Tine Rasch - Dagens bedste kvinde på 140 kilometer © Photo: AltomCykling.dk
Tine Rasch - Dagens bedste kvinde på 140 kilometer © Photo: AltomCykling.dk

Kørte du også forkert til CyklingParts Race – Danmarks Højeste?

Danmarks Højeste – 140 km, næste år som UCI Kat 1.2 løb…

Ej ok, naturligvis ikke, men det var godt nok et stærkt felt i år, – og et par Designa Køkken / Knudsgaard rytttere troede åbenbart at der var UCI point at hente!?

– Men boys – man får altså ikke point når man stiller op uden nummer… heller ikke pluspoint hos de andre ryttere. Det er jo faktisk fedt at kontinental ryttere har lyst til at trille med rundt til et motionsløb og få lidt træning ud af det, men hvorfor så ikke køre det officielt, støt arrangementet, få et nummer, ja I kunne endda være lidt trækplaster for eventet. I stiller heller ikke jeres arbejdsgiver i det bedste lys ved at snige jer med til motionsløb, uden at betale, det kan vist gøres lidt mere elegant. 

CyclingParts RACE – Danmarks højeste – et flot løb, skæmmet af unødvendige mangler!

Det meste bliver gjort helt rigtigt, hvilket stigende deltagertal da også vidner om, igen rigtigt godt styr på tilmelding og eftertilmelding, og ude i god tid med trykte reklamer osv. Start og målzone er fint indrettet, med et lukket opløb, hvor der faktisk kan køres en nogenlunde sikker spurt. (- særligt hvis de frivillige lige husker at holder ældre damer med rollatorer ude fra opløbsstrækningen, netop som dagens hurtigste på 140 kilometer kom i mål, det var tæt på at gå galt.)

Der var også i år lavet om på flere af ruterne, særligt afslutningerne, så det virkede lidt mere varieret. De sidste kilometer på nogle af ruterne har de sidste mange år virket som “den lette løsning”  – det var ændret i år, særligt 140 kilometers ruten virkede mere homogen og sammenhængende.

Målzonen var som sædvanligt forbilledlig, med borde, boder, og god stemning, hvilket vejret naturligvis hjalp på, men det er nu rigtigt fint skruet sammen. Da en del rytterede efterhånden triller sådan et løb igennem uden depotstop, ville en sodavand og en snack efter mål dog være fint at tilbyde, mange andre løb har et lille depot i selve målzonen hvor der er lidt forplejning, det kunne man overveje næste år.

Nu med startgrupper – god idé!

I år havde ledelsen valgt at inddele 140 kilometer i tempogrupper, således at de hurtigste startede i første gruppe. Et fedt tiltag, det kunne dog godt være fulgt op med lidt mere klar information på selve målstregen, men alt i alt godt, og det fungerede som det skulle. Derudover var der som sædvanligt elektronisk tidstagning, det er ikke billigt at sætte i værk, men gør løbsoplevelsen meget bedre, super!

Jeg startede naturligvis med de hurtigste i første gruppe, og belært af sidste års fejl, fik jeg moslet mig op og stå helt på stregen sammen med nogle af dagens bedste ryttere, og det hjælper altså at man ikke kommer i rødt, allerede på vej ud af byen – der blev kørt pænt hurtigt frem til Lyngvej dog rimeligt jævnt, men selvom jeg havde passet på mig selv, så var benene allerede lidt tunge i bunden. +40 i snit dræner bare, det må jeg erkende… der mangler sgu lidt for at kunne være med de hurtige!

På Lyngvej blev jeg sat fra forreste gruppe, det er nu ikke noget jeg skammer over, sjældent har jeg set et så stærkt besat felt til et motionsløb, det var imponerende! Jeg er som altid fortaler for at alle skal være velkomne til motionsløb, også licensryttere, så fedt at se så mange stærke ryttere til start.

Kontinental ryttere må også gerne lege med for min skyld…

Hele 3 kontinental ryttere talte jeg personligt på dagens 140 kilometers rute der kørte med – men uden nummer, og de kørte ikke bare med rundt, de kom også til at skabe lidt huller op til finalen, inden de så drejede fra. Team Designa Køkken Knudsgaard… I skal vist lige have fat I et par af jeres ryttere, og fortælle dem, at man altså betaler startgebyr hvis man deltager, også selvom man kører kontinental.

– og så er min personlige holdning nok at Kontinentalryttere kan fungere som fint trækplaster til løb på dage hvor de ikke selv er ude og køre, men måske skal de overveje om en form for formaliseret samarbejde ikke kunne arrangeres, a la sidste års Aarhus rundt hvor Team Scaffco kørte med rundt på elite afdelingen, men ikke deltog aktivt i løbet… Der må være nogle muligheder, som både ryttere, løbsarrangører og holdejere kan se fordele i, som er anderledes skruet sammen end at ryttere stiller op uden nummer.

Skiltet i RY - som er blevet vendt om...
Skiltet i Ry var blevet vendt om. Det stod så bilerne kunne ramme det i rundkørslen, ikke vildt smart, og hvor var flagvagterne? (Billedet er taget efter vi havde vendt det igen).

Orker næsten ikke – men ok – skiltene var igen, igen, igen, dårlige!

Det kan lyde som om jeg bare er mavesur fordi jeg blev sat fra den hurtige gruppe efter 17 kilometer, men det er nu ingenlunde tilfældet, jeg synes det er sjovt at starte med de hurtigste, også selvom jeg ved at jeg ikke rigtigt kan være med, men jeg gør forsøget. Jeg endte i en rigtig god gruppe efter at være blevet sat, og det var sikkert også endt med lidt sjovt cykelløb til sidst, hvis vi ikke var kørt forkert.

Havde det nu bare været os der kørte forkert derude, så havde det været hvad det var, men det lykkedes mig faktisk ikke at finde ret mange der ikke kørte forkert i Torsdags – det er utroligt!? Havde ellers en god snak med arrangørerne efter sidste år, hvor de lovede at der ville blive strammet op – men det lignede ikke der var lavet noget om i år.

Igen INGEN frivillige i Ry midtby… man kan altså ikke være bekendt at sende så mange cyklister ind i gennem centrum af en by uden at stille et par flagvagter!! Man krydser også et par hovedveje hvor et par vagter ville være på sin plads – det kan godt være det “bare” er et motionsløb, mange andre løb formår bare en bedre organisation på det punkt.

Igen for få skilte, der var placeret ret dårligt flere steder, andre steder manglede de simpelthen bare, samtidig er de gamle håndmalede skilte ikke de letteste at læse, det dur bare ikke rigtigt. Det kan stort set kun gøres bedre, jeg håber virkelig arrangørerne tager opgaven seriøst næste år.

Til sidst – og det er ikke kun møntet på CyclingParts RACE:  Igen i går var der et slemt styrt ved “mariehønerne” – de der små pukler der skal genere bilister til at sætte farten ned. Til bakkeløbet røg en rytter også rigtigt hårdt ned, netop på den slags forhindring. De er simpelthen gift for folk på cykel.

Til alle arrangører, ikke kun af DKs højeste, skal der herfra lyde en bøn om enten at undgå rutelægning hvor disse sataner findes, eller sætte MEGET tydelige advarselsskilte op disse steder. De to der røg ned har slået sig rigtig, rigtig meget, det skal vi allesammen arbejde på at undgå i fremtiden.

Team AoCs gæsterytter i top 10, og Tine bedste kvinde på dagen!

Når alt det mavesure er sagt om dagens løb, så havde Team AltomCykling en super dag, vores gæsterytter på dagen, var igen i år brølstærke Per Christensen, normalt H50, men i dagens anledning i team AoC trikot. Han kørte ind på en 7.plads!!! – hvilket må siges at være absolut godkendt, særligt når man ser på hvilke ryttere han kørte imod! Mega stærkt kørt Per.

Samtidig kørte Tine Rasch ikke bare fra redaktøren, hun kørte også fra alle de andre piger (- og temmeligt mange mænd) og blev dagens hurtigste pige på 140 kilometer, med en snitfart på 35 km/t. Det gav en plads som nummer 41… det er bare super stækt kørt!

Det er fedt at have nogle gode gutter og “gudinder” :) – med på holdet, der kan blande sig i toppen, når nu vi bare er et lille hygge motionshold!

CyclingParts RACE – DKs højeste – et fedt løb, der fortjener bedre omtale!

Jeg håber virkelig at man kan engagere flere hjælpere til næste år, og få lavet ekstra skilte, samt gjort lidt mere for at placere dem hensigtsmæssigt. Den bedste skiltning er når der ca.30 meter inden et sving er ét skilt, og så er der enten ét skilt, eller i hvert fald en pil, i selve svinget der viser vej. Flere løb bruger også signalspray på vejen, det er en god idé hvis man har problemer med at folk fjerner / stjæler skilte.

Løbet får igen 2 C´er – hvilket er ærgeligt, når der er potentiale til så meget mere.