CRUX PRO 2024, Foto © Uggi Kaldan | AltomCykling.dk
CRUX PRO 2024, Foto © Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

New Bike Day – CRUX PRO 2024

Netop kommet ind ad døren fra Specialized vores long time sponsor af Gravelcykelløbet Dirty Jutland, det er den nye CRUX gravel raket, i Pro-udgaven. Her på AoC gør vi en dyd ud af ikke kun at promovere os selv, og vores egne løb, så jeg ville meget gerne have cyklen klar til Holstebro Gravel i den kommende weekend, så jeg kunne køre med, lave nogle fede billeder, og skrive en artikel derfra – men det krævede en cykel, og den landede først i DK i går, og den krævede lige et par småting for at være klar! 

Tekst og foto af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

Tak til mekker-Keld &  Jensen Cykler

Jeg kan godt korte et par bremsekabler selv, jeg kan godt bleede, jeg kan egentlig fikse en del ting på en cykel, men at sige jeg er ligeså god til det som en udlært mekaniker vil være en KÆMPE overdrivelse, lidt lige som når man kærligt lyver og siger ens barns tegninger er super flotte – OK, man kan se hvad det ligner, der er måske endda potentiale, men det er sjældent mesterværker poderne præsterer i de tidlige år. Samme kan siges om mine mekaniker evner, jeg justerer lystigt bremser, gear, sætter styrbånd på osv. og det fungerer (som regel), men ingen ser resultatet, eller er vidner arbejdsprocessen der kan være NOGET langsom og kalder det mesterligt, det er helt sikkert!

Da min nye CRUX pro kom direkte leveret til mig, så var der lige et par småting der skulle justeres, noget som Specialized normalt altid gør for slutbrugeren, men nogle gange kan sådan en som mig altså få sendt cyklen direkte, og jeg var LIDT bekymret for at gå igang med at re-montere bremsekabler, justere gear, og skære et par centimeter af forgaffelpinden.

Heldigvis ville min kammerat Keld fra Jensen Cykler bruge lidt af sin formiddagspause på at fikse de små justeringer der manglede, så det ikke bare fungerer i Holstebro i weekenden, men også er gjort rigtigt!! Lejerne er smurte, bremserne går ikke på klodserne, gearene glider som… ja altså… de glider… og kablerne sidder som de skal, med andre ord, det spiller bare, det virker ikke bare nogenlunde!!

Lav endelig lidt ting selv, hvis du ikke har andre muligheder (- det er fedt at kunne, nogle gange er der lang ventetid hos cykelsmeden) – men ellers kan jeg faktisk kun anbefale cykelsmeden, jeg havde brugt 4 timer på dagens operation, med et ringere resultat til følge, og så er det god karma at støtte din lokale cykelbiks, så er han der nemlig også når du virkelig har brug for hjælp – eller en ny cykel.

Tak Keld, prima arbejde!

Den “nye” CRUX

Helt ny er den jo ikke længere, men det er stadig en fantastisk cykel. Super let, og (synes jeg) super elegant. Rammen kan ikke betegnes som andet end “klassisk” – saddelstagene rammer overrører v. saddelpinden, og rørene er runde og rimeligt tynde, alt sammen er med til at give et mega lækkert look. Cyklen er nu også hurtig, det er ikke en aero raket, men den er super komfortabel på både grus og landevej – det er en oplagt cykel at bruge med to hjulsæt, et til landevej og et til grus.

Rammen er den samme mega fede, mega lette. Den har stadig udvendige kabler, jeg er fan, det tager super kort tid at lave justeringer, frempind, styr, osv. kan enhver ændre på få minutter, og jeg cykler ikke hurtigere end at jeg laver med den watt penalty der er på kablerne, især når jeg ser regningen fra mekanikeren når noget skal fikses!

Cyklen har den nye SRAM FORCE gruppe, den er anmeldt flere steder på nettet, bremserne er bedre (mærkbart), grenbene er blevet lidt mindre og mere ergonomiske (synes jeg), og så kommer PROen som noget nyt med den 3D printede mirrorsaddel, som jeg er stor fan af.

Som noget nyt har CRUX også fået ny universielt geardrop, som jeg kommer til at skrive lidt mere om, men helt kort, så udover det er smart at der kommer en ens geardrop på flere cykler, så har det fået en lille “tragt” der leder through axlen ind til gevindet, så man lynhurtigt rammer rigtigt, når man skal montere hjulet, en lille detalje måske, men en stor opgradering synes jeg.

Gearingen er også OK, på det her tidspunkt af året, hvor jeg ligger og ruller 29-30km/t på træningsturene. Set-uppet herunder er; 1X, 12S, 40T / 10-36, for de nysgerrige. Jeg vil nok skifte til en 46T aeroklinge på sigt (Aero, fordi jeg synes de er flotte). En 46T vil jeg stadig kunne bruge på gravel, de fleste steder sammen med 10-36 Force kassetten, og har jeg brug for endnu lettere gearing, kan jeg sætte den 10-44 kassette på, som cyklen er født med.

Også til landevejen, helt sikkert!

Den ser i hvert fald godt ud med højprofil hjul på også, her med landevejsdæk, men vil man have et virkeligt hurtigt look på gravel, kan man naturligvis også smide højprofil på her. Hvis en 46er er for lille foran kan du også smide en 48er på, og jeg har set folk køre med en 1X – 50T på Cruxen, men jeg er lidt i tvivl om det kræver lidt fiksfakserier med boks og krankbredde, eller om en 50er går på rammen, den kommer i hvert fald så tæt på, at Specialized ikke anbefaler man går højere end en 48er.

Og for de mest nørdede, 46/11 giver en hastighed på 48.1km/t v. 90 rpm og 59 km/t v. 110rpm, jeg tager altid udgangspunkt i 11eren, da jeg ikke er super fan af at køre ude på 10eren, synes bare det føles lidt mærkeligt.

CRUX PRO 2024, Foto © Uggi Kaldan | AltomCykling.dk