Sidste uge fik redaktøren den fantastiske idé at det kunne være sjovt at forsøge licensløb igen, efter 10 års pause, og efter et år uden træning. DCU har rystet Master-posen, således at H40 og H50 er blevet æltet sammen, og i stedet har man bagt de niveau-opdelte Master A, B og C klasser. Tidligere ville man som begynder i H40, starte sit første løb, bl.a. med de herrer der i dag kører Master A, og det kender jeg flere der simpelthen knækkede halsen på, men er det så blevet bedre i Master C?
Tekst og foto af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk
Som et motionsløb, i den gode ende
Modsat da jeg kørte mine første (og eneste) licensløb, for en årrække tilbage, var jeg faktisk overhovedet ikke nervøs på vej ud til Odder, hvor jeg fulgtes med min cykel-kammerat gennem mange år, Hans Plauborg, der stiller op i Master A. Faktisk glædede jeg mig bare. Har haft et travlt år med nyt hus og nyt job, og det er gået ud over cyklingen, så Strava melder 1700 kørte kilometer siden 1. januar. Det er i underkanten, hvis man vil køre konkurrencecykling, så det ville også være selvbedragerisk at have kæmpe store forventninger til mig selv. Jeg håbede dog på at det ville blive en god og sjov dag, og det blev det!
Det var en super fed stævneplads ude i Odder, jeg har ellers hørt rygter om licensløb, hvor der nærmest bare står en dommervogn og et transportabelt toilet (lidt sat på spidsen) – men Odder var et flot set up, med lækre faciliter, og så gjorde det naturligvis heller ikke noget at vejret var absolut PERFEKT til at køre cykelløb i. Solen skinnede, uden det var for varmt, der var meget lidt vind, og selv i kort / kort, føltes temperaturen behagelig. Prima!
Starten gik, og jeg forestiller mig, at på en fladere rute, der ville der nok være kørt nogle ryttere afsted med det samme, men ruten i Odder er ret kuperet og allerede efter 4,5 kilometer rammer man Pederstrup-Bakken, der med sine 740meter med 6,2% i snit, sætter en fornuftig dæmper på angrebslysten inden, tænker jeg. Der blev i hvert fald kørt konservativt ud af boksen, og på den første nedkørsel, hvor jeg dog godt kunne mærke at det var for lang tid siden jeg havde siddet i felt, blev der heller ikke kørt med ret stor risiko, jeg tabte alligevel nogle placeringer, men det skyldes ene og alene at jeg er ude af løbsform.
Efter 4,5km ramte vi så Pederstrup, og ærligt, de kørte ok stærkt i Master C, men på ingen måde skræmmende. Jeg kan se min gode kammerat Torben (lidt lettere end mig) sidder i feltet og kører 355w op over, på 3 minutter, det er altså ikke overmenneskelige tal, og havde jeg faktisk trænet i år, så er jeg sikker på jeg var kommet med op, men det gjorde jeg altså ikke, på toppen var jeg 40 sekunder efter Master C feltet. AV og træls, men jo ikke super overraskende, for at være ærlig.
Kort efter kom Dame A forbi, her holdt jeg pænt ind til siden, dem ville jeg ikke blande mig med, og de kørte også for stærkt for mig, men da der lidt efter kom 3 damer der var sat af (ligesom jeg selv) på Pederstrup (går jeg ud fra), så hægtede jeg mig på dem til mål. Det er i øvrigt dem der poserer på coveret til denne artikel, tak for liftet tøser, jeg kan se jeg ikke var den eneste herre i fik samlet op undervejs.
I målzonen, efter den resterende 1. omgang, på hjul af de stærke damer, stod jeg af, smed chippen, samlede mit kamera op, og rullede ud til Pederstrup igen, for at tage lidt billeder af løbet til artiklen. Herunder er det min buddy Torben i midten, i den grønne TST trøje. Han blev senere 2er og er nu rykket op i Master B. Nå der var du Uggi… forestiller jeg mig han tænker…
Var det fedt? – ja, mega fedt
Altså niveauet i Master C er på ingen måder vanvittigt. Fair nok, jeg kunne ikke sidde med, men jeg har jo heller ikke trænet overhovedet, så dum er det nok også kun mig der er, med lidt kontinuerlig og stabil træning, så kan rigtig mange sagtens være med i Master C, og få noget sjovt cykelløb. Vil du køre med om sejren, så skal der altså trædes, men man kan godt være med. Jeg sad selvfølgelig ikke med herrerne ret længe, men der var hverken en masse råberi, skubben, eller positionskamp, jeg følte mig helt tryg i det felt, jeg har oplevet mange motionsfelter hvor der var noget vildere!
Da jeg sad på smækken af damerne nød jeg bare runden, nød at man kunne skære svingene helt som man ville, nød at der var flagvagter alle udsatte steder og nød at en stor del af ruten var ensrettet, med andre ord, man kunne (hvis man havde haft ben til det) køre rigtigt cykelløb, helt uden afbrydelser, og bestemt (i Master C) uden at træne som en semi professionel. Odder er en hård rute, men de 36km/t Torben kom hjem med, på 2.pladsen, er jo ikke vildere end den snitfart man ser i fronten af mange motionsløb.
Så ligger du i weekenderne og kører med om de sjove placeringer (top 30 – 50 stykker) i motionsløbene, så kan du sagtens stille op i Master C – og det vil jeg faktisk anbefale, for nogle gange ender man med at tage nogle lidt dumme chancer til motionsløbene deroppe foran, og den risiko er altså noget mindre i licensløbene, når altså ikke lige en kæmpe idiot på el-cykel, føler det nødvendigt at bevæge sig ind på ruten, i den forkerte retning.
Herunder en af mine andre kammerater Henrik der i sympati med mig også var stillet op i Master C (han har licens) – men han opdagede først jeg skulle køre, imens han sad med en nr.3 fadøl i hånden på FCM arena aftenen inden, med absolut INGEN planer om at køre cykelløb søndag, men da FCM så vandt 2 – 1 over FCK tog euforien over, og Henrik meldte sig også til i Odder. Fadøllene gjorde det onde ved Henrik på 3. omgang, hvor jeg knipsede ham, ikke langt efter feltet. Godt kørt champ!! Tak for støtten.
Lidt malurt i bægeret…
Skal jeg komme med lidt kritik af at stille op i licens, så bliver det prisen for at prøve det. Fint nok med et klippekortsystem, men det er jo nærmest deltagerfjendsk indrettet. Du SKAL have klubmedlemskab og klubtrøje for at stille op (- også med klippekort). Det fik jeg løst ved at jeg kender nogle gode mennesker i TST cykling, så jeg lånte en trøje og fik et gratis medlemskab i klubben, fordi jeg ville skrive lidt om licens. Rigtig pænt af dem, men havde jeg ikke haft de kontakter, ville alene det have kostet minimum 400 kroner, og 1000 kroner hvis jeg også skulle have købt en trøje at stille op i.
Derudover skal man have en basislicens hos DCU, som koster 190 kroner (inklusive gebyr), og så koster billetten til løbet 250 kroner (hvis man ikke har meldt sig til i god tid). Derudover koster klippet 100 kroner, og chippen koster 50 kroner at leje. For mig kostede det altså 610 kroner at prøve et licensløb, og havde jeg ikke haft et par gode venner hos TST, så havde det kostet mellem 1000 – 1400 kroner at prøve ét licensløb, endda på klippekort, som jeg går ud fra går ud på at få nye deltagere til start.
Det virker ærlig talt uhensigtsmæssigt, og der findes sikkert en masse gode undskyldninger og forklaringer på at man har indrettet det sådan, men jeg forstår ganske enkelt ikke at man ikke kan se det er en lidt fjollet løsning, det udelukker jo totalt tilgang af medlemmer sidst i sæsonen. En hurtig analyse af rekrutteringsgrundlaget til licens, er at ud af 10 der prøver f.eks. master, bliver én hængene. Det vil sige, du skal have 10 ryttere ud og prøve, for at få ét nyt medlem – og det er GIGA optimistisk, du skal nok reelt have det dobbelte igennem systemet.
Når man laver det så svært (læs dyrt) at komme ud og prøve, særligt sidst på sæsonen, hvor mange motionister typisk er i bedst form, så begrænser man simpelthen sit rekrutteringsgrundlag betragteligt, og så gør man det altså unødigt svært at få nye medlemmer ind i folden. Det hele burde vendes på hovedet, præcis som i andre sportsgrene jeg har gået til. Lad folk stille til start med endagslicens og klippekort til en fast pris på 350 kroner. Begræns antallet af klip til 2.
Når du har kørt dit første licensløb, så får du automatisk tilsendt et tilbud om at melde dig i klub, tegne licens, købe tøj osv. osv. og prisen for dit første løb på klippekort trækkes fra pakken. Med andre ord, gør det attraktivt at melde sig til licens, for der er rigtig mange motionister derude der vil synes det er rigtig sjovt at deltage, men de skal have love at snuse til savsmulden, uden at hive 1400 bananer opad lommen.
Jeg forstår til fulde at prisen naturligvis er en anden (pr. løb) hvis man melder sig til ved sæsonstart, kører mange løb over sæsonen, og melder sig til i god tid, men det ændrer altså ikke på at man skræmmer folk væk, der i løbet af sæsonen hører om licenscykling, og tænker – hov – det kunne da godt være jeg skulle prøve det der licens – og så alligevel vælger at takke nej, når de ser prisen. Særligt her i efteråret. Det må kunne gøres bedre.
Tak for fedt arrangment
Ovenstående er venligt ment, det var jo et super flot arrangement i Odder, men jeg mener man kunne få mange flere ryttere til start i Master, end de 91 ryttere, fordelt over 3 klasser, der var til start i går. Det var sådan et flot arrangement, og der findes med garanti minimum 100 masterryttere mere derude, der ville elske at komme og køre licensløb, og kan være med, i alle 3 klasser, dem må man kunne få fat på!
Jeg har besluttet at komme igen næste år, det var sgu fedt at køre cykelløb hvor man ikke skulle bekymre sig om lysreguleringer, hajtænder, bilister, fodgængere, osv. osv. – jeg er sikker på jeg godt kan ramme et niveau hvor jeg kan være med i Master C – og jeg er ærlig talt ikke et ret stort talent på cykel, så hvis jeg kan, så er der rigtig mange der kan.
VI SES I MASTER C NÆSTE ÅR.
Fået lyst til at prøve licens? Læs mere HER.