandeme også være sådan!

Beslutningen var taget, jeg ville have en enkelstartscykel igen. Jeg ville dog ikke nøjes, og da konen var på SU i 2016, og skulle være det et par år viderefrem, så måtte det vente.

De senere år har jeg kigget efter cykler, og mange gange været i tvivl, om jeg skulle købe eller ej. Ville jeg fortryde et køb? Så derfor blev det aldrig rigtig til noget. Jeg kiggede mest af alt, efter Cervelo P5 eller Specialized Shiv. De skulle begge være hurtige, og rent æstetisk var jeg vild med dem begge. Begge skulle naturligvis være brugte, da jeg ikke havde lysten eller økonomien til at købe en helt ny.

Den 25. maj skete det så. Jeg faldt over en salgsannonce, hvor der var sat en Spezialized Shiv til salg. På cyklen fulgte der så Zipp Super 9 carbon clincher pladehjul med, og et Zipp 808 NSW full carbon forhjul. Ud over det, så var der også en S-Works enkeltstartshjelm, et sæt Roval CL60 og Garmin Vector 3-pedaler. Og alt dette til en fornuftig pris. Så der manglede intet, udover en TT-suit. Jeg kunne købe, og være klar. Cyklen er sat op med SRAM Red eTap bagskifter med én 55’er klinge foran.

Planen var dog ikke, at køre DM i Give. Med under 4 uger til DM start følte jeg ikke, at jeg ville være klar til det, i forhold til den specialtræning som det kræver, men jeg gav det lidt tanker, og besluttede mig for at gøre det. Jeg kan jo maks ende sidst, og så får jeg oplevelsen med.

Haderslev, 2021

Jeg havde selv sat cyklen op efter hvad jeg følte var rigtig, inden for de mål jeg kunne sjusse mig frem til, i forhold til reglerne. Igen, lidt impulsivt, så kontaktede jeg Mads Christensen, The Bikefit Studio, og fik sat en tid op til bikefit. Og det fik jeg så lavet i går! Jaja, et bikefit 2 dage før DM – hvad kan der gå galt?

Selve bikefittet var fremragende, og Mads var igen virkelig kompetent, og han justerede lidt på saddelhøjden, og ellers gik han i gang med, at nørde lidt med selve min kropsposition på cyklen, om hvordan jeg skulle sidde med hovedet, for at opnå den bedste aerodynamik. Det er selvfølgelig kun guidelines, for der blev jo ikke lavet aerodynamiske tests, men ud fra billederne, kunne jeg se, at det Mads sagde gav mening. Fx havde jeg en ide om, at jeg skulle kigge så meget ned af, som overhovedet muligt, men han viste mig, at hvis jeg kiggede fremad, så ville jeg faktisk få bedre vinkel på hjelmen, uden at den faktisk kom højere op.

Jeg har desværre ikke fået nogen rigtig TT-suit endnu, så må nøjes med at køre i holdets speedsuit som vi bruger i landevejsløb.

Den krumme ryg kan der desværre ikke gøres noget ved! :D

Ruten:

DM ruten er tricky. Den går rigtig meget op og ned, og har også en del sving. Jeg har talt med flere ryttere, og nogle siger, at den ser superhurtig ud, mens andre mener, at den er “farlig” fordi, at den snyder i hårdheden og folk derved kan gå ned til sidst. Jeg er nok selv i den gruppe der mener, at den er hårdere end man lige skal forvente. Kigger man på profilen så er det helt tydeligt, at den går meget op og ned hele tiden, men under recon virker den mere jævn, og flad. Og samtidig er der mange sving på ruten, til at bryde rytmen.

Mine forvetninger

Jeg har kun 2-3 gange i hele mit liv kørt 1 time all out. Og det har alle gange været på almindelig racer. Nu skal jeg så ud og køre 1 time, plus det løse… all out… og på enkelstartscykel. Igen, hvad kan der gå galt?

Ej, jeg stiller op for oplevelsen. Jeg aner slet, slet ikke hvordan min krop reagerer efter bare 30 minutter på enkeltstarscyklen. Jeg har en lille ide, om jeg må ligge ud rimelig konservativt på det watt-target jeg nu har. Skulle der være mere tilbage til sidst, så må jeg tømme benene der. Jeg ville blive rigtig glad for en top 40, for at være ærlig. Vi er 67 ryttere til start, og det kan også sagtens være, at jeg slutter meget længere nede.

Jeg har Henrik Nielsen, vores sportsdirektør, i bilen bagved, og min gode ven Michael Damm som guide i øret.

Jeg ruller ned af startrampen kl. 14.37 og håber at være i mål inden 15.40, haha!

Favoritter:

Helt kort, så er Kasper Asgreen den altoverskyggende favorit, men hold lige øje med Mikkel Bjerg, fra UAE. Jeg tror de 2 skal battle om guldet, og hvem der tager bronzen er svær at spå om. Mathias Skjelmose, Johan Price-Pejtersen, Martin Toft Madsen og Frederik Muff er måske de bedste bud.