Vintertræning, med eller uden?

Det er ikke længe siden at jeg måtte aflevere min Tarmac 2018 tilbage til Specialized. Tak for lån!. Det var dog uden tårer, for jeg har fået lov at låne den nye 2019 model, bare med skiver, til foråret. Men der skal jo trænes lidt i mellemtiden. Vintertræning. Til det formål har jeg endelig fået samlet min gamle Cervélo, og smidt nogle dele på, der skal testes i den processen. For mit vedkommen bliver det primært på solo ridt, for de der skærme, jeg gider dem simpelthen ikke. 

Af Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan

Jeg kan tillade mig at lade være, så det gør jeg. 

Min helt store fordel i forhold til at droppe skærmene, er naturligvis at jeg ikke er prof., ikke kører licens og faktisk ikke har store ambitioner, i forhold til at skulle cykle særligt stærkt til foråret. Jeg behøver faktisk slet ikke at træne. Jeg har ikke en arbejdsgiver der forventer jeg er i god form til foråret, eller klubkammerater, endsige læsere her på bloggen, der har nogen som helst forventninger til mit niveau (håber jeg da ikke i hvert fald). 

Lidt ambitioner har jeg dog selv. Jeg har nemlig tilmeldt mig La Marmotte, og det løb vil jeg gerne gennemføre, helst uden at ligne en kogt grøntsag på Alpen, til sidst. Tiden er rimeligt underordnet. Hvis bare jeg er på cyklen hele vejen, og som sagt, ikke er helt død når jeg endelig når frem til den ikoniske sidste stigning, så vil jeg være helt igennem tilfreds. 

Jeg har naturligvis også en drøm om at tabe mig 5 kilo, inden 1. Januar, trods julens mange fristelser. En gennemført urealistisk drøm, som jeg ikke desto mindre deler med utroligt mange ligesindede, og virkelighedsfjerne motionister. Men måske bliver det anderledes i år? 

For at skabe lidt motivation i hverdagen, har jeg nemlig allieret mig med en personlig træner. Det er den gennemsympatiske Christian Jersild, der skal forsøge at sætte lidt skik på min træning og kost, frem til “Danskerløbet” i Frankrig, til sommer. Indtil videre har det vist mest givet ham grå hår i hovedet… men det skyldes altså primært min mangel på en vintercykel. Den har jeg nu, så ingen undskyldninger. Jersild, så kører vi! 

Cervélo, din gamle stive satan

Efter en sæson på Tarmac´en, fik jeg endelig samlet de sidste stumper på Cervéloen i går. Der er nogle dele jeg skal teste, dem lister jeg i næste afsnit, men først noget der overraskede mig ved at komme på “vinterlågen”. Efter den første tur på hjemmetræneren, gik det op for mig hvor stiv S3eren er, i forhold til Tarmac, særligt saddelpinden. Folk har grinet lidt af, at min saddel på Tarmac´en, ikke har siddet helt i vater, og jeg har tænkt: “jamen, det er altså sådan her den føles rigtig (for mig)!?”

Efter at være kommet på Cervéloen, er det gået op for mig, hvorfor jeg har haft lyst til at justere sadlen, så den tiltede lidt fremover på Tarmac´en. Det føles som om det flekser mindst 50mm bagover, når jeg sidder på den med min vægt! Den her Cervélo flekser nul, komma nul, nul, millimeter. Det giver altså en væsentlig forskel i følelsen på cyklen, og så er det jo måske ikke så underligt, at jeg har haft behov for at kompensere, gennem indstillinger på cyklen? 

Synes det var en interessant betragtning, fordi nogle jo mener at en saddel altid skal sidde 100% i vater, punktum. Det er måske også det mest æstetiske at kigge på, men hvis saddelpinden flekser når du sætter dig på cyklen, så er det måske ikke så dumt at overveje et opgør med det dogme?

En god portion dele der skal testes i den danske vinter – bl.a. dæk! 

Rammen har jeg skrevet om for en del år siden, det er ved at være en ældre model, som dog tjener godt som reference i forhold til hvad jeg ellers tester. Cervélo S3 var da den kom ud, en rigtig god Aerocykel. Stiv, “rimelig” komfortabel, let, og hurtig. I dag er cyklerne blevet mere stive (de rigtige steder), mere komfortable (mindre stive, de “rigtige” steder), mere aero, og lettere. Der er sket lidt! Men S3 er stadig en god, og hurtig ramme! 

Jeg havde egentlig planlagt at teste Pirellis grønne Centurato dæk, men mine 28mm testdæk, kunne simpelthen ikke være i rammen, jeg prøvede ellers. De var nok også nærmere 30mm som de sad på fælgen, og lignede et par balloner. De gik på både bremser og ramme, da Cervelo S3 blev udviklet, tænkte man ikke på at give plads til ekstra store dæk. Jeg har skyndt mig at bestille et par 25mm, for jeg har glædet mig til at teste Pirelli dækkene, særligt sat op med tubeless, nu bliver det så et andet sæt dæk først. 

Gravelking fra Panaracer, 28mm, med skinwalls. Umiddebart et lidt tyndere dæk, og helt klart lidt stivere, over all, i gummikvaliteten. Sjovt nok passer de her 28mm uden problemer i rammen på S3eren, det viser lidt om hvor stor forskel der kan være på dækstørrelser, producenter imellem. 

På Panaracers hjemmeside står de her dæk listet som “tubed”, altså tik dæk og slang, men jeg har sat dem op som tubeless, så må vi se hvordan det går. Mit første indtryk af begge dæk var at de var overraskende lette at sætte op til TL.MEGET lettere end sidst jeg fedtede rundt med det, på en landevejsfælg. Det faktisk en af grundende til at jeg droppede at køre med det på landevejen. 

En anden årsag var at da jeg testede tubeless sidst, på landevejen, der kørte jeg stadig 23mm, og det højere tryk man kører med i mindre dæk, fungerer dårligt med det tubeless snask, der skal forsegle evt. punkteringer. 28mm ruller fortrinligt helt ned til 5 bar, og her virker forsegleren altså væsentligt bedre, og hurtigere, end når det er 7 – 8 bar, der skal holdes bremses. 

Det lykkedes at montere begge dæktyper med en fodpumpe, der skulle arbejdes lidt, men det gik overraskende let. Det var simpelthen en umulighed at montere med fodpumpe, sidst jeg forsøgte mig med TL på landevej. Selv med kompressor var det et cirkus, det er godt nok blevet meget lettere! Jeg tænker det nok primært skyldes den TL specifikke fælg fra DT Swiss. 

Nye fælge fra DT Swiss – PR 1600 spline, med rachet system! 

Jeg har også fået tilsendt et par fine fælge fra DT Swiss, til fælgbremser. Hvorfor?, tænker du måske? Det er egentlig et godt spørgsmål. Det åbenlyse svar er, at min vintercykel er med fælgbremser, så derfor skulle jeg bruge et sæt hjul til den. Jeg tænker der stadig er en del mennesker i  samme situation som mig, de har en gammel cykel med fælgbremser, der er blevet degraderet til vintercykel.

Der var engang det gav mening at diskutere om skivebremser nu også var noget man turde satse på at investere i. En snak med DT Swiss om salget af hjulsæt de sidste 3 år, synes at sætte et definitivt punktum for den debat. I 2015 solgte de 70% hjul med fælgbremser og 30% hjul med disc (til landevejen). I 2016 var tallet 50% / 50%. I 2017 solgte de 30% hjul med fælgbremser, og 70% med disc. 

På mange områder giver disc da også god mening. Det er i hvert fald billigere i hjulsæt, selvom de mest trælse ture, i rigtig dårligt vejr, for mit vedkommende, er blevet erstattet af Zwift. Det kommer til at give en del længere levetid til mine hjulsæt. Nu får vi se hvor godt det her sæt holder til en dansk vinter, kombineret med rigeligt Zwift. Fælgbremser er ikke døde, men på sigt, tja, der ender min cykelpark nok også med at være disc. 

En ting jeg glæder mig til at teste på det her hjulsæt, er DT Swiss´ rachet system, der skulle gøre vedligeholdelse utroligt let. Det er simpelthen muligt at skille bagnavet ad med fingerkraft, så det er let at komme ind og rense. Det bliver interessant at prøve, om det gør en forskel, over en vintersæson. Normalt skiller jeg ALDRIG nav ad, måske tager jeg mig sammen og gør det, med det her system.  

Rustfrikæde fra KMC… X11 EPT

Når nu jeg skal ud i den danske vinter, med det forhadte salt på vejene, så glæder jeg mig ikke kun til at kunne rense mine nav, på letteste vis. Jeg glæder mig også til at afprøve den her kæde fra KMC, der har anti-rust behandling, i form af en coating, der skulle gøre den helt utroligt modstandsdygtig, overfor rust. 

Jeg vil forsøge at teste det til det yderste. Jeg er sikker på jeg kan frembringe noget rust, men spørgsmålet er hvor meget der skal gåes i ekstremer, for at få det til at ske. Det bliver interessant at se hvor godt den her kæde holder. 

BBB, De billigste pulleyhjul der findes?

Fed ramme, ny kæde, lækre hjul, min vintercykel vil for mange være en helt hæderlig sommercykel. Jeg glæder mig da også til at tilbringe en lang mørk vinter i selskab med det røde lyn. Et sted har jeg dog sparet, nemlig v. pulley hjulene. 68 kroner måtte jeg bløde for sådan et sæt nylon banditter fra BBB. Det fåes nok ikke billigere. 

Mine forventninger til deres performance er derfor også tilsvarende lave. Jeg har tænkt mig at få min mekaniker til at kigge til dem hver 14. dag ca. og så vurderer vi hvor længe de holder, inden de bør udskiftes. Jeg tænker jo egentlig de holder hele vinteren. Vi får se om et par helt billige pulleyhjul kan stå distancen. 

En ting er sikkert, de kommer helt sikkert til at holde længere, end det hvide styrbånd jeg har smidt på. Det var lige det eneste jeg havde liggende. Hvidt styrbånd og punkteringer, i dansk vinter, plejer at være en helt utrolig dårlig kombination. Så det holder til jeg punkterer… så må vi se hvordan de her dæk, og det der snask, klarer sig!

Lir fra London – KAPZ

Selvfølgelig er cyklen også udstyret med en AOC top cap, fra KAPZ Guru, the one and only. Det er et fedt touch til enhver cykel, med en lækker top cap. Du kan fuldstændigt frit designe den. Du kan selvfølgelig også købe én fra AoC – hvis du skulle have lyst til at reklamere lidt for bloggen, eller bare synes den er fed. 

Der kommer naturligvis også lidt artikler løbende om dæk, hjulsæt, kæde, og pulleyhjul… så der er lidt at se frem til. Nu vil jeg holde Mortens Aften! Jeg har ikke tænkt mig at holde igen med and eller sovs… så i morgen skal der trænes. 

God weekend derude.