.. eller næsten i hvert fald. Redaktøren og undertegnede må desværre krybe til korset og indrømme, at Samsø bød på større udfordringer, end vi lige havde regnet med. For ca. en måned siden tog idéen om rundtur på Samsø fart. Jeg ville gerne skrive om fatbikes på AltomCykling.dk, redaktøren gad godt prøve en fatbike, og så var der lige åbnet en ny færge fra Aarhus til Samsø… en idé var født! WeBike var så flinke at låne redaktøren en fatbike, og så var vi ligesom klar!
BEMÆRK – Efter artiklen her blev skrevet er vi blevet gjort opmærksomme på at man ikke må cykle på danske strande – det vidste vi ikke da vi lavede artiklen. Vi kan derfor IKKE anbefale at man cykler Samsø rundt på Fatbike, på stranden, for det må man altså ikke.
Af: Bjørn Blidegaard | Foto Uggi Kaldan
Klokken 8.00
Afgang fra Dokk1 med færgen mod Samsø (Samsø expressen var så søde at donere en returbillet med cykler til os – tak for det!). Vi skulle egentlig have været afsted klokken 7.50, men færgen skulle lige tankes op, så vi blev lidt forsinkede, men det super flinke personale var flinke til at informere, så det gjorde faktisk ikke noget. Det virkede egentlig helt naturligt, som vi sad der på en blå/hvid passagerfærge klokken 8 om morgenen i 20 grader og solskin, man følte ikke man sad i centrum af Aarhus, snarere at man var på øhop i det græske øhav. Det var vi ikke, men til gengæld var vi på vej til Samsø med vores fatbikes. Undertegnede på en Specialized Fatboy anno 2014 og redaktøren på en Specialized anno 2016 venligst udlånt af WeBike.
Klokken 9.05
Efter den flotte sejltur fra Aarhus til Samsø var vi ved at være klar til at træde i pedalerne. Vi havde nu præcis 5 timer og 55 minutter til at nå den sidste færge retur til Aarhus, og på den tid skulle man jo sagtens kunne nå øens 100 kilometer kyststrækning, mente vi. Med start fra færgekajen i Sælvig bevægede vi os nord på og fik en let medvind i ryggen. En dejlig start.
Klokken 9.45
Strandende langs Mårup Vig viste sig at være ret stenede med små stendiger og dæmninger undervejs. Vi kunne så småt begynde at fornemme at vores tidsplan skred en smule. Men mon ikke, at det blev bedre lige rundt om hjørnet?
Klokken 10.15
Det gjorde det ikke lige med det samme. Omkring Mårup Havn ramte vi et helt andet landskab, og pludselig stod vi foran noget, der mest af alt kan beskrives som en miniudgave af Møns Klint. Vi gav det en chance, men selv på vores terrængående fatbikes måtte vi se os slået. Vi slog en lille sløjfe ind over øen, og selvfølgelig tog vi den mest direkte vej. Hvis det bliver mellem os, så kom vi vist også til at køre igennem en privat have eller to. Vi havde jo en tidsplan!
Klokken 10.45
Helvedet i nord. Den betegnelse vil jeg gerne låne til at beskrive nordvestlige del af Samsø. Sten, sten og atter sten langs kysten, som gjorde ens tråd enormt tungt. Det så dog ud til at passe redaktøren ganske glimrende. Han strøg henover de mange sten som et andet wattmonster og forsvant ud i horisonten, min noget mindre statur er ikke lavet til at æde sten må jeg erkende.
Klokken 11.15
Vi blev enige om, at vi havde fået stenstrand nok for i dag og søgte igen lidt ind i landet og ramte bakkerne ved Issehoved. Og sikke et syn. Men overvejede en kort overgang, om det mon var her Ringenes Herre-filmene var blevet optaget. Fantastisk natur og fine vandrestier, der også fungerede glimrende som fatbike-stier. Vi begyndte så småt at acceptere, at vores plan om at nå hele øen var gået i vasken. Værre var det, at vores frokostaftale i Ballen også blev svær at nå. Vi måtte sætte farten lidt op.
Klokken 11.45
Endelig ramte vi en strand af den type, som vi havde håbet på. Brede og lange sandstrande kom til syne på nordøstkysten, og vi drønede sydpå langs stranden. Der var efterhånden ved at være en del mennesker på strandene, og dem måtte vi selvfølgelig tage hensyn til. Vi blev dog kun mødt med smil, og mange spurgte nysgerrigt ind til, hvorfor vi kørte rundt på sådan nogle cykler. Det måtte vi så give os tid til at svare på. Det er en stor del af det at køre fatbike at blive mødt af nysgerrige mennesker. Så vi tog os tid til at tale med en del af dem.
Klokken 12.15
Efter cirka en halv times ræs i vandkanten blev vi nødt til at forlade stranden og køre langs cykelstien for at nå vores frokostaftale. Lige så fed og sjov en fatbike er på stranden og i skoven, lige så tung og træls er den på asfalterede stier og veje. Man træder og træder, men kan knapt nok få cyklen over 25 kilometer i timen.
Klokken 12.45
Lidt forsinkede nåede vi frem til Restaurant Sak i Ballen, som serverede en ganske glimrende kartoffelmad. Man skal jo prøve nogle lokale specialiteter, når man rejser. Mens vi sad der i solen med en Hoegaarden i hånden, blev vi enige om at tage den med ro. Vi parkerede planerne om at nå hele øen rundt. Det skulle jo være en hyggetur. Ingen grund til at få stress. Sådan skal en fatbiketur være.
Klokken 13.30
Vi sagde tak for mad og forlod restauranten. Herefter skulle vi lige mærke sandet under dækkende igen og kørte et lille strandstykke syd for Ballen (hvor det lykkedes undertegnede at få våde fødder), inden vi vendte snuden mod Sælvig.
Klokken 14.45
Vi ankom til havnen i Sælvig, og fik en sludder med færgepersonalet, som var det samme der havde sejlet os til Samsø om morgenen. De var, som alle andre, meget interesserede i, hvad vi syntes om Samsø. Og vi kunne virkelig godt lide Samsø. Både som cykeldestination, men også som ø i det hele taget. Smuk natur, flinke mennesker og en passende størrelse til, at man kan nå en stor del af øen på en dag. .
Klokken 16.15
Goddag igen Aarhus. Og på gensyn Samsø. I denne omgang nåede vi jo kun den nordlige halvdel af øen, men det betyder jo så heldigvis bare, at vi kan komme tilbage en anden gang og prøve kræfter med den sydlige del. Samsø får ihvertfald de bedste anbefalinger herfra. Og tak til de rare mennesker på Samsø-Aarhus Expressen, der lod os komme med om bord!
Se turen på Strava HER