Det er Aalborg Cykel-Ring (AaCR) der er teknisk arrangør af UCI Fran Fondo VM i Aalborg, her er Henrik Jess-Jensen er medlem af bestyrelsen, og tidligere formand for DCU (2016-2023). Han er også afdelingsleder i Aalborg Kommune. AoCs lejlighedsvise freelancer Hans Plauborg, der er kvalificeret til VM, men har betænkeligheder omkring sikkerheden, har taget en snak med Henrik, to dage før konkurrencerne gik i gang, den 29. august.
Af Hans Plauborg, freelance | AltomCykling.dk
VM – en kæmpe succes
AOC: Hvordan går forberedelsen?
HJJ: Vi har fuld fart på. Og der strømmer folk til Aalborg. Jeg har lige været ude i byen og set, hvor mange cykelryttere, der kører rundt på dyre cykler. Jeg ved, at størstedelen af byens hoteller har hængt røde lamper hængt ud, så der er fuldt optaget. Med over 3200 deltagere fra 94 lande er det en kæmpe succes. Vi har sat verdensrekord i deltagelse.
AOC: Hvorfor tror du, at det er så mange, der netop vil til Danmark og køre? Det ligger jo ikke i midten af Europa.
HJJ: Nej, det er ikke Frankrig eller Italien. Og jeg vil også sige, at faktisk overrasker mig lidt. Gravel-cykling er jo meget populært og giver noget konkurrence til landevejen, men på den anden side er det ofte de samme mennesker, der dyrker begge dele. Det overrasker mig også, at det største kontingent af ryttere kommer fra Belgien og ikke fra Danmark. Men Danmark er meget tilgængeligt og let at komme til.
Er der for mange ryttere, bliver det farligt?
AOC: Der bliver tale om meget store felter på en ret flad rute. Hvad ser du som arrangør som de største udfordringer med det?
HJJ: Jeg tror, at selvom der starter 440 i den første startgruppe for de 19-34-årige (509 ifølge Sportstiming, red.) vil der hurtigt blive tyndet ud i feltet når de rammer de små veje og de første bakker. Det er klart, at de første 15 kilometer vil være pressede, fordi alle sidder med friske ben og vil frem i felterne. Det samme gælder, når vi lukker alle ind i startboksene om morgenen. Der vil være en høj stemning og tænding på, fordi alle vil gerne stå helt fremme i deres boks. Vi åbner boksene en time før start. Der er også en lille ”priority box” for de folk, der har vundet deres kvalifikationsløb og til den regerende verdensmester i alle alderskategorier
AOC: Har du slet ikke nogen betænkeligheder ved at sende 300-500 ryttere med vidt forskellige skills af sted sammen på en rute, hvor klumpen af ryttere vil være stor i lang tid?
HJJ: Min største bekymring er faktisk, hvis vejret er helt tørt i dagene op til og landmændene skal ud og høste i stor stil der bliver høst ved. Det er et landevejsløb, hvor vi ikke kan lukke af for al trafik. Vi har 90 motorcykler med i alt fra politiet og race marshals, der dækker vores felter godt i forhold til anden trafik. Men ja rytterne har vidt forskellige kompetencer i store felter, og selvom vi starter på en bred vej, kommer vi ud på små, kuperede vejstykker. Det bliver nogle tragter undervejs, hvor der kan opstå problemer og nogle ryttere er ikke så sikre som andre, til at sidde styr ved styr. Men altså der er kvalifikationsløb med over 1000 ryttere i en startboks og det er altså betingelserne for det her event. Det er jo ikke håndbold i en håndboldhal.
AOC: Og så er der kun 5 minutter mellem hver af de store startgrupper. Er det nok for at sikre at felter ikke blandes sammen til skade for den sportslige værdi.
HJJ: Nu har Erwin Vervecken, der har været verdensmester i cykelcross, stået for den her løbsserie siden den startede og han siger at det er nok med 5 minutter. Han er slet ikke bekymret. Han siger der går højst 90 sekunder inden alle ryttere fra det største felt er væk fra startområdet, og så falder feltstørrelserne jo derefter….
AOC: Men der vil jo opstå nogle styrt i starten, som også kan danne en prop for efterfølgende felter …
HJJ: Jamen hør nu her, men største bekymring er mere at der kommer en mejetærsker, det er for at sige det som det er. Jeg kan håbe på noget regn, som gør at vi i hvert fald ikke for problemer med landbrugsmaskiner.
Hvordan med sikkerheden?
AOC: OK, men hvad har man konkret gjort for at højne sikkerheden for felterne?
HJJ: De store felter er pakket ind af i som sagt i alt 90 motorcykler. Foran er der en bil, der svirper ruten og ser, at skiltene står rigtigt. Bagved den er der endnu en bil, der gør det samme. Derefter kører en skiltebil med blink og horn og derefter så løbslederen. Derudover har vi også 4 patruljebiler. Det er vigtigt at holde ruten svirpet, men vi kan ikke ensrette hele ruten. Det ville bl.a. kræve 2000 skilte med ensretning. Desuden er der så flagposter mange steder og selvfølgelig skilte der viser vej og mange steder har Rockwool-baller ude på evt. farlige steder. Og så er der altså også trukket masser af ny asfalt ud over de 155 km vej, så huller i vejen burde heller ikke være et problem.
AOC: Hvad med ambulancer og samaritter? Risikoen for at flere kommer til skade end i et maratonløb er jo stor
HJJ: Vi har gjort en masse forberedelser, siden vi søgte om arrangementet 2019. Vi har ambulancer kørende i feltet på hele ruten. Og vi har tæt samarbejde med politi og hospitaler, og vi også samarbejde med det private Sommers Ambulancer. Skadestuerne ved godt, at der er et stort arrangement, og er forberedt på større travlhed.
AOC: Ca. 11 procent af deltagerne er kvalificeret via et wildcard. Er det sportsligt retfærdigt?
HJJ: Altså, wildcards bliver uddelt af UCI alene og mange af dem er jo gået til de nationale mestre i hver alderskategori. Det er ikke fribilletter, selvom nogen tror det. I Danmark har vi fået ekstra wildcards, og der har været mange ansøgninger, som er blevet vurderet af landevejsudvalget. Det handler altså ikke om at sænke kvalitetsniveauet. Det får du mig ikke til at sige. Men jeg er ikke involveret i det.
– og økonomien?
AOC: Hvordan er økonomien i sådan et arrangement for det tekniske arrangør?
HJJ: Det er et samarbejde mellem Aalborg Kommune, som har hånden på den økonomiske kogeplade, og AaCR som stiller med arme og ben. Klubben får et honorar for det, så ja det bliver da ekstra til klubkassen for et meget stort arbejde over flere år. Vi er omkring 300 frivillige der er engageret på søndag til linjeløbnene.
AOC: Hvem har mest gavn af, at der kommer så mange som muligt?
HJJ: Det tror jeg er hoteller og restauranter og hele turismen i området.
AOC: Har I som teknisk arrangør ikke en gevinst?
HJJ: Jo vi har lavet en trappemodel, så vi for hver 500 deltagere over 2000 får et ekstra honorar. Vi er også godt tilfredse, helt bestemt.
AOC: Men det er UCI der skulle sætte en evt. deltagerbegrænsning?
HJJ: Til linjeløbet? Ja, men til enkeltstarten har vi sat grænsen for, hvad der er forsvarligt mht. deltagerantal (der var 717 tilmeldt torsdagens enkeltstart, red.).
VM siger du?…
AOC: Hvad er din holdning til, at det kaldes et ”VM”? Det er vel ikke et VM som et elite-VM eller et junior- U23 VM?
HJJ: Jeg synes, det er fair at kalde det er et Master-VM. Det er jo folk, der lever og ånder for at cykle. Folk, der forbereder sig ekstremt til det. Der er ikke en fri tilmelding, men en kvalifikation, og det kræver forberedelse og dedikation. Man kan også spørge, er et VM uden Jonas Vingegaard et VM? Landstrænere til elite-VM deler også wildcards ud osv. Vi breder cykelsporten ud til mange nationer, og for alle de mennesker der har kvalificeret sig, der er det et VM for dem.