Når der er cykelløb lige i min baghave, så skal jeg selvfølgelig deltage. Havde forinden forhørt mig lidt hos de 2 lokal rivaliserende hold “Team Racemakers” og “Team TLUV” – bare lige for at høre, hvad distance de havde tænkt sig og køre. Team Racemakers havde besluttet sig for at køre distancen på de 60 km, og Team TLUV ville gøre det samme – for nu vil de ha den sejr over Racemakers. Og tro mig, der har nærmest været en euforisk stemning i medierne – lidt som optakten til en kamp mellem FCK og Brøndby. Masser af drillerier, og go gas holdene imellem.
Af: Henrik “Valde”
Jeg tænkte lidt, at det ville bliver noget nær et helvedes ridt med pulsen helt oppe, med de 2 hold på 60 km distancen, så jeg valgte at køre den lidt længere på 90 km – var så lige blevet til 96 km i stedet for, grundet al det motorvejsarbejde der foregår i området. Skidt pyt med det tænkte jeg, nu var jeg kommet afsted, og så skulle den ellers ha fuld smadder!
Nu er det midtjydske område jo ikke særlig kendt for sin store variation af bakker. Vi har dog en – Trehøje bakke! Kunne jeg sidde med over den, så skulle det nok gå var min tanke, og så ville det ellers gælde om, at kunne sidde med på side/modvindstykkerne. Men var der mon nogen som jeg kunne hægte mig på – eller følge med?
Inden starten skal gå for de 96 km, når jeg lige at skimme, at der i hvert fald er nogen stykker fra Team Ridley-Briançon – så er man godt klar over, at der bliver slået en stor dej op. ;-) Kan jeg hægte mig på dem, så kommer det i hvert fald ikke til at gå stille for sig. Hvem er der ellers? Kan se nogen stykker fra det lokale hold Garage Shoppen – puha det bliver det hårdt det her, måske jeg skulle ha nøjes med 60 km ruten?! Og guddøme om der ikke også er et par stykker fra Ceramic Speed, troede ellers de ville byde de kamphanerne fra Racemakers og TLUV op til dans på 60 km ruten, men både Trine Andersen og Henrik Foldager vil være med på den lange. Hurtigt laver jeg mit succeskriterie om, hvis bare jeg kan sidde med Trine hjem, så er det en sejr. Jeg har aldrig kunnet følge med hende til alle de løb vi har deltaget i. Måske det skulle være i dag?
Start med master – og så ellers full gas!
Kl. 13.00 går starten med master ud af byen (en ældre herre på en gammel havelåge), som faktisk formår at gi den go gas ud af byen. Ude af byen bliver der dog hurtigt sat endnu mere tempo på, og feltet på de ca. 75 m/k bliver hurtigt delt i flere grupper. Jeg formår at sidde med i forreste gruppe, som vel tæller ca. 30 m/k. Nu gælder det om, at sidde med hele vejen ud til Trehøje Bakke, hvor der med garanti vil blive kørt. Vi tæsker afsted med ca. 40 km/t i snit, og inden vi har set os om, er vi faktisk ved at være fremme ved bakken. Den ligger “desværre” allerede efter 20 km, og jeg fornemmer at de tilbageværende i gruppen sagtens kan sidde med over. Folk er endnu ikke møre, og vinden har været gunstig, så det har ikke tæret helt så hårdt som det ellers plejer. Vi har næsten altid vestenvind på disse kanter – bare ikke lige i dag.
Go gas op af Trehøje, og jeg sidder med hvor det er sjovt – rykker faktisk lidt frem i bussen, for at være sikker på ikke at blive sat nedad. Oppe på toppen står den en flagofficial, og vinker os fremad, og jeg følger efter de foran kørende, og begiver mig nedad af bakken. Men……. lige pludselig går alt i stå, og folk bremser op og vender om, hvad sker der? Jeg klikker ud af pedalerne, får vendt cyklen om, og kan nu se noget nær alle forsvinde ud i horisonten! Pis, når jeg lige at tænke – vi skulle ha været til venstre på toppen, og ikke som vi plejer lige en kilometer efter toppen – på grund af vejarbejde. Nu skal jeg love for, at jeg får pulsen op. Jeg kæmper som en i helve… for at komme op til de forreste igen. Heldigvis kan jeg bruge nogle af dem, som er i samme situation som mig, som pejlemærker. Det skal altså lykkedes at komme op igen, men farten er sgu høj nu. Heldigvis er jeg ikke ene om, at kæmpe, og ved fælles jagt er vi 3-4 stykker som formår at komme helt op igen efter ca. 2 km intens kørsel med høj høj puls. Nu skal jeg altså ha´ mig en puster bagerst i feltet.
Det var så de første 35, kun ca.60 tilbage – fy for en skefuld.
Vi nærmere os de ca. 35 kørte kilometer, og så skal jeg da love for, at der bliver revet i gashåndtaget. Folk prøver til højre og venstre, for mig gælder det om bare at følge med. Der bliver dannet flere grupper af 2-3 mand ude foran, jeg prøver selv det bedste jeg har lært/formår, at køre dem ind. Det ender faktisk med at jeg sidder og trækker, hvad der er tilbage af feltet, ikke just min force, hvilket nogle af de stærkere folk i feltet da også indser efter en kilometer eller 2. Herefter får vi ordenlig fart på i feltet, og vi får også hentet nogle af de små grupper, men den forreste gruppe på 2 mand kommer vi ikke nærmere, der blive kæmpet godt for at hente dem, men efter ca. 10 kilometers tempofyldt ridt dør feltet lidt og de forankørende er væk.
Vi er stadig 24-25 m/k tilbage – og Trine er stadig med, så jeg har stadig noget at kæmpe for. Der bliver flere gange prøvet fra forskellig side, at komme væk – især Carsten “Champ” fra GarageShoppen prøver ihærdigt at komme afsted alene, men modvinden er en hård nød at knække, og efter flere forgæves forsøg må selv han kapitulere i dag. Jeg selv sidder bare med midt i feltet, og indrømmer blankt at det ikke lige er idag jeg skal hjælpe til i fronten – det beklager jeg. Jeg finder mig godt til rette bag ved Carsten Læsø fra Team Ridley-Briançon – en stor gut på 2 meter +, så her er masser af læ. Tak for det. Er næsten sikker på, at netop Team Ridley-Briançon vil prøve noget inden mål – de sidder stadig tilbage med Bank, Brammer, Lambert og Læsø. Kan i hvert fald fornemme, at de gør sig klar til et eller andet da de begynder at ligge sig i læ af hinanden – jeg placerer mig lige lige bag dem.
2-3 kilometer tilbage, og så bryder helvede løs! Tror alle på de sidste kilometer prøver at komme afsted – inklusiv mig selv. Det lykkedes ikke for mig, men feltet er fuldstændig sprængt i atomer. Folk bliver hentet, og så er der nye der forsøger sig – prøver selv et par gange eller 3. Det ender med, at Palle fra GarageShoppen tager feltets spurt.
Tak for turen gutter og gutinde, og ja det lykkedes sgu – jeg kom før i mål end Trine! Total succes oplevelse. ;-)
Med hensyn til “The Big Battle” mellem kamphanerne på 60 km ruten, så vandt Carsten Ebbesen fra Team TLUV, men til gengæld vandt Team Racemakers pokalen for største deltagende private hold, uafgjort?
Selve arrangementet skal ha en stor en hånd, for der altså rigtig go og hyggelig stemning både før, under og især efter løbet. Dog kunne det ha været fedt, hvis der havde været lidt flere flagofficials ude på ruten – især da vi skulle igennem Vind. Det var tæt på og gå galt, og jeg er bange for, at vi ikke er specielt populære hos den lokale knallert klub – som vi lige var ved at kysse asfalt med. Skiltningen fejlede absolut ikke noget, og de var ikke til at overse – på nær den der manglede på toppen af Trehøje Bakke.
Tiden i dag rakte til en plads som nr. 16 i tiden 02:31:02 for de 96 km.
Samlede resultater kan du se her: Herningløbet 2016 resultater
Ses på landevejen.
Valde