Mit lappegrej, Foto Uggi Kaldan © AltomCykling.dk

Hvad har du i saddeltasken?

Når bladene på et tidspunkt beslutter sig for at falde af træerne, regnen kommer og vi får noget der ligner efterår, fremfor nærmest uendelig sensommer, så kommer punkteringerne også på cyklen. Bevares de kan komme hele året, men man er trods alt plaget lidt mere af flade dæk i de våde og kolde måneder (generelt) end på tørre, varme sommerdage, statisktisk set i hvert fald. Derfor er det også vigtigt at have styr på det udstyr der skal hjælpe dig videre, hvis uheldet er ude! 

Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk 

Jeg bruger faktisk slet ikke en saddeltaske…

Indrømmet en del af min vintertræning er flyttet indendørs på Zwift, hvor det eneste der punkterer er benene, men jeg kommer dog alligevel afsted om vinteren, selvom det er noget mindre end tidligere. Det stiller endnu større krav til grejet end tidligere, for jeg må erkende, at jeg overhovedet ikke er i storform når det gælder om at fikse punkteringer, fra at det var noget jeg gjorde ganske ofte (dengang jeg nåede +1000 om måneden udendørs) – er det blevet til en ting der sker nogle få gange om året. I år er jeg punkteret 2 gange på 4000 kilometer, og grejet, det har bare spillet.

Jeg bruger sådan en “KEG tool bottle” fra Specialized, men der findes mange udgaver, også nogle lidt større end den jeg bruger. Jeg synes den er god fordi jeg slipper for at pakke mit grej i baglommen, OG – jeg synes nogle gange det kan være lidt besværligt med de helt små saddeltasker, der både kan være svære at pakke og pakke ud, når man står ude på landevejen. Smag og behag, jeg er glad for flaskeopbevaringen.

Hvad pakker du så?

Multiværktøj naturligvis – jeg har valgt en fra Maxalami.com – navnet er lidt mystisk, men værktøjet er i høj kvalitet, som det ses er den rustfri stål i høj kvalitet, så selv her efter 2 år i en værktøjsbeholder, er der ingen rust at spore (det ses på andre stykker værktøj jeg har haft med skulle jeg hilse og sige) – jeg har lige pt. en version uden kædeadskiller, har ofte tænkt på at opgradere, men efter jeg er begyndt at skifte kæde hvert år for 4 år siden, har jeg faktisk ikke oplevet en knækket kæde, så… ja, når det sker, så opgraderer jeg sikkert.

De dyre dynaplugs…

Jeg har læst på utallige fora at Dynaplug er de bedste, så det er dem jeg har i røret, men der har de så også ligget i snart 12 måneder, for de to punkteringer jeg har haft (1 x landevej og 1 x gravel) – er blevet lappet nærmest med det samme, af Stans No Tubes Race Sealant, det spiller bare. Derudover har jeg fundet plads til et ret gammel og blødt dækjern, men det fungerer stadig, og en vareprøve Squirt Lube, skal jeg ud og cykle langt i regnvejr har bliver den dog byttet ud med en keramisk smøring, fordi voksbaseret kædesmøring ikke fungerer når det påføres en våd kæde – det gør klassisk olie, i højere grad.

Lapper og ekstra plugs

I låget af flasken er der plads til lidt småting under et lille skruelåg (smart) – og her jeg har så Quicklapper fra Lezyne, der fungerer glimrende, vil dog med alle quicklapper anbefale at man husker at skifte slangen indenfor omkring 4 – 6 uger, for de holder altså ikke evigt er min erfaring, især ikke hvis du pumper dækket op med Co2, der sniger sig stille og roligt ud under lappen. Derudover har jeg lidt ekstra plugs fra Dynaplugs, som jeg altså stadig ikke har haft “held” til at teste.

C02 pumpe, ekstra Co2 og almindelig pumpe, i baglommen

Det er en del der kan proppes ned i den lille flaske, men trods sin kompakte størrelse kan min AirTool Road Mini pumpe fra Speicialized ikke være der, så der har jeg med i baglommen, det er i øvrigt en KLASSE pumpe, efter min mening en af de bedste manuelle pumper på markedet, i forhold til størrelsen, den er lynhurtig og effektiv! Jeg har naturligvis også en enkelt ekstra slange med.

Til Co2 har jeg en Toppeak Airbooster der igen (efter min mening) er en af de bedste Co2 pumper på markedet, hvor man virkelig skal gøre sig umage for at at fedte luften ved siden af ventilen, robust og let betjent! Skal du have endnu mere inspiration til valg af pumper kan jeg anbefale at tage med på en Bagerstop lytter, der i dette afsnit udforsker og anmelder mange forskellige muligheder for pumper.

En lille lækker pakke!

Det hele pakkes ned i en lille lækker flaske, lige til at tage med på cyklen (- og i baglommen), anbefaler naturligvis du finder præcis det set up der passer til dig, men jeg håber du har fundet inspiration i ovenstående, det har taget mig et par år at nå frem til præcis denne kombination, og jeg synes det spiller, men hvert år finder jeg en lille ekstra ting, så det er ikke fordi dette en den endelige perfekte kombination, det er blot det bedste for mig, netop nu.

Jeg synes også det ser flot ud på cyklen, men nogle gange må jeg pakke grejet i baglommen eller en lille cykeltaske, når jeg har behov for at have 2 dunke med, hvilket efterhånden ikke er så ofte. Jeg drikker ca. 750ml pr. 50km, det passer meget godt med at jeg typisk holder en pause og får fyldt en flaske indenbords og en ny fyldt flaske på cyklen, ved høj intensitet er det nogle gange for lidt, men som regel perfekt (for mig).

God efterårs / vintertræning derude, jeg håber I får brug for ovenstående ligeså sjældent som jeg har haft det det sidste 12 måneder – kan godt være Tubeless er hamrende irriterende når det ikke fungerer, men når det fungerer som det skal, så er det jo en drøm at cykle med, ekstremt begrænset antal punkteringer, en cykel altid føles let og hurtig.

Jeg savner ikke dækindlæg og Schwalbe Durano Plus… just saying! På billedet den nye Specialized Roubaix SL8.