Jeg er stoppet med Tubeless på landevejen…

Det er ved at blive koldt, mange træner på deres hjemmetrænere, men der er også en del der stædigt holder fast i at cykling, det foregår udenfor, uanset vejrlig. Har man en gang prøvet at stå med iskolde fingre og skulle pille et dæk af for at skifte dæk og slange, så lyder et punkterefrit tubeless set up forjættende, men hvad nu hvis det ikke virker, og du er nødsaget til at sætte en slange i dækket, fordi hverken plugs eller alle dine andre tricks virker? 

Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk 

Kan dækket vrides af, eller skal du have kniven i brug?

Jeg har siden i sommers kørt på dette fantastiske dæk fra Specialized, Turbo T2/T5 30mm – sat op med STANS Race Day, og lad mig bare sig med det samme, det har spillet som en drøm. Alle punkteringer (4 stk på godt 3000km, inklusive en del gravel i Sverige) – er blevet lappet af sealant uden problemer, og det er jo faktisk fantastisk. Jeg har et selvstændigt review på vej af STANS. På Facebook har jeg læst et rygte om at “Race Day” udgaven nærmest kun holder sig én dag i dine dæk, før det krystalliserer og herefter ikke længere virker. De rygter er kraftigt overdrevne.

Nå, men ca. hver 14. dag har jeg haft mine dæk pillet af for at tjekke tilstanden af sealant til ovenstående test af STANS, og hver gang har jeg blot monteret dækket igen, da væsken stadig har været fuldt funktionel. Nu hvor det så er blevet koldere, hvilket afkorter levetiden af alt tubelessvæske, var det så tid til at tage dækkene af til en en sidste test, inden jeg uanset tilstand havde besluttet at jeg ville udskifte væsken.

Alle gange har jeg haft lidt bøvl med at få dækkene af for at være ærlig, og jeg har knækket og bøjet adskillige plastic-dækjern i processen. Nu stod jeg så i den situation at jeg ikke havde flere nye dækjern, kun 2 ældre, der allerede var medtagede (læs bøjede) efter tidligere brug, men det er altså dem jeg har haft med på cyklen, når jeg har været afsted. Her opstod den geniale idé så, hvad med lige at cykle 30km – få kolde fingre, og så se om du kan få dit dæk af, ved hjælp at dine to elendige dækjern, som du har haft med i baglommen i månedsvis?

Er det en fair test? – det vil jeg lade dig som læser afgøre. Det er et realistisk scenarie for undertegnede, og derfor fair at beskrive vil jeg mene. Som billedet måske allerede har afsløret, så var det fuldstændigt umuligt for mig at få dækket af, og jeg er ellers ret stædigt anlagt med den slags. Faktisk så stædig at jeg forsøgte i over en time, inden jeg i ren arrigskab hentede min lommekniv og simpelthen skar dækket af.

Bare fordi jeg går tilbage til dæk og slange…

Det nytter jo ikke noget at skære sit dæk af ude på landevejen, og med de dækpriser vi efterhånden er nået op på, så er det også en meget dyr løsning! Jeg kan overhovedet ikke anbefale det. Men hvad gør man så hvis man punkterer og ens TL set-up ikke leverer? Personligt er løsningen blevet at jeg går tilbage til klassisk dæk / slange, i hvert fald til vintertræningen. Men der må da være andre løsninger, ikke?

Jo – selvfølgelig er der andre løsninger! – f.eks. kunne man have 2-3 nye dækjern med (- hvis det er der behovet er), det vil være en glimrende løsning og det med løsninger er faktisk hele pointen med artiklen her, altså ikke de dårlige løsninger, hvor man i arrigskab skærer et 700 kroners dæk over… de gode løsninger, der gør du kommer videre på din cykeltur, selvom du er punkteret!! Min mission er ikke at få alle til at droppe at køre med Tubeless, blot fordi det er vinter, eller i det hele taget. Pointen er… er du sikker på du kan få dit dæk af, hvis uheldet skulle være ude?

Jeg vil anbefale alle at forsøge at krænge deres dæk af, med kolde fingre, ude i kulden, vær sikker på du kan, med det værktøj du har med, så du er sikker på ikke at ende i en situation hvor det tager ekstraordinært lang tid, eller måske simpelthen slet ikke kan lade sig gøre for dig at fikse en punktering. Tubeless ER fedt, også på landevejen, det ruller super, og jeg har oplevet flere punkteringer der ganske enkelt er blevet lappet af sealant! – men nogle dæk / fælg kombinationer kan være ret stramme, f.eks. er mit Roval / Turbo set-up er ret “tight”. Grunden er helt sikkert, at producenterne vil være sikre på at dækket ikke kan køres af fælgen, det vil jo også være katastrofalt, ulempen kan så være at dækket (-for nogen, ikke alle, bevares), kan være rigtig svært at krænge af.

Har du slappe fingre og dårlig teknik som undertegnede, eller blot en meget stram dæk / fælg kombination, så sørg for at have det rigtige værktøj med til at hjælpe dig, hvis uheldet er ude. Hvis du (ligesom mig) faktisk finder ud af at du, heller ikke, med kolde fingre og slattent værktøj, kan få dit dæk af, så overvej om du måske bør skifte til dæk og slange her i de kolde måneder, så du ikke ender i en situation, hvor du ikke selv kan komme videre, fordi du ikke kan lappe din cykel.

God vintertræning derude!!