Søndag formiddag; northsideweekend i #Aarhus – men inden koncerternes formidable lyd blev kastet rundt i de vindomblæste forstæder i Aarhus blev TST Langelinieløbet afholdt denne dag i Tilst. De mange cykelrytteres pulsslag burde kunne høres i lige store dele af landsdelen denne dag. Jeg mødte op lidt i 10.
Af: Søren Kuipers
Flere af teamets ryttere stillede til start på både 72km-ruten og 105km-ruten. Dagens holdkaptajn på den lange blev Jeppe Tolbøll, der havde brug for at få gang i kroppen igen, efter at være styrtet til DM i enkeltstart for nogle uger tilbage. Taktikken for 105km-ruten lød på at skulle køre lidt i ryk i den sidste halvdel, men med det formål at kaptajnen skulle køre den hjem, eller i hvert fald sidde med i finalen. Kort inden starten fik jeg provianteret ved de glade løbsarrangører der bl.a. uddelte Kit-Katchokolade. “Mmm…lækkert…chokolade og cykelløb: skønt!”, tænkte jeg og stak et par ekstra i lommen, dem kommer jeg til at nyde ude på ruten var min naive tanke.
3-2-1-start
Hov, pludselig var starten gået og farten blev efter en meget kort masterstart (som vel egentlig kun varede i 8-12 meter) banket op i nærheden af de 36-37km/t – og vi kørte i strid modvind, så var vi lissom i gang. Der blev rykket en del de første 20-30km, og der var masser af stærke ryttere med; drønstærke licensryttere (som tog et velfortjent licenshvil), erfarne ræve og purunge efterskoleknægte – alle med god fart i benene, så alt i alt kunne man mærke at der ville blive kørt race alle 105km.
Undevejs på ruten, en rute som i øvrigt var fremragende markeret, skiltet og tydeliggjort hele ruten igennem, var der to indlagte bakkespurter, som begge lå lige før og lige efter 50km. På den første stigning, var der endnu masser af friske stænger i feltet, og fra min position bagerst i feltet, havde jeg intet overblik over hvem marshallen noterede som vinder – til gengæld noterede jeg mig en puls på 98% af maxpuls – puha; sidste weekends Xterra ved Moesgaard havde sat sig sine spor – men op kom jeg, og jeg spottede hurtigt at AoC’s kaptajn så godt ud. Vigtigt.
Næste bakkespurt: ny taktik. Sæt dig længere frem i feltet, Søren, og kør den mere konservativt. Som sagt, så gjort; halvvejs oppe. Pludselig ser jeg mig selv sidde i 2. position, og så tænker jeg: “Fyr den af! Kaptajnen kan alligevel godt sidde med, så vi får smidt noget af det stadig rimelig store felt af!” Jeg holder op til toppen. 88kg og vinder af bakkespurt nummer 2 og en plads på podiet var nu sikret. (Det kan redaktøren li, og det var et ondt tråd du satte der op over Søren, det gjorde vist ondt på alle!) Sådan!
2. halvdel af ruten bød på sidevind og modvind
Normalt en lækkerbisken for de fleste ryttere, men tak skæbne. Kaptajnen kørte som en besat og efter en 15-18km med et monstertryk kunne jeg fra min position som sidstemand i gruppe 3 se kaptajnen ødelægge samtliges ben, og der var ca. 30km tilbage. Thomas Mikkelsen (AoC), en anden trofast støtte for kaptajnen sad i anden gruppe, og jeg satsede på han kunne nå op til frontgruppen igen. Bedst som jeg tænkte: “Hvordan finder du en gruppe, der kan hive dig hjem i land?” sker det forfærdelige: kaptajnen holder med armen hævet – punkteret på bagdækket!
“Kør nu, mand!” råber han, som om han tænker, at jeg kører langsomt for at holde ind. Jeg er på limit og giver det et sidste skud. “Yes!” Gruppe et og to er smeltet sammen, og den er gået lidt i stå oppe i vinden. Vi er nogle stykker, som når op. Der bliver vel spyttet en 7-8 lunger op, mens de forreste ser lidt forbistrede til – hvem ville ikke – vi var helt væk.
Vi rammer de sidste 12-14km. Thomas Mikkelsen viser styrke – men har endnu ikke fået meldinger fra redaktøren – “Hvad fanden er taktikken??” (vi får senere at vide, at redaktøren kører i bil 10 meter fra os og råber: “KØR MED, KØR MED!!”) – da bomstærke Torben Johansen først laver hullet, og Casper Moltke Steen bagefter kører op til ham. Vi hører intet, så de to får lov at liste afsted, frontgruppen går i stå. Der bliver kørt en enkelt kontra, som jeg ikke evner at stille noget op mod, kramperne lurer lige om hjørnet.
Løbet er kørt, tid til en break!
Med 3km tilbage indser vi det: løbet er kørt. Vi kører for de sekundære placeringer. Thomas og jeg vurderer at sandsynligheden for at redaktøren står klar med linsen på stregen er stor, så vi fyrer den af på bedste manér og bliver nummer 1 og 2 i gruppens spurt. Thomas bliver femmer, og jeg kommer ind på en hæderlig 6.plads – med knap 39km/t i snit.
Få minutter senere står jeg på podiet og modtager en præmie for bakkespurten. Præmien er meget velkommen: en fin vindvest fra Trek. Dejligt, nu det blæser og kulden sætter ind. Godt med et ekstra lag. Jeg møder lige endnu en venlig medrytter: “Jeg glæder mig sgu til at læse den løbsrapport”, siger han, mens hans brune smil afslører det stykke chokolade i rødt papir, som han gnasker i sig. Kit-kat…nå ja…Hvordan er det nu reklamen er?
Have a Kit-Kat…nej…Have a break, have a Kit-Kat. “Aha, derfor du først skal spise chokolade nu gamle dreng. Der var fandeme heller ingen breaks derude i dag”. Tak for en fantastisk dag på landevejene. God stemning. Godt tempo. Fremragende organisation. Præmier til mange. Næste år står TST Langelinieløbet desuden klar med en endnu længere og skrappere rute, så fortræningen skal planlægges godt, hvis man har forhåbninger om at gøre sig gældende der. Vi ses derude
//Søren Kuipers