GEAR: BMC Grand Fondo 02 med Ultegra Di2

Januar: En vejrmåned fuld af sne, slud, regn, blæst: hvad mere oplagt end ud og teste BMC GF02 for fuld hammer i al slags vejr. Måneden har også budt på familiearrangementer, sygdom, fødselsdage, barnedåb og meget andet – nå ja – og så er der arbejde, men alligevel er der blevet tid til en god omgang kilometer på BMCen.

Af: Søren Kuipers

Om cyklen

GF02 er en endurance ramme. GF betyder Gran Fondo, og 02 at det er den næstbedste ramme som BMC laver i denne serie (GF01 er den bedste). Alle rammer er designet og udviklet i samarbejde med BMC’s World Tour Racing team, med udgangspunkt i at finde den optimale geometri og rammeegenskaber til forårsklassikerne. Til det har udviklingsteamet ved BMC udviklet en speciel teknologi som de kalder TCC, denne teknologi gør, at BMC kan bygge en ramme, som er fantastisk stiv på de rigtige steder, men uden samtidig at give afkald på den nødvendige flex, i den bagerste del af rammen.

Optakt på hometrainer

Når det i indledningen er nævnt, at jeg ikke har haft optimale konditioner for at få kørt en masse kilometer; ja, så er det godt, at jeg sidste år investerede i en standard hometrainer. Der kan man som regel altid godt passe 20-40minutter ind i en travl hverdag.

Mit første indtryk af cyklen er, at den syner flot. Den har fede detaljer og Di2-gearene er en fornøjelse – også at finindstille, hvilket ikke er rocketscience, når man bare lige bliver guidet på nettet (nemlig Red.). Derudover fremstår stellet meget klassisk, democyklen er en 58er, en 56er havde passet mig bedre, men det var nu helt fint til at prøve cyklen.

De første par småture var på hometraineren, hvor 2x30minutter gav et fint indtryk af cyklen. Den lidt oprejste siddeposition var god og komfortabel, og jeg glædede mig til at prøve den på længere ture.

IMG_2384

Endurance

BMC GF02 er en endurancecykel, hvor komfort og kørestilling passer til rytteren, som ønsker lange træningsture alene eller i gruppe, uden man ikke får ondt over det hele, også selvom man ikke lige har nået mange timers “core” træning. GF02 har en rigtig god siddeposition, god saddel og et tilpas forhold mellem fart og komfort. Kører man for at komme først over stregen og sidde aerodynamisk som en pil, så er GF02’eren ikke løsningen, men cyklen kan meget andet.

Til daglig kører jeg på en Specialized Roubaix SL3, som også er en endurancecykel. GF2eren virker noget mere komfortabel, men føles samtidig fint stiv, så det virker som om der er sket en del på carbon fronten i den henseende. GF2eren ligger rigtig godt på vejen, man oplever at cyklen er meget pålidelig, den skærer svingene godt, og holder rimelig fart på både lange flade stræk og kortere opkørsler. Med en januarform, som ikke er set dårligere siden 2011 (hvor jeg ikke kørte motionscykling), så er det snarere rytteren end cyklen, som sætter begrænsningen.

IMG_2386

For og imod

Den første længere tur blev på en iskold og våd tirsdag eftermiddag i januar. Cyklen er fed, og gearerne kører upåklageligt – selv i dårligt vejr. Det skal være usagt, om det er min form eller cyklens egenskaber, men jeg oplevede den en smule langsom i optrækket. På småstigninger følte jeg en lidt blød fornemmelse i bagpartiet, måske der er en anelse for meget flex for ryttere der træder mange watt som mig, med det er naturligvis også det der giver komforten, og det var også kun når jeg virkelig gav det gas, jeg synes jeg følte det.

På lige vej derimod, når farten var skruet godt op over 30km/t og den ene kilometer skulle tage den anden, da vil jeg til gengæld sige, at BMC GF02 kører som en ægte kilometersluger. Jeg oplevede følelsen af at kunne sidde i det uendelige, den er vanvittigt komfortabel og føles hurtig. En rigtig god enduranceracer til det danske terræn, som vil passe rigtig mange motionister super godt. Rent udseendemæssigt synes jeg det er en flot cykel, uden alt for voldsomme stafferinger på rammen, men det er naturligvis meget individuelt hvad man er til.

BMC GF First Ride

Udstyr

Dækkene som følger med er sommerdæk, så med mindre man synes en 5-6 punkteringer på to timer er det fedeste (ja det prøvede jeg… så lærte jeg det) – så foreslår jeg at man investerer i andre dæk, såfremt cyklen skal bruges på nedbørsdage.

Sadlen, Selle Royal Seta, er behagelig og god til motionisten, som ikke ønsker en særlig hård saddel og pasformen virker god. Hjulene er et standard hjulsæt fra Shimano og står, som så mange hjulsæt på nye racere, ikke mål med cyklen som helhed og udstyret ellers. De elektroniske Di2-ultegra-gear er efterhånden gennemprøvede og testede, og de skuffer heller ikke mig, det spiller bare. Kan man leve uden? – ja da, sagtens, men det er nu bare ustyrligt lækkert at køre med elektroniske gear, synes jeg i hvert fald.

Samlet vurdering

Efter godt og vel 15 timers træning på BMC’s GF02 vurderer jeg – og husk jeg er blot amatør –  at denne cykel er en god investering, hvis man søger en enduranceracer af høj kvalitet. Den har gode komponenter, og det eneste man egentlig behøver at opgradere når man køber den er i min optik dækkene, og måske et sæt lidt bedre hjul hvis man vil have lidt bedre acceleration og fart når det går opad. Tag den med på brostensstykker i Flandern eller til øvrige forårsklassikere – som Ronde Van Borum – og du vil ikke fortryde det. Enhver motionist med lyst til mange kilometer eller såmænd også korte ture, hvor komfort er det vigtigste, bør prøve en tur på BMCs GF 2, det den perfekte café racer, eller langturscykel, hvor oplevelser og kaffestop er prioriteten, fremfor hardcore interval træning.

BMC Gran Fondo AltomCykling 2016