Canyon Inflite 8.0 2017 Review
Canyon Inflite 8.0 2017 Review

REVIEW: Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race

De sidste 14 dage har AoC testet Canyons nye CX ramme – Inflite CF SLX. Vi har testet det billigste set up, nemlig version 8.0 Pro Race – til 22.799 kroner, og en opgivet vægt på 8.2 kilo i Str. Medium. Redaktionens vægt sagde 8.1… skarpt!

Tekst Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan

Postordrefirmaet fra Tyskland sætter nye standarder

For en håndfuld år siden var det sådan, at man ikke ligefrem blærede sig med sig Canyon ramme. Man skammede sig bestemt heller ikke, men toppen af poppen, det var det altså ikke. Til gengæld så var Canyon gode til at smide nogle rigtig fede komponenter på deres cykler, og så kunne man blære sig lidt med dem. Sådan er det ikke mere. Canyon producerer nogle af de mest attraktive rammer på landevejene, og både Aeroad og Ultimate er rammer alle cykelryttere i dag nikker anerkendende til. Fra postordre til hi-end, det er en imponerende rejse Canyon har været på. På CX fronten har Canyons modelprogram dog haltet bagefter, indtil nu. Den ældre AL Inflite model (Aluminium Red.) fåes stadig, men Canyons nye Inflite CF SLX  carbon ramme, er en markant opgradering af programmet. Men er den også spændende at cykle på? Vi har prøvet den!

Der er tænkt over detaljerne.

Vi hentede vores testudgave hos Canyons agent i Danmark. Men du kan ikke tage hen og købe en cykel, Canyon køber du på nettet. Så kommer den “med posten”, eller fragtmanden i det her tilfælde et stykke tid efter, da Aeroad ramte markedet, ramte succesen også Canyon – ventetiderne var lange! – men nu er produktionen kommet med i omdrejninger. Den præcise helt præcise leveringstid kender vi af gode grunde ikke – men på hjemmesiden angives ca.14 dage pt. på modeller der er på lager – og det er næsten alle størrelser i den her model, på nær str. XS. Det er let at se på nettet hvilke modeller der er på lager, lagerstatus er angivet klart og tydeligt. I det hele taget spiller Canyons hjemmeside rigtig godt! Noget andet der er fedt er når du modtager cyklen. Vores var “samlet”, det vil sige, styret var drejet på plads og forhjulet monteret på rammen. Det er de 2 ting du selv skal gøre, når du modtager cyklen – samt naturligvis justere saddelhøjden. Til det følger der en lille fin toolbox med, eller “starter pack” om man vil.

Lavpraktisk momentnøgle, fungerer præcis som den skal!

OK – 100% nøjagtig er den ikke, men meget mere præcis end min hjerne, når den skal forsøge at stramme en bolt med 5NM!? Da jeg forsøgte at stramma bolten uden brug af specialværktøj ramte jeg 8NM, det er et godt stykke over. Med Canyons low tech løsning ramte jeg ca. 6NM. En momentnøgle er ikke voldsomt dyr, og vi anbefaler alle at investere i en, hvis man er sådan én der selv piller ved sin cykel. Det er uanset hvad smart at Canyon sender sådan én med. På den måde sikrer Canyon at folk ikke ved et uheld, ødelægger deres helt nye cykel, fordi de sjusser sig frem. Udover det smarte værktøj, er der bits til de skruer der sidder på cyklen. En fin Canyon pose, noget Carbon pasta (friktionspasta til at samle carbon / carbon dele) og brugsmanualer. Det spiller.

Through Axle med kun én quick release…

Når du samler din Canyon vil du også opleve at der kun er én quick release!? – men du kan altså godt få begge hjul af. Quickreleasen kan simpelthen hives  ud af akslen, og sættes ind i den anden. Det er meget smart tænkt. Sparer lidt vægt, og ser meget “lean ud” – når du kører rundt uden release på forhjulet (eller baghjulet, alt efter hvad du vælger). Skal vi være lidt kritiske her, så skulle det være at når man står med helt kolde og fedtede fingre, så kan det være lidt tricky at få releasen af den ene aksel, og på den anden. Særligt hvis cyklen (og fingrene) samtidig er beskidte og fedtede. Vi er ude i de små detaljer, men det skal nævnes. Det kan heldigvis løses ved at købe en ekstra release, så man har på begge hjul. Den koster 199 kroner, så det er til at overkomme.

Glimrende hjulsæt og dæk, på entrylevel modellen

Lad os lige slå fast med det samme – det her er ikke en dæktest. Canyon Inflite leveres med det anmelderroste dæk, Schwable X-ONE allround, der som navnet antyder, er et godt allround dæk, men det er naturligvis ikke godt til alt. Det har godt bid, og det er hurtigt. Der findes dæk der er hurtigere og der findes dæk med mere bid, særligt i Cross er dækvalg en større videnskab og det er meget forskelligt hvad forskellige ryttere foretrækker. Er man ikke tilfreds med det dæk en producent leverer ens cykel med – så skift det ud. I det her tilfælde er det dog et rigtigt fint dæk der sidder på fra fabrikken, men som sagt, der findes ikke ét dæk på markedet, der kan det hele. Hjulene er fra DT Swiss har modelnavnet CR 1600 Spline. Det er et glimrende hjulsæt. Ikke toppen af poppen, men solidt, uden at veje en bondegård (1700 gram). Vi har kørt i skoven, på CX spor, i mudder og på grus, og særligt i skoven har hjulene fået rigtig mange tæsk. Efter 150km MTB spor står de stadig snorlige, og og de har ingen nævneværdig “flex” når man giver den gas. Findes der bedre hjul? – jep – absolut. Er det her et rigtig fint hjulsæt? – ja, det er det.

Solid og let chaincatcher

Inflite kommer (naturligvis) med single chainring. Dem der så VM i landevej i Bergen, de ved at sådan et system er mere udsat for at smide kæden foran end et system med forskifter, der jo holder lidt på kæden. Canyon har for at modvirke denne tendens konstrueret en “chaincatcher” i solid plastic. Plastic?? – ja plastic! Det er smart, for den sidder helt tæt på kæden, og modvirker at den ryger af. Men intet system er som bekendt ufejlbarligt. Det lykkedes ikke testeren at få smidt kæden på vejen, eller i skoven, men da cyklen var pakket i bilen, så skete det. Kæden røg af. Her gav det pludselig mening at anordningen er lavet i plastic. Det betyder nemlig at den let kan flyttes lidt til siden med fingrene, så man kan sætte kæden på plads igen.

Glimrende geargruppe – forskellen ligger i bagskiften!

Canyon Inflite 8.0 udgaven er monteret med SRAM Riwal 1. Det er SRAMs nummer 3 gruppe. Red er topgruppen, Force er nummer 2. Dog findes Red ikke i “1 serien” så man kan godt argumentere for at Riwal er nummer 2, i “1” grupperne. Det svarer til en 105 / Ultegra hos Shimano. Men hverken 105 eller Ultegra kommer med single chainring, og derfor er der heller ikke en dedikeret bagskifter fra 105  eller Ultegra til et single chainring set up. Det gør det svært at sammenligne direkte, men nu nævner vi det lige, for at give en fornemmelse af gruppens placering i forhold til top og bund. SRAM Riwal 1 bagskifteren er præcis og skarp. Den imponerede især opad bakke hvor vi eller forsøgte at få den til at fejle ved at skifte gear på de mest håbløse tidspunkter – men den skiftede hver gang! Selv med 10 i kadence og fuld power – imponerende. En solid og stabil bagskifter der fungerer som den skal.

Den anderledes ramme – gimmick eller teknologi?

Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race test © Foto Uggi Kaldan | AltomCykling.dk 2017Lad os rykke videre til det store nummer – rammen. Det er trods alt den Canyon producerer selv, og ikke det tilbehør der er sat på den. Der er kun den ene ramme, Canyon Inflite CF SLX. Uanset om du køber 8.0 pro race – 9.0 eller 9.0 pro race, så er det den samme ramme du får, men udstyret er forskelligt. Vi har testet den billigste udgave, men som det fremgår ovenfor, så er det på ingen måde en dårlig cykel, tværtimod har vi været imponerede. Men 22.799,- kroner er jo heller ikke billigt, en cykel i den prisklasse skal være god. Rammen vejer 970gram i medium og 1280gram med forgaffel, det er en skarp vægt for en dedikeret CX ramme.

Mindre ramme – mindre hjul, gode pointe?

Er du en mindre rytter, er en anden interessant detalje at Canyon har valgt at ændre geometrien for deres mindste størrelser af rammen, således at 2XS og 3XS er lavet til 650B hjul, så både gaffel, stag OG hjul altså er kortere og mindre på de små modeller. Det skulle give en langt bedre oplevelse for mindre ryttere.
Det giver totalt mening i min bog! – selvom det altså ikke lige er aktuelt for mig med mine 186cm.

Kend den på knækket

Det er naturligvis knækket der for alvor skiller sig ud. Ideen er at cyklen er mere behagelig at bære i CX – nogle ryttere vil dog ikke opleve det som en stor forbedring, da de bærer cyklen længere fremme på overrøret. Personligt passede det rigtigt fint til mig, men vil faktisk sige at det mere er det flade overrør der står for komforten, når du har cyklen på skulderen, end det er knækket. Knækket har dog også en anden funktion. Det giver sadlen ekstra flexibilitet, uden det går ud over den power du kan fyre i pedalerne. Det virker, man mærker med det samme man sætter sig på cyklen, at der er rigtig meget flex i saddel sektionen, så meget jeg lige skulle vænne mig til det, men så er det også fedt. Særligt for min lænd som jeg ofte har døjet med når jeg kører CX – her har den her ramme været en stor gave, den aflaster ryg og lænd rigtig meget.

Tricky saddelklampe

Carbon mod carbon kan drille, og det drillede. Det tog nogle forsøg at få sadlen til at sidde fast på vores testcykel, men det lykkedes til sidst. Overvejer du at købe, eller har du købt modellen her, så sørg for at have multitool / momentnøgle med ud på de første par ture, så du kan efterspændende saddelrøret. Det spolerede de første par ture for testeren, at sadlen gik løs. Det er som sådan ikke en designfejl, det er simpelthen bare et svagt punkt ved carbondele, at de er svære at spænde sammen. Det var den rigtige mængde carbonpasta der endte med at gøre udfaldet for os. Vi havde åbenbart kommet for meget på til at starte med, og den gik altså ikke, så vi smurte på og tørrede af nogle gange. På den måde fik vi tørret noget af fedtet væk, og endte med en højere koncentration af korn i den tilbageværende pasta, og så bed den sig fast.

Fantastisk styr

Ligeså irriterende som saddelklampen var, ligeså lækkert var det integrerede styr. De fleste har nok oplevet et styr der giver sig lidt når man kører over et hul på raceren / CXeren. Men det er altså en saga blot med et integrerede styr. Overrøret er forlænget i geometrien , for at kunne forkorte frempinden, hvilket skulle øge stivheden og “handlingen” – det virker. Canyon Inflite CF SLX har en fantastisk balance mellem “smoothness” og “handling”. Styret kommer i øvrigt en standard længde når du bestiller, men Canyon Danmark har forsikret mig at man ombytter den længde man skulle ønske.

Til CX, i skoven og på landevejen – Inflite CF SLX kan det hele

OK ok, på landevejen spinner man lidt ud med 40 / 12 – men til vintertræning er den altså fin nok! en 11er bagpå ville dog hjælpe lidt hvis det primært er landevejen man har tænkt sig at køre på, ligesom man naturligvis kunne overveje et ekstra hjulsæt til landevejen med slick dæk (hvis man ikke gider at skifte dæk). På landevejen fungerer cyklen ok, men den bedste oplevelse havde man nok haft med andre dæk. I skoven havde vi rigtig meget sjov med cyklen, det er ikke et fartmonster nedad, med sin faste forgaffel, men Marselis sporet i Aarhus åd den uden problemer. Der hvor cyklen for alvor kom til sin ret var naturligvis til Cross.

Vi var på cykelbanen med Joachim Parbo – og her fik den max gas, i hvert fald så længe lungerne kunne holde til det. Der var en del tekniske øvelser, som testeren havde sit hyr med at komme igennem, men det var nu ikke cyklens skyld. Når nu egne evner ikke rækker, så er det heldigt der var en kompetent rytter tilstede der gad cykle et par omgange og give sit bud på egenskaberne.

En klasse CXer – der vækker opsigt!

Dommen var klar. Canyon Inflite er en glimrende cykel – med en “levende” ramme, der er stiv de rigtige steder, og fint håndterbar. Naturligvis med det forbehold at det kun var 2 omgange til træning. Rytteren var dog ikke meget imponeret over knækket på rammen, særligt ikke visuelt. Det er helt sikkert også noget der kommer til at dele vandende blandt mange cykelnørder. Personligt er jeg nået frem til, at jeg synes det er fedt, det ser friskt ud, og særligt den ekstra fleksibilitet var jeg personligt glad for. Det er længe siden var har fået så mange kommentarer og spørgsmål til en testcykel – og det er jo altid sjovt. Ikke alle har kunne li den – men den vækker opsigt – og så er det en god cross cykel. 

Den anbefaler vi 100% her på AoC. Hvis du skal ud og prøve kræfte med CX, så går du helt sikkert ikke galt i byen med en Canyon Inflite CF SLX. God Cross sæson derude.

Canyon Inflite 8.0 2017 Review
Canyon Inflite 8.0 2017 Review