Cannondale CAADX 2017 © Foto: Uggi Kaldan, AltomCykling.dk

Cannondale CAADX som vinter, cross og pendlercykel? – godkendt!

Kong vinter er over os, og med vinterens komme er det blevet tid til at se på Cannondales aluminiumscrosscykel CAADX. Søren Kuipers har været ude og give sin nye vintercykel tæsk, og han er ganske tilfreds med resultatet, den kan alt det han havde håbet på. 

Af: Søren Kuipers | Foto: Uggi Kaldan – AltomCykling.dk

CAADX – Søren har givet den tæsk!

Altomcykling.dk skriver endnu et kapitel om hvordan vintertræningen kan gribes an. Denne gang på en CAADX fra den lokale cykelbiks CyclingFreak Bikestore Cyklen er Cannondales entry-crosser, en  2017 model, monteret med Shimano 105 gruppe og mekaniske skivebremser.

Jeg har gennem de sidste 5-6 uger kørt et sted omkring 400-500km fordelt på godt 20 ture. Cyklen har været igennem stort set alt slags vejr og terræn, og jeg har kørt den både hårdt og kort samt langt og lidt mindre hårdt. Den har taget imod tæskene, og den har sgu klaret det ret godt, synes jeg.

Kort fakta om cyklen. 

Cannondales CAADX vejer lige godt og vel 10,5kg inkl. almindelige spd-pedaler. Den er sat op med den pålidelige Shimano 105 geargruppe, som jeg oplever bare fungerer under alle forhold; også på denne cykel.

Kranksættet er et FSA-kranksæt sat op med klassisk cross-gearing med 46/36 på de to forreste klinger, det kører pålideligt, hvis i lige får det hele smurt op en gang ved jeres lokale smed, så man slipper for den typiske fabrikssmørring der ikke er meget værd. (LÆS: den er knastør, men klistret samtidig, imponerende dårligt). Bagpå er der 11 gear med 11-28, hvilket giver et godt spænd, og det er kun på korte stejle ramper i skoven, at jeg ikke kan træde den helt op med 36 / 28 (men det er nok bare mig).

Det første – og vel egentlig eneste – sted, hvor jeg vil anmærke noget, må være på bremsesiden. Cyklen er født med mekaniske TRP Spyre C skivebremser. De fungerer jo egentlig som de skal, men der er bare langt fra hydraulikkens fantastiske docering og kraft til de mekaniske bremser. De bremser cyklen, men ikke med hydraulikkens overbevisning.

De robuste Schwalbe Rapid Rob crossdæk (35mm) er optimale i denne årstid: de kører godt på grus, på asfalt, i mudder, sjap, blade og også med rimfrost på vejen.

Cannondale CAADX 2017 © Foto: Uggi Kaldan, AltomCykling.dk

Crosscyklen med tre formål

Jeg havde – allerede da jeg købte cyklen – opstillet tre formål, som jeg vil vurdere cyklen på. I dette afsnit har jeg vurderet cyklen specifikt på hver enkelt område, og til sidst ser jeg på hvordan cyklen lever op til mine forventninger ift. mine behov.
  • CAADX som pendlercykel: Som pendlercykel får du en pålidelig og kraftfuld maskine. Den kører som den skal, og den har endnu ikke svigtet mig. Du slipper for punkteringer med de brede dæk, du skyder en god fart med den raceorienterede geometri, og du har masser af gear at vælge imellem. Til dato den bedste pendlercykel jeg har kørt på. Når tiden er til det i en travl hverdag, da drejer du bare til højre – ind på grusvejen – og bare 20-30 minutter senere har du opnået den skønne frihedsfølelse – og det til/fra arbejde. Det kan anbefales.
  • CAADX som vintercykel: CAADX er et rigtig godt alternativ til en normal vinterracer. Skal du på en 30-40km rulletur med gutterne, da kan du fint følge med deres tempo omkring de 30km/t. Jeg har allerede brugt cyklen i frostvejr, og det er skønt at stå helt fast på vejene, mens andre skrider ud. Skal cyklen fungere udelukkende som vinterracer, da vil jeg nok investere i et par billige crosshjul, og så sætte et par mere almindelige dæk på omkring 28mm. Det vil være at foretrække til de lange ture, hvor den meget rullemodstand fra de monterede 35mm dæk efterhånden vil sænke dig for meget.
  • CAADX som løbscykel: Endelig har haft min debut på gravel/cross-scenen. Cyklen kan det den skal, og jeg kan fint følge med konkurrenter og
    følgesvende. Cyklens lidt korte overrør giver en god håndtering af cyklen, og man er hurtig af og på cyklen, når det kræves. Det er cross. Igen vil min eneste anke være bremserne. Under et langt grusvejsløb, oplevede jeg hvordan kablerne gav sig så meget, at jeg til sidst troede bremseklodserne var slidt ned. Det var de ikke, og nu er bremsekablerne strammet godt til.

Afslutningsvis

Cyklen er primært en brugsgenstand for mig, den skal transportere mig fra A til B. Derfor har jeg heller ikke vasket og smurt cyklen så ofte som jeg ellers ville gøre med f.eks. min løbs / sommercykel. Men det kan den klare; tør kæde og sliddele af med lidt vådservietter og et par dråber olie hist og pist, så skal den nok køre langt og længe.

Efter en omgang grundig rengøring opdagede jeg dog at kablerne ved styret, har gnavet lidt i stellet, det kunne jeg have undgået med sådan et sæt smarte gennemsigtige klistermærker? (HVAD HEDDER DE UGGI?… jeg ved det ikke Søren, hedder de ikke bare klistermærker?? :D :D). Det er ikke kun noget som sker på CAADX’en. Alle terrængående cykler får deres tæsk, og det efterlader spor – brugsspor. Nu er mærkerne på, så rammen er reddet.

Mit primære formål med cyklen er som pendlercykel, og så lidt vintertræning og lidt i skoven, går du med de tanker, da kan jeg stærkt anbefale CAADX’en. Ligeså vil du næppe blive skuffet, hvis du tænker på at forsøge dig ud i cross- og graveldisciplinerne. Den kan – efter min mening – det den skal, som begynder / mellemcykel.

Cannondale CAADX 2017 © Foto: Uggi Kaldan, AltomCykling.dk

Pros:

  • Holder en god fart på landevejen (+30km/t) uden høj anstrengelse
  • Perfekt på grusstier, større skovstier og i vådt/fedtet føre
  • Pålideligt gearskifte
  • Skønt forhold mellem komfort, fart, stivhed og håndtering

Cons:

  • De mekaniske bremser er bare ikke som hydrauliske
  • Brugsspor fra kabler på stel
  • Det er selvfølgelig ikke verdens letteste cykel med sine 10,5 kilo.

// Søren Kuipers