Her på AoC har vi deltaget flere gange i de bjergrige Haute Route events. Jeg elsker bjergene. Jeg drages igen og igen. Her i 2023 forlænges sæsonen en ekstra tand for mit vedkommende, når jeg endnu engang drager til et Haute Route event. Denne gang venter deres Ventoux udgave i første weekend af oktober.
Af: Søren Kuipers, Foto: Uggi Kaldan | AltomCykling.dk
FORLÆNGELSE AF SÆSONEN
Jeg stikker afsted og lukker sæsonen ned i oktober måned, hvor jeg flyver til Marseille, hopper i lufthavnsbussen mod Bedoin og ender ved destinationen for foden af Giganten i Provence. Små fire dage venter i det sydfranske.
Jeg har tidligere deltaget i tre forskellige Haute Route events. Alle gange har jeg kørt tre-dages etapeløbene, og det ændres ikke i dette års version.
Haute Route Ventoux 2023 tager deltagerne til Provence. Giganten, Mount Ventoux, har været med i Grand Tours hele 18 gange, og det er første gang jeg skal kæmpe mod den sagn- og vindomsuste mastodont i det sydfranske. Jeg glæder mig til at opleve Provence fra et cykelperspektiv: det bliver spæændende at opleve de stille, bølgende landeveje, vinmarker, hyggelige byer og ikke mindst de sydfranske højdemeter i oktober. Passer det til mig som ryttertype? Hvordan mon vejret vil blive?
ETAPELØB OVER FLERE DAGE
Organisationen Haute Route har som mål at give amatørcykelryttere en unik cykeloplevelse i et flerdages cykeletapeløb i unikke omgivelser. Konceptet er lagt an på et set-up, som skulle minde om de professionelles verden. Efter mine tidligere erfaringer kan jeg kun nikke genkendende til dette. Uanset hvem jeg har talt med, så har Haute Route virkelig leveret en sublim oplevelse i bjergene: Et superlækkert setup. Fed Start/Mål-zone, massage, feed-stations med det hele, servicebiler, fælles race briefings, mad efter etaperne, mekanikere on site og meget meget andet. Det er noget helt særligt.
Igen i 2023 findes der tre længder af etapeløb. Haute Routes flagskib er fortsat det syv dages lange Haute Route Alps i august. Derudover køres der to super inspirerende femdages-løb: I juli venter der fem hårde dage i Pyrenæerne og i start september – i Dolomitterne. I år er der desuden kun to afdelinger med det korte tre-dages setup, hvor der køres to rimelig hårde bjergetaper og så en afsluttende bjergenkeltstart. Første afdeling er, som tidligere skrevet, allerede afholdt i Schweiz, så hvis du vil prøve tre dages konceptet, så må du joine mig i start oktober, når turen går til Beodin nær Mount Ventoux.
SÅ EASY SOM MULIGT
Da jeg vælger at deltage i en afdeling i det tidlige efterår, håber jeg at kunne gøre det rimeligt smooth. Derfor vil jeg for første gang forsøge at prøve organisationens forskellige muligheder for at gøre processen så let som muligt. Jeg benytter mig derfor af tre ekstra services undervejs.
Shuttle service
Når jeg ankommer til lufthavnen i Marseille forsøger jeg mig med at tage den på-forhånd-reserverede shuttle bus fra lufthavnen og til race village i Bedoin. Bussen kører fra lufthavnen torsdag kl. 14.00 og der er vidst to timers kørsel til destinationen.
Samme koncept retur søndag, hvor bussen kører fra Bedoin til Marseille lufthavn kl. 14.00, så jeg skulle kunne nå mit fly hjem ved 18-tiden.
Jeg glæder mig til at prøve det af.
France Bike Rental
For at gøre det så let som muligt satser jeg på kun at flyve med håndbagage, og jeg har gennem Haute Routes officielle cykelpartner, France Bike Rental, lejet en racer som jeg skal forsøge mig med dernede. Det er jo i Frankrig, så jeg har – lidt frankofilt – valgt en Lapierre cykel, samme mærke som Pinot har kørt sin sidste sæson på. Det er en model kaldet Xelius SL 7.0 med Ultegra 12 speed. Ikke mange danskere kender mærket. Jeg har fået en kanon god service af en connaisseur, som bare kalder sig J.J. Jeg har sendt lidt forskellige mål og lidt småønsker, og hver gang er der blevet kvitteret hurtigt og med stor overbevisning. Jeg er spændt, og jeg håber der står en race-klar cykel klar til mig allerede sidst på eftermiddagen torsdag, så jeg lige kan nå en lille rulletur efter rejsedagen – og selvfølgelig lige mærke cyklen inden de tre etaper går i gang.
Accommodation
Sidst jeg var afsted – i 2022 til Alpe d’Huez – med redaktøren ham selv blev vi indlogeret sammen på et fint 2-3 stjernet hotel på alpen. Vi fik et twin room – altså en rytter en seng i et tomandsværelse. Organisationen har inviteret mig derned, og de har logeret mig med en anden skrivende rytter. Så jeg har pakket ørepropper og den franske mini-parlør.
Alt i alt håber jeg at alle disse valg gør, at jeg hurtigt kan komme derned, hurtigt komme på cyklen og hurtigt komme retur til Danmark igen. Hverdagen venter jo igen allerede mandag morgen. Vi får se hvordan det går.
HAUTE ROUTE MOUNT VENTOUX
Løbet skydes i gang fredag den 6. oktober kl. 7.00 med en almindelig etape. Hefter venter der lørdag endnu en regulær etape, inden søndagen afslutter arrangementet med en klassisk bjergenkeltstart.
Jeg flyver således mod Marseille torsdag morgen, hopper i shuttle bussen og håber at være på Lapierre-rammen samme eftermiddag. Der plejer at være et solidt aftenmåltid sammen med den første race briefing ved 19-tiden torsdag, så det bliver også godt at få fyldt depoterne op inden 1. etape.
1. ETAPE
Fredagens etape lyder ikke så hård. 98km med 2.300 højdemeter venter. Terrænnet er en op og ned; med et par større buler undervejs og et enkelt bjerg. Dagens første stigning stiger fra Venasque til Col de Murs ad meget snoede vinmarkeveje. Længden er 10,5 km og 4,3 % i gennemsnit. Fra Murs kører vi igennem en naturpark – Parc Naturel du Luberon – som skulle vise den sande skønhed i Provence-landskabet med rolige bølgende veje og maleriske lavendelmarker.
Herefter kommer der to stigninger: Col de la Ligne og Col de la Liguière begge med toppe under 1.000 meter. Herefter venter dagens sidste stigning – Mont Ventoux. Etapen slutter i 1.417 meters højde på den sydlige side af Mont Ventoux i Chalet Reynard, kun 5 km fra Giant Provence.
Slutteligt 16km ikke tidstimet rul tilbage til Bedoin.
Jeg er jo nok egentlig mest af alt roleur som ryttertype, så egentlig passer sådan en etape på papiret mig rigtig godt.
2. ETAPE
Lørdagsprofilen ser ligeledes ud til at passe en roleur. Profilen ser virkelig rynket ud de første godt og vel 70km af dagens 95km lange etape. På papiret er vi ikke så højt oppe undervejs, men det går op og ned hele dagen.
Vi vil begive os igennem et område kaldet Dentelles de Montmirail – en lille kæde af bjerge beliggende lige syd for landsbyen Vaison-la-Romaine. Disse mini-bjerge skulle have dramatiske takkede toppe. Ikke lige min kop the.
Godt igennem dette terræn venter den 21 km lange opstigning til giganten af Provence.. Med en gennemsnitlig hældning på 7,5 % handler denne stigning om at pace sig selv korrekt. Omkring halvvejs stiger den 11 % i tre kilometer. Herefter lægger den sig en anelse inden den i ægte Mont Ventoux-stil stiger de sidste kilometer igen til op over otte procent.
Endelig på toppen venter der, efter et velfortjent hvil og depot, 21 km ikke tidstimet nedkørsel til Bedoin. 2.500 højdemeter venter forude.
3. ETAPE
Etapeløbet afsluttes søndag med en bjergenkeltstart op til det ultimative højdepunkt i Provence. En klassisk tidskørsel med en rullende start ud af Bedoin mod toppen af Mount Ventoux. Efter hårnålesvinget ved Saint-Estève stiger den gennemsnitlige stigning til over 10 % og vil udfordre alle de næste fem kilometer. Jeg gør mig klar til at bestige det skaldede bjerg og krydse målstregen i 1.912 meters højde. Dagen beriger træningsdagbogen med 21km og 1.600 højdemeter – foruden returen tilbage til Beodin.
SÆSONLUKKER
“End of the season brings an electric atmosphere”; sådan beskriver Haute Route denne sæsonlukker i oktober. Af og til opleves slutningen af sæsonen mere afslappet og atmosfæren en smule mere tilbagelænet.
Jeg har tidligere deltaget i to sæsonåbnere – både i 2021 i Crans Montana og i 2022 på Alpe d’Huez – begge gange i juni måned. Her har atmosfæren også været elektrisk og samtidig spændt. Specielt 2021-versionen, som kom på bagkant af Corona-pandemien. Det var en version, hvor der virkelig blev kørt stærkt. I de tidlige afdelinger bliver der bare kørt rigtig stærkt. Måske lidt oktober måned kan have taget toppen af farten?
I 2018 var jeg i Predazzo i Dolomitterne i september. Den afdeling lukkede ikke sæsonen af, men der var en markant mere afslappet stemning. Jeg håber at opleve dette igen.
Hvis du overvejer at deltage i et mindre etapeløb, hvor der er primastyr på alt både før, under og efter løbet, da vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på Haute Routes kalender – den ser interessant ud – uanset niveau.
HAUTE ROUTE 2023 KALENDER
Med udfordrende 3-, 5- og 7-dages begivenheder i ikoniske cykelomgivelser verden over, giver Haute Route motionscykelryttere muligheden for at overkomme utrolige ruter og legendariske stigninger. Første event er allerede kørt i Schweiz, så årets kalender ser nu således ud:
- Haute Route Crans-Montana, 9.-11. juni 2023 (3 dage) – er afholdt
- Haute Route Pyrenæerne, 4.-8. juli 2023 (5 dage)
- Haute Route Alps, 20-26 august (7 dage)
- Haute Route Dolomites, 29. august – 2. september (5 dage)
- Haute Route Ventoux, 6.-8. oktober (3 dage)
Mere information om diverse events: https://www.hauteroute.org/events