Efter at have afholdt Dirty Jutland for et par uger siden, var jeg 100% klar på en hyggelig graveloplevelse i Blåvand i går. Jeg glædede mig og det hele startede også rigtig godt, men desværre blev eventet ikke helt som håbet, hvilket jeg ved arrangørerne er rigtig kede af! Det var også en ærgerlig afslutning på en flot weekend, hvor de havde afviklet et super flot UCI gravel event, det første i Danmark.
Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk
Dejlig hyggelig start!
Hele weekenden stod i cyklingens tegn i Blåvand, hvor der var hygge-ride og party fredag, UCI gravelløb lørdag, som vores gode venner fra Bagerstop har lavet et skidegodt afsnit omkring og så så altså Gravel og Gourmet søndag, for os der ikke behøver at køre race, men bare gerne vil ud og hygge os på noget grus! 110km med 5 depoter, 70km med 3 depoter eller 25km med ét depot, det lød på papiret sindsygt godt, og det startede faktisk også godt!
Hyggelig målzone i Blåvand, og dejlig “easy going” stemning i startområdet, ingen stress, bare afsted omkring klokken 10.00 med 110km grus i sigte, og ikke mindst 5 gode depoter!! Det lød jo ret fedt. Jeg skulle følges med Jens, der dog havde lavet sit forarbejde, for pludselig kunne jeg ikke finde finde, ham, og troede faktisk han var smuttet lidt i forvejen, så jeg tænkte ham må jeg heller indhente…
Kampvognspor, brændende lår og Gourmet…
Jens er ikke en giga hurtig væddeløber (heller ikke mig), men jeg gav den alligevel fint gas, og jeg burde nok have indset at Jens var bag mig og ikke foran an mig, på et tidligere tidspunkt end jeg gjorde, men hvad kan jeg sige, psykologien spillede mig et puds. Det viste sig at Jens havde tjekket ruten ud og vidste at vi efter 5 kilometer (ish) ville blive sendt igennem et kampvognspor i øvelsesterrænet, det gad han ikke (forståeligt nok) så han cyklede udenom (frækkert!).
Til de uindviede er et kampvognspor i Oksbøl, mere eller mindre bare løst strandsand – nu var det lidt vådt, så delvist muligt at forcere på cykel, men helt utroligt hårdt, efter få 100 meter gav de fleste ryttere op, og trak cyklen. Jeg overhørte adskillige ytringer a la – “this is shit” – og det ér lort. Bevares på min egen Dirty XL 440km udfordring har jeg i årevis sendt rytterne ind over 800 meter lignende spor, men det er jo også meningen det skal være en hjernedød hård udfordring, og selv her er det på grænsen til at det er fedt / sjovt.
Til et Gravel og Gourmet event synes jeg den slags er fejlplaceret, men jeg havde ikke beklaget mig hvis det havde været en enlig svale. Det kan være meget sjovt med små hårde elementer, men der kom flere kampvognsspor, sandstier, mudrede singletrack og småstier rundt i baghaven af diverse sommerhuse, en ærlig vurdering er at de 110km var ca. ligeså hårde at gemmenføre som Dirty Jutland 220km, det tror jeg overraskende mange, det overraskede i hvert fald mig.
Hvor er depoterne?
Nå, tilbage til min jagt på Jens. Jeg cyklede alt alt for stærkt, faktisk nappede jeg en KOM på Strava et eller andet sted, hvilket jeg ikke har gjort i årevis, og efter 30km var jeg også godt klar over, at sådan kunne jeg ikke cykle de resterende kilometer til mål, men nu kom der jo nok også et depot lige om lidt, og enten var Jens vel der (og ventede) og hvis han ikke var, så måtte han jo være bag mig.
15km mere cyklede jeg med rimeligt godt tryk i pedalerne, og her blev jeg så indhentet af kun at have 500ml vand med og absolut ingen energi i lommerne, gik pænt kold. Herefter rullede jeg så de 8km mere der viste sig at være til rutens første depot, Henne Kirkeby Kro (52km). Det depot havde jeg glædet mig helt vildt til, er man mad-interesseret så kender man chefkokken på stedet Paul Cunningham, og hvis man ikke er, så har man ok set ham i en McD reklame og ad den vej hørt om ham. Han er en skidedygtig kok, 2 Michelin stjerner og alt det der jazz.
Depotet var hyggeligt, jeg ved ikke om det OSEDE af Gourmet, men det var sgu et godt depot, og særligt nogle små variationer over pølsebrød der mindede lidt om en enkel Beef Wellington med hjemmerørt fars i midten var sindsygt gode. Der var også 3 slags kage, og 2 slags hjemmelavede energibarer (lignede det) – som jeg dog ikke prøvede, hvilket jeg fortryder, nu hvor jeg ser billederne. Der var også Nespresso kaffe og cola… det hele hjalp på humøret, og så var det jo også ret cool at Paul sad og kastede lidt stjerner over arrangementet, mens han kælede lidt med en udstoppet and!?, rockstjerne.
Jens var ikke i depotet, men imens jeg fik hældt noget vand, cola og kaffe indenbords og spist nogle lækkerier, ankom han sammen med vores fælles bekendte Lars, der var ude på sin første tur over 100km i 2 år, det var noget af en ilddåb han havde begivet sig ud på!
Mere kampvognspor – stadig ingen depoter.
Efter Henne Kirkeby Kro var ruten fin et rigtig godt stykke vej, og nu fulgtes jeg med Lars og Jens, i et mere roligt tempo, hvilket var helt perfekt. Når man først har været gået helt i nul med energi og vand, kan det være svært at komme sig rigtigt, mens man stadig cykler og jeg må sige at selvom vi ikke cyklede stærkt, så havde jeg det ret hårdt, humøret var dog rimeligt godt, efter det fine depot i Henne, og nu kom der jo snart nogle flere depoter.
Vi hyggede os faktisk, og som kilometerne fortsatte uden depoter begyndte vi at sidde og joke med at de sidste 4 depoter nok lå inde i selve Blåvand, lidt muleri sneg sig dog ind, jeg var klart den der mulede mest, jeg var træt og sulten, og da vi så egentlig havde opgivet at der kom flere, og jeg surmulede allermest, så kom der alligevel et lille depot ved Vejers Strand, efter 88km, det var tiltrængt!! De serverede frikadeller (udmærkede frikadeller bevares) og vand. Det var dejligt med en frikadelle, men Gourmet vil jeg nok ikke kalde det.
Lige inden depotet gik ruten gennem en vandresti langs en sø der absolut ikke kunne cykles, og så igen ind over noget kampvognspor, men nu gav selv jeg op, og cyklede udenom på asfaltvejen, ja ok, lidt et chicken move, men jeg gad simpelthen ikke mere walk a bike, min forventning var en hyggelig dag med noget god mad, ikke en hard-core cykeludfordring, med så mange tunge sektioner.
I mål – men ingen målzone?
Strandstykket ved Vejers var fint, jeg synes det er sjovt at cykle på stranden, det kræver lidt teknik, men det er flot, og en fed oplevelse, og det kan sagtens cykles, selvom det kræver at man kigger sig lidt for og cykler udenom sandbankerne. Vi havde lidt vind, men trods alt ikke hard core modvind, uden at træde voldsomt hårdt holdt vel 18km/t, det var skide godt.
Herefter gik turen på en fin rute retur til Blåvand, og der var faktisk en lille sløjfe til sidst, hvor man lige blev sendt ud forbi fyret og hjem igen, den del sprang vi over, vi var trætte og sultne. Lidt underligt var der dog helt lukket i mål. Jeg ved godt arrangementet var uden tidstagning, men jeg havde forventet et eller andet hygge i mål, tror faktisk aldrig jeg til et dansk motionscykelløb har oplevet at komme i mål til en tom parkeringsplads.
Jeg hoppede i bilen og driblede hen til en Cirkel K og købte en burger og en Cocio, lidt skuffet, men faktisk mest af alt, forundret? – noget var jo tydeligvis gået galt, hvad helt præcist kan jeg kun gisne om, men jeg holder selv events og jeg ved at man i hvert fald ikke laver den slags fejl med vilje, og det overhovedet ikke er sjovt at stå bagefter og få skæld ud af deltagere der ikke er glade. Det er faktisk møgtræls!
Som jeg har forstået det lavede Adventure Cycling et sindsygt flot event fredag og lørdag, og søndag, ja ok – det gik så ikke så godt – der er nogle procedurer der skal gentænkes. De har meldt ud på FB og Instagram at de godt ved det ikke var som lovet, og der kommer noget refusion af startpenge og måske noget rabat eller en gratis start til næste års event, det lyder som en god løsning!
Til slut et par velmenende råd herfra – der skal noget bedre information ud til deltagerne omkring hvad de har meldt sig til. Jeg synes sådan et event skal have en lidt lettere kørt rute, også den lange – og så skal der ske noget i mål. Depoterne var gået i ged i år, det ved arrangøren allerede, det er skide ærgerligt, men den fejl laver man ikke to gange, æv!
Tak for en HÅRD oplevelse, den kan mærkes i stængerne i dag, jeg elsker ideen om Gourmet og Gravel, der må gerne være meget mere Gourmet, og lidt mindre single track og walk a bike. Vi ses næste år!