Det tyske cykelbrand Canyon, har været så venlige at udlåne en gravelkværn til AoC, som kan forsøde de kolde og våde vintermåneder. Vores tester Søren har fået lov til at drøne rundt på deres meget off-road model: Grizl. Det bliver fedt!
Af Søren Kuipers | Foto Uggi Kaldan / AltomCykling.dk
Tak til Canyon danmark for test-cykel!
I Randers har Canyon deres danske showroom, hvor Carsten Steenfeldt styrer biksen. Han giver kyndig vejledning og sætter gerne tid af til en sludder også. Det er megafedt. Carsten insisterede på, at jeg skulle prøve deres Grizl – og det skulle være en farve, som var synlig – Grape Explosion hedder farven – og den er megafed. På vej hjem i bilen – med cyklen og min yngste søn – falder snakken på farven. Jeg siger til sønnike, at jeg nok ikke havde valgt den farve, hvis jeg selv kunne vælge, hvortil min dreng køligt svarer: ‘Far, det er altså ikke sådan en pigelilla – det er en rigtig fartlilla!‘ Tak for opbakningen sønnike. Og sidenhen må jeg indrømme farven er vokset lidt på mig!
Desuden hjalp Carsten mig også med valg af størrelse og ændring af frempind, så jeg med de små justeringer kunne få den bedste oplevelse på Canyon Grizl.
First Ride
Min første oplevelse på cyklen er ovenud positiv. Grizl befinder sig godt i mange ujævne terræner – åbenlyst godt på de brede grusboulevarder, de fine grusstier og også de halvknoldede markveje.
Kør tubeless – det holder
Men Canyon Grizl CF SLX 8 eTap Suspension er virkelig også forskellig fra mange andre gruscykler, for den er også legesyg på mere teknisk krævende singletracks, snørklede nedkørsler og mountainbikelignende spor. Her oplever jeg virkelig en anderledes gravelbike end andre jeg har prøvet. Og det er primært på grund af RockShox Rudy Ultimate affjedringsgaflen. Der er 30 mm vandring, og så er der plads til 700x50mm dæk. Forgaflen er med lockout, så du kan åbne og låse den afhængig af terrænet. Det øger virkelig spændet for hvad denne cykel er god til.
Grizl kommer med 700x45mm Schwalbe G-One Bite-dæk opsat til dæk og slange. Som nævnt, så punkterede jeg lynhurtigt, og frem mod næste tur har jeg sat den op til tubeless – dog med samme dæk for at få fornemmelsen af de 45mm. Jeg har tidligere primært kørt gravel på mellem 38-42mm, men som vejret arter sig lige nu, så gør det ikke noget med endnu mere grip. Men igen: kør tubeless når du kører gravel – andet kan ikke betale sig.
Jeg glæder mig meget til at lære den bedre at kende og komme afsted igen!