Der var inviteret til holdkonkurrence i Thy, men vi havde noget svært til at finde 4 ryttere der kunne stille til start. I sidste øjeblik lykkedes det dog Søren at finde en 4. mand, 71 årige Jens Olesen. Næsten 30 år ældre end næste mand på på holdkortet, og så smuttede han fra én af vores ryttere til sidst!
Af: Uggi Kaldan // Foto: En forårsdag i Thy.
Blandende forventninger til start.
Hvad var forventningerne?
Søren: Jeg følte mig klar, så lidt kæk fortalte jeg fruen inden afgang, at hun og mine to drenge skulle forvente en top 10, da de skulle tage imod i målområdet. Til Grand Fondo Jennum og Ronde Van Borum havde jeg god fart i benene, og selvom jeg til ingen af disse løb har været i top 10, så passer ruten i Thy noget bedre til mig, så målsætningen var top 10!
Torben: Følte mig helt klar til start, men ruten er ikke specielt min kop te, jeg er lidt mere til bakker end Søren er, planen var faktisk at følge med på hjul af Søren, men det lykkedes dog ikke helt. Jeg regnede med at det ville gå ok.
Jesper: Jeg har ikke fået trænet voldsomt meget. Så skal jeg være ærlig så var målsætningen af jeg i hvert fald bare skulle holde mig foran holdets ældste mand, Jens, det mislykkedes.
Kramperne stod nærmest i kø for at tæve løs på mine stakkels lår…
Hvordan gik løbet?
Søren: Ruten var skøn, flot, windy og kørt lidt anderledes end jeg er vant til. Vinden kommer mere i spil end sædvanligt.. Efter et venstre-vanvidssving stak tre lokale svende. Vi så dem ikke igen. Fra Hanstholm til Klitmøller var der strid modvind og vi sad 14 mand, hvor de 10-11 kørte fint med rundt. Men vi kunne ikke hente de forreste tre. Respekt.
Som vi kørte ind i landet igen kom der lidt ro på, og jeg tog den meget med ro frem mod de sidste 20-25km. Så lukkede flere af os op. To rev sig løs, og så var var seks ryttere tilbage i min gruppe. Op mod mål stak jeg på den korte stigning og kørte hjem til en sjette plads.
Torben: Jeg kommer godt frem i feltet, der starter med “fuld ild” og det føles ikke som om at vi er under 55km/t de første 20 min… jeg behøver nok ikke uddybe at der var medvind. Vi køre i et stort felt rigtig længe, og der er ikke meget at hente ved at ligge på dæk, men skal selv arbejde. Det føles lidt som at hæve, inden man har sat noget i banken.
Efter ca. 35 km er der lidt forviring omkring hvilke skilte der skulle følges, her kører Søren og frontgruppen desværre fra mig, og selvom vi længe ligger i en gruppe bagved og har visuel kontakt, så kommer vi aldrig op. Jeg tjekker lige forbindelsen til stængerne, jo jo den er god nok de virker stadig.
Der bliver givet god gas i side/med vinden, og efter de 75 km tjekker jeg lige stængerne igen.. men nu har de vist fået en defekt, der kommer alt for lidt kraft ned i pedalerne… Jeg sidder og passer på de næste 5 km, men efter et lille ryk i gruppen er jeg sat. Jeg får krampe i det meste af højre ben da jeg prøver at lukke, det er slut. Nu er der 25 km hjem ALENE, gruppen sejler væk i horisonten. Det var ikke lige en del af min plan. Jeg får heldigvis styr på krampen og kommer i mål som nummer 26 hvilket jeg er ok tilfreds med.
Jesper: De første 10 km med kørte jeg med 44 km/t, og hang lige på med neglene, alligevel opstod der hul, som jeg selvfølgelig prøvede at lukke. Det skulle jeg nok havde ladet være med, fik strøget alle tændstikkerne i æsken, nærmest inden løbet rigtigt var igang.
Dog fik jeg hægtet mig på det der lignede gruppe 2 og det gik ok. På et tidspunkt kom vi forbi to der var styrtet og cyklerne lå ude på vejen, så jeg stoppede for lige at høre om folk var ok, det var de heldigvis. Men nu var min gruppe kørt fra mig, og det lignede ikke der umiddelbart var nogen på vej op. Prøvede at køre mig op til gruppen igen, men næsten som jeg har kontakt, så rammer vi igen modvind, prrffff blahhhh… lyden af mine ben der punkterer.
Endte med at køre små 12-13 km solo inden jeg atter fik selskab lige uden for Hanstholm. Mega heldigt for turen ned til Klitmøller skulle vise sig at være en led tur i vinden.
Kort efter Klitmøller ved km 60 ramte vi igen en af de få men fine bakker og her var det slut. Jeg blev endegyldigt sat, og kramperne stod nærmest i kø for at tæve løs på mine stakkels lår. Hver gang jeg forsøgte at rejse mig, øge tempoet eller bare simpelt pedalere, ruskede og rev det i mine ben så jeg begyndte faktisk at overveje om jeg bare skulle tage den korte tur hjem næste gang der var et skilt mod Thisted. Bed dog tænderne sammen og fik mig slidt igennem. Også selvom jeg måtte lide den tort at se holdets Nestor køre forbi mig med 25 km igen.
Opvaske tabs i vores goodie bag… konklusion på Thy?
Er I tilfredse?
Søren: Det var en fed dag med super setup med kaffe, rundstykker, kaffe og masser af jyske guldkorn. Som da én på 75km ruten pakkede sit startnummer ud og fandt en mini-energibar deri: ‘hvem fand’n har put’ æ’ opvask-tabs mæ‘?’
Ruten lige mig: 105 varierende kilometer men med kun cirka 650hm mod typisk 1100-1500hm i Østjylland. 87 kg og mange bakker er ikke fed kombi.
Jeg satsede på top 10, og blev nummer 6, så det var super. Desværre sad konen og ammede i bilen da jeg kørte over stregen, så hun fik slet ikke set, at jeg levede op til min top 10 forudsigelse, haha.
Torben: Alt i alt et rigtig godt løb, der var kun lige et enkelt skilt der drillede lidt. men der var rigtig godt styr på trafikken hvor der altid kom et smil i vores retning, god stil. Skulle lige have været med Sørens gruppe da det splittede, men sådan er det. Jeg er tilfreds.
Jesper: Brugte alt for meget energi på ingenting og fik de ledeste kramper de sidste 40-45 km. Slutstatus: der blev kørt med alt hvad jeg havde. Her skal der så også lige lyde en tak til start #522 Rune Harder og #336 Kurt Jensen, I var et par guttermænd at vælge det sociale over resultatlisten. Tak for hjul. Endte op på 98. plads af 187 fuldførende, det er godkendt synes jeg.
Dagens gæstestjerne Jens Olesen kørte i mål på en stærk placering som nummer 93. Det er altså inspirerende at man stadig kan køre med når man er 71! Vi endte samlet som nummer 5 i holdkonkurrencen, det er absolut godkendt, og en sjov lille ekstra dimension med den konkurrence også.
Resultater kan ses her: Sportstiming
Rute og organisation
Lækker Rute der generelt var mærket rigtig godt op, dog kunne der på udsatte steder godt ønskes tydeligere markering / større skilte. De to styrt AoCs ryttere oplevede kunne med stor sandsynlighed have været undgået med anden skiltning og tidligere skiltning og flere close calls lige så.
Masterbilen startede ud i et højt tempo, men bidrog også til at der hurtigt skete en fornuftig spredning. Det kan diskuteres om der overhovedet er tale om “masterstart” når man kører så stærkt, men det fungere faktisk udmærket.
Fedt med hjemmeværnspoliti på udsatte poster. De gjorde et rigtig godt stykke arbejde og fik passager af store veje til at køre som en leg.
Indskrivning og start/målområdet er der ikke det store at indvende på. (Dog savnede man information ved indskrivning om hvor toiletter kunne forefindes og skiltning hidrørende)
Morgenkaffe og brød i det store telt virkede super og smilende hjælpere/frivillige er jo altid et plus,
De laver et rigtigt godt arrangement i Thy! Det kan anbefales.