Cykelmessen i Berlin er nu på sit 8. år. År efter år vokser messen der er placeret på Stadion Berlin, og tilbyder blandt andet en af de største platforme for håndbyggede cykelrammer i Europa. AoCs udsendte har været på besøg.
Foto og Tekst: Paul Errington
Som mange cykelmesser tilbyder Berlin Bicycle Week et bredt udsnit af cykelspektret, fra E-bike til fixie, og en flot sektion med håndbyggede udstillingsmodeller samler udstillingen. Men Berlin har et es oppe i ærmet, der for alvor adskiller dem fra de andre.
Der er sat begrænsninger på standstørrelse og hvor meget du må bygge i højden. Derfor bliver de mindre firmaer ikke overtrumfet af gigantstande fra store gigantfirmaers mega stande. Det giver showet en ærlighed at alle brands er nogenlunde lige præsenteret.
Faktisk har det betydet at nogle af de store spillere i industrien har redesignet deres normale stande, til mindre mere passende udtryk. Det giver messen et unikt præg, det kræver nemlig man er lidt innovativ for at brænde igennem, og ikke bare at man har en masse penge på marketingskontoen.
Messen mindre på mange måder om Copenhagen Bike Show der løber af stabelen fra d.10-12. marts, man kan dog godt mærke de har været igang lidt længere i Berlin, og at Tyskland qua sin størrelse, simpelthen bare har flere lokale producenter at trække på.
En hel uge med cykling
Du kan godt nå at se hele udstillingen på en dag, men du når ikke samtidig forbi alle de fede events der er stablet på benene her i den afsluttende weekend af en uge med cykling i Berlin. Mulighed for at prøve en helt masse forskellige cykler, film i utallige variationer og meget mere.
Der er virkelig meget at blive underholdt af når man går rundt på messen, der faktisk ikke fylder mere end 3 haller. Men da alle stande er begrænset på plads, er det en intens oplevelse.
Du entrerer showet gennem en E-bike / citybike sektion der fører dig videre ind til messens hovedområde, der præsenterer et miks af forskellige større mærker, og mindre producenter med håndbyggede produkter.
Gravel cykler vises frem
Som forudset har Berlin Cycling Week en stærk dirt vibe. med mange nye produkter, blandt de rigtig populære kombination var cykler med 47er hjul (som herover) kombineret med singlering foran.
Derudover var der mange producenter der viste en form for “gravel / aero” setup som det ses på cyklen fra Rondo herunder, meget lig den 3T exploro vi testede har på AoC tidligere på året.
Hvis man mere er til klassiske landevejscykler, så går man dog heller ikke forgæves i Berlin, her er det Amerikanske Cinelli der viser en single speed ramme frem i friske farver, i baggrunden ses flere landevejsfræsere.
Messen byder virkelig på meget innovation og forskelligartethed, fra den fantastisk Retro Keplar fra Brothers Cycles.
Hvis du er mere til “hands on” end bare at gå og glo, så tilbyder Berlin Cycling Week og masser af muligheder for at prøve produkterne. De er regulært demoplads hvor man kan cykle en tur, en cykelpolo bane, og en forhindringsbane.
Har man tid til at forlade messen, så ligger der ca.30 minutter væk en GoCart bane hvor der bliver arrangeret forskellige løb man kan deltage i. Lørdag aften der f.eks. Rad Race Criterium. Det er sgu da fedt! Der er generelt fed stemning på messen, men i Gocart hallen er stemningen virkelig intens, med høj musik fra baren og høje råb fra banen, hvor der bliver kæmpet intenst for at kvalificere sig videre til finalen, i de indledende heats.
Fremtiden for cykelmesser
Berliner Fahrradschau ser ud til at vokse fra år til år, og måske er det her fremtiden for cykelmesser, eftersom vi år efter år ser de helt store klassiske messer mister deltagere. Autenciteten og kvaliteten er i hvert fald til stede.