011 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk
Foto © Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

DARE Velocity ACE-AFO er som skabt til danske konkurrenceryttere

DARE er ikke et norsk brand, selvom der er en generel opfattelse af dette, mærket har dog et åbenlyst norsk DNA, relateret til deres 6 års samarbejde med Team Uno-X, men det er fra Taiwa, og er nu tilgængeligt i Danmark. AoC har set nærmere på aero-banditten med det lidt ferske produktnavn Velocity ACE-AFO, og den virker som en cykel skabt til danske konkurrenceryttere. DARE forhandles i Danmark af Rouleurs.dk

Tekst: Hans Plauborg, Foto: Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

Ikke bare aero, men hyper Aero!

Velkommen til hyper-aerocyklernes verden. En verden hvor rørene er smalle og ekstremt dybe, hvor det sidste gram ikke tæller en skid – fordi det alligevel er underordnet for fartpotentialet – og hvor komfort er sekundært – eller rettere tertiært – til dét, det hele handler om, nemlig fart, fart og atter fart.

Det er en besynderlig oplevelse og langsom vækkelse for at gammel stokkonservativ stodder som mig, der siden mine første cykeltråd i 80’erne er vokset op med forestillingen om, at cykler skal være så lette og stive som muligt, pludselig at skulle erkende, at det sande fartpotentiale kommer fra nogle helt andre kanter.

Og det er bizart, at moderne cykeludstyr nu har øget farten i alle cykelfelter så meget, at UCI laver gearbegrænsninger, regler for styrbredde mm. for at få farten ned i naivt håb om, at det alene vil mindske antallet af styrt, når cykelproducenterne SAMTIDIG laver hurtigere og hurtigere cykler. Ja, vi er midt i et våbenkapløb med mange absurditeter, men på den måde ligner cyklingens verden sådan set bare resten af verden.

DARE TO WIN

Inden jeg fortaber mig i rablerier om de gode gamle dage og søger tidsskjul i 1980’ernes verden af tynde, runde stålrør med kabeltrukne gearskiftere på skrårøret, må vi skynde os og tage en tur til Taichung i Taiwan, hvor de muligvis var de allerførste til at omfavne UCIs nye 8:1-regel, der i 2023 afløste 3:1-reglen, og dermed gjorde det lovligt at lave cykelrammer med rør, der er 8 gange så brede, som de er dybe.

De dybe og tynde airfoil-former er aerodynamisk fordelagtige, fordi det giver mindre turbulens bag rørene, når vinden slipper dem og dermed er der også mindre modstand (drag). Senest har vi set det samme med den nye Ridley Noah Fast 3.0, der på mange måder deler DNA med DARE VA-AFO. Designet på DARE er bl.a. udviklet af den tidligere danske bane-og landevejsrytter Casper von Folsach.

Arven fra TT-rammerne

007 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Folsach & Co har på alle måder villet lave den ultimative aerocykel inden for de gældende UCI-regler: Det ekstremt langtrunkne kronrør, som man tidligere kun har set på TT-rammer og banecykler, har nu også fundet vej til landevejsrammen. Set forfra er kronrøret timeglasformet, og nederst er det udformet så luftstrømmen ved samlingen med gaflen er helt aero-optimal.

Gaflen er også buffet voldsomt op og må være på grænsen af 8:1 reglen. Alle andre rør er også tynde og dybe for at skabe mindst mulig turbulens, når vinder slipper rørene. Det egenudviklede cockpit, hvor styret nærmest har boomerang-form er også skabt helt i aerodynamikkens ånd. Det er i hvert fald ikke skabt til en søndagstur med hænderne hvilende på den øverste brede del.

001 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Sadelpinden ligner også noget vi kender fra TT-cykler med et klampesystem, der tillader rytteren at sidde meget stejlt på cyklen – en tendens der bliver mere og mere udbredt blandt profferne.

004 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Usædvanlig geometri

TT-tendenserne går igen i geometrien. Sadelrørsvinklen er med 74 grader stejl, og den effektive vinkel kan gøres endnu stejlere med den TT-lignende sadelpind uden setback, som den reguleres, så sadelspidsen stort set er parallelt med kranken. Til gengæld er kronrørsvinklen med 72,5 grader i en størrelse large ret flad efter moderne standarder og i kombination med en meget lang akselafstand på 1030 mm for en størrelse Large giver det nogle interessante køreegenskaber.

Overrøret er langt og kronrøret meget lavt, og det giver mulighed for en meget ”long and low” position på cyklen, som de fleste konkurrenceryttere ønsker, men som mange mere ufleksible motionister vil stå af på. Stack to Reach ratioen er på 1.33, hvilket er i den ret ekstreme ende. Til sammenligning ligger en Specialized Tarmac i størrelse 58 på 1.47. Det er nærmest ”motionist-geometri” i ren sammenligning.

Der er selvfølgelig mulighed for at sætte en masse spacere under styret for at komme op i ”menneskehøjde”. Og testcyklen var da også udstyret med et lille tårn af spacere, men så går ideen bare lidt af det nedsænkede kronrør, hvor frempind og overrøret går ud i et – vel at mærke hvis der ikke er spacere under.

Testcyklen kom med fuld Ultegra 12 speed-gruppe, 60 mm Ultegrahjul og Schwalbes Pro One TLE 30mm dæk, men vil ifølge den danske distributør Carsten Niberg Knightbridge som standard komme med Continental Grand Prix 5000 TT TR i 28 mm.

009 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Køreegenskaber

Det er lidt specielt at træde de første tråd på DARE VA-AFO. Fornemmelsen af at sidde meget aggressivt – selv med 40 mm. spacere – er slående. Den lange frempind på 130-140 mm gør ikke positionen mindre aggressiv. Men det er mest bemærkelsesværdige er cyklens ro. Med en lang akselafstand, en flad kronrørsvinkel og et langt cockpit er cyklen meget stabil og holder sin linje uden mange styreinput. Også her minder DARE VA-AFO mere om enkeltstartscyklen, som netop skal være meget retningsstabil, når man sidder i bøjlen og ikke har de bedste muligheder for at korrigere.

Er man vandt til at køre på en racer, der har meget kortere akselafstand og et stejlere kronrør, er det noget, man lige skal vænne sig til. Cyklen reagerer simpelthen langsommere eller mere trægt på styreinput og hurtige retningsskift er ikke dens specialitet. Det er ikke negativt. For mange vil det tværtimod være positivt, fordi cyklen dermed styrer så klippestabilt. Kun på nedkørsler med hurtige retningsskift kan den slags køreegenskaber være mere uhensigtsmæssige.

Følelsen af stabilitet forstærkes også af de (ret tunge) Shimano Ultegra 60 mm hjul med de påmonterede 30 mm dæk. Sætter men i stedet lette 40 mm hjul og 25 mm dæk på eller – som jeg også prøvede – DT Swiss 62 mm fælge med Pirelli P Zero Race RS i 26 mm, bliver cyklen straks mere livlig og ”glad for sving”. Det er en smagssag, hvordan man gerne vil have det.

015 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Cyklen er rigeligt stiv og selv om det naturligvis ikke er en cykel, der har komforten i højsædet, så hjælper de brede tubeless dæk med sikre en ganske rimelig komfort på dårlige veje. Der er formentlig plads til 32 mm dæk – i hvert fald foran – hvis man ønsker mere bredde. I så fald bør man dog nok vælge andre hjul, for Shimano-hjulene er med en indvendig bredde på 21 mm og et udvendigt mål på 28 mm optimeret til 25 eller 28 mm dæk. De påmonterede 30 mm dæk går ud over fælgens bredde, og det er ikke aerodynamisk optimalt, når nu alt andet er indrettet på aerodynamik.

Det er ikke en cykel, der kommer i nærheden af UCI’s vægtgrænse på 6,8 kg., og cyklen er da også bedre til at HOLDE farten end til at accelerere OP i fart. Men som alle målinger efterhånden viser, så er et kilo fra eller til helt underordnet i fladt terræn som det danske og den ekstra energi i en acceleration på en lidt tungere cykel kan knapt måles. Det kan de aerodynamiske fordele til gengæld.

DARE to ride?

014 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Der er ingen tvivl om at DARE VA-AFO er skabt til bestemte ryttere. Geometrien er med et Stack to Reach mål på 1.33 i en størrelse 58 ekstrem og ikke inkluderende. Den er skabt til cykelrytteren M/K, der formentlig kører konkurrence og har en fysik, der kan holde til en lang og lav position på cyklen.

For ham eller hende er der store aerodynamiske gevinster at hente. Især når farten er høj. Under testperioden bemærkede jeg selv, hvordan cyklens potentiale for alvor viser sig, når man kører 45-50 km/t. Ved de hastigheder får man simpelthen nogle watt foræret. Men det hjælper selvfølgelig ikke, hvis man ikke kan holde den lave og langstrakte position på cyklen. Så det vil være fornuftig med et bikefit inden man kører kortet igennem.

015 DARE Velocity ACE-AFO AltomCykling.dk

Med en pris på 56.000 kr. med fuld Ultegra 12 speed, inkl. 4iiii wattmåler er prisen ret skarp. Den svarer nogenlunde til fx en Canyon Aeroad med samme specs. Den nye ”tvilling” Ridley Noah Fast 3.0 er en smule dyrere. Desuden tilbyder den danske importør individuel rådgivning og tilpasning af styrbredde, og længde af frempind til alle kunder, der ønsker at køre på en skræddersyet cykel

FAKTABOKS

DARE Bikes
* Grundlagt i Taiwan i 2013
* Var i mange år sponsor for norske UNO-X
* Alle stel designes og testes in-house og produceres på egen fabrik
* Sortimentet indeholder flere landevejsmodeller, en gravelbike og en TT-cykel
* DARE tilbyder custom farver og størrelser med mulighed for personlig opsætning via en Bike Builder-konfigurator
* DARE forhandles i Danmark af Rouleurs.dk