Søren Kuipers har fået lov til at køre på et hjulsæt fra danske DKBIKE. Deres All-Road hjulsæt til skrivebremser har fået lidt tæsk her gennem et par hårde vintermåneder. Det har været et meget fint bekendtskab, super køreegenskaber kombineret med god service og skarpe priser, what is not to like?
Af Søren Kuipers | Foto Uggi Kaldan
Nye sutter til ældre dame
Jeg har en ældre Specialized Diverge, som jeg primært bruger om vinteren og når vejret ikke er til sommerraceren. Jeg er glad for den, men de tunge alu-hjul, som er et mix bestående af et halvtungt Hunt træningshjul og et endnu tungere DT Swiss-baghjul gør ærlig talt at der skal kæmpes lidt for kilometerne, Bjarne Riis vil sikkert mene tunge hjul er det bedste der findes til træning, men jeg må erkende jeg godt kunne tænke mig LIDT mere fart, det betyder lidt, mentalt, at cyklen rykker sig. Derfor har jeg været på jagt efter et all-round carbonhjul, som ikke slår bunden ud af cykelpungen. Et hjulsæt som gerne skulle kunne bruges i al slags vejr og i alt slags terræn.
Muligheden opstod, da jeg en dag talte med Anders fra DKBIKE, som er producent af netop denne type hjul – carbonhjul til rimelige penge. Og således har jeg i et par halvhårde vintermåneder fået lov til at teste deres All-Road hjulsæt med skivebremser, i mit set up med letvægtseger og rachet nav, det ender på en kampvægt på 1524 gram, det er samme vægt som markant dyrere hjulsæt, end de 7499,- kroner som DKBIKE tager for dette hjulsæt. Du kan selv gå ind og lege med konfigurationerne, HER.
Ét hjulsæt – og så bare afsted, på landevej og grus!
Målet med disse hjul er at teste dem under devisen: Én cykel med kun ét hjulsæt. Tendensen har længe kørt efter mottoet, én cykel – to hjulsæt. Det er fedt. Men har du en cykel, som du bruger til både landevej og gravel i løbet af vinteren – en såkaldt “All-Road” cykel – kunne det være fedt ikke at skulle skifte over mellem to hjulsæt afhængig af tur og vejr. Og så bare få sat et sæt dæk på, som kan det meste.
Kan du med disse hjul nøjes med et hjulsæt? Ja, jeg kunne i hvert fald. Her i vintermånederne, hvor der ikke skal køres ræs, men bare komme derudaf, der synes jeg de fungerer supergodt. Det kræver selvfølgelig gode og robuste dæk, og så skal man glemme lidt om snit-fart.
Fælgens indvendige bredde giver dig mulighed for at køre mellem 25-42mm dæk. Dvs. du kan bruge hjulene både når du kører på landevej med de almindelige dækbredder som 25 eller 28mm landevejsdæk, ligesom du kan bruge hjulene med de brede graveldæk som 35, 40 eller endda 42mm brede dæk. Jeg har kørt med højst 40mm monteret, da min ramme ikke kan tage bredere.
Det er med andre ord et meget alsidigt hjulsæt, du kan bruge til langt de fleste formål. På trods af den store indvendige bredde er det ikke gået ud over vægten på hjulene. De er lige på den anden side af 1.500 gram for sættet, og de har performeret rigtig godt for mig.
Du har mulighed for at vælge DKBIKE’s eget nav med standard lejer samt DKBIKE nav med keramiske lejer eller ratchet nav. Og der er også flere muligheder for at vælge DT Swiss-løsninger, men så skal du have en større pung op. Men det er fedt, at du selv kan klikke dig frem til, hvilke hjul du ønsker – og så bliver de bygget for dig.
Hjulsættet klaret utallige udfordringer
Jeg havde planlagt at prøve forskellige set-ups med hjulsættet. Så jeg har både fået det banket igennem på diverse grus-, sten- og mudder-underlag, men også et par solide asfaltdingere på mere solrige dage. Startende monterede jeg er par af Pirellis Cinturato All road landevejsdæk i en størrelse 35 mm. Og så har jeg skiftet én gang over til et mere gravelspecifikt dæk på 40mm – også fra Pirelli – og også kørt med dæk og slange på 28mm. Samtlige af Pirellis dæk er super nemme at arbejde med, og så oplever jeg at disse fælge virkelig er nemme at montere dæk på – uanset om du kører tubeless set-up eller dæk og slange. Jeg har prøvet begge del af, og det er let!
Efter et par småture på både landevej og grus skulle hjulsættets første større prøvelse stå til et større social ride, som DGI kalder – Kaffegrums & grusveje – tjek det ud. Der er afdelinger i flere dele af landet, og det er en megafed motivationsfaktor i den mørke tid. Her performede de virkelig godt. Testhjulene kom med en fælghøjde på 50mm, og de kører virkelig smooth – dog bliver der revet godt og grundigt i dem ved sidevind, men der har så sandelig også været gang i vinden mange af dagene. Så vær opmærksom på valg af fælghøjde afhængig af hvilken årstid du tænker at bruge dem oftest.
Det ruller derudaf – præcis som håbet!
Jeg har planlagt at bruge hjulsættet i al slags vejr og i forskellige forhold. Som sagt så gjort, og jeg har været på adskillelige ture i både mudret, stenet, og meget alsidigt grusterræn.
Hjulene ruller sindssygt godt, og efter mange ture i meget smattede forhold fungerer DKBikes rachet nav bare ekstremt godt, og jeg har ikke en oplevelse af at de performer dårligere end high-end nav fra ZIPP, DT og des lige. Og så er det billigere. Producenten selv er meget stolt af de 36 kontaktpunkter som er i Ratchets navet. 1000km+ er naturligvis ikke meget i forhold til test af et nav, men jeg synes jeg har givet det tæv, og det har taget imod, og ruller præcis som de gjorde da jeg fik det – det er godkendt, og oplevelsen er helt klart en markant federe cykel at køre på, end med mine to gamle entrylevel aluhjul!
Hjulet er et rimeligt stille hjul. Stille forstået på den måde, at kører man i frihjul, så er der kun en svag tikken fra baghjulet. En meget afbalanceret og lydmæssig kvalitetsoplevelse. Tidligere har jeg prøvet hjul, som både har larmet som da man satte pap og klemmer på børneyklen og andre, som har været totalt lydløse. Jeg kan godt lide denne mellemting.
Jeg har taget et par ordentlige dingere på asfalten – selvom årstiden siger vinter – og jeg har forsøgt at køre både skilte- og bakkespurter. Det er responsivt og det kører ikke nævneværdigt på skiverne – selv når watt-tallene peaker og cyklen vakler. Det er fedt at køre med stive hjul, hvor komforten faktisk er rimelig balanceret. Dog vil jeg mene, at hvis du døjer med ryg, håndled eller albuer og søger et decideret behageligt hjulsæt, så er dette ikke nødvendigvis det du leder efter. Jeg kan godt mærke forskel på mine halvbløde 25mm lave aluhjul og så de her rimelig høje carbonfælge.
Hjulsættet vægter lige over 1.524 gram, og jeg oplever at det føles som at køre på sommerhjul frem for et All-Road hjulsæt.
Konklusion
Kvalitet viser sig som regel over tid. Jeg har fået kørt godt 1.100km på hjulsættet, og skulle der allerede nu have været mekaniske problemer, så var kvaliteten dårlig. Og det har jeg ikke oplevet. Hverken uhensigtsmæssigheder eller tegn på slid og slitage – også selvom jeg har kørt i al slags vejr og på mange forskellige underlag. DKBIKE giver 900 dages garanti, så de tror på de hjul, som de sender på markedet.
DKBIKE har en del forskellige hjul i sortimentet. Jeg har prøvet deres All-Road – netop på grund af mit behov og årstiden. Men i deres sortiment findes der også et sæt som Feather, som uanset hvilket nav eller fælghøjde du vælger vægtmsæssigt spænder mellem 1.300-1.500 gram. Det kunne også være interessant at stifte bekendtskab med.
Tjek deres hjemmeside ud. Det er fedt, at de har mange forskellige valgmuligheder, når de bygger dit hjul op. Du kan vælge mellem forskellige nav, eger, fælgehøjde, SRAM, Shimano osv.
Priserne er skarpe. Du kan få fat i ét af deres carbonhjulsæt for under 6.000 kroner, og så er du i gang. Ønsker du DT’s 240 nav, så skal du selvfølgelig have en større pung op ad lommen. Det finder du selv ud af. Tjek det ud her på deres hjemmeside, der i øvrigt som eneste kritikpunkt herfra, godt kunne trænge til en kærlig hånd!
Vi anbefaler.