Canyon AEROAD CFR 2024 SRAM RED
Foto © Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

Oprustning: Tysk panzerwagen perfekt i danske forhold

Last updated:

Cykeltest: I juni måned blev der kørt kvalifikation til VM for gamle mænd i både enkeltstart og linjeløb. Den 9. juni deltog jeg i det danske kvalifikationsløb, og til lejligheden gav Canyon mig en gylden mulighed for at opnå kvalifikation. På dansk grund kan kun én maskine fra det tyske cykelfabrikat bruges: AEROAD.

Af Søren Kuipers | Foto Uggi Kaldan / AltomCykling.dk

Kvalifikation til VM på tysk letvægter

Jeg har efterhånden været så heldig flere gange at kunne drøne mod Randers, Canyons danske afdeling ligger – og står klar med forskellige sjove testcykler. De er altid meget imødekommende med idéer til mulige cykler, jeg / AoC har kunnet låne og teste, og vi er altid klar på både at teste toppen af poppen, og gode cykler, med en prissætning der ikke kræver 2. lån i huset. Denne gang har jeg dog presset på i ønsket om at nå et mål jeg havde sat mig: Kvalifikation til VM for amatører – som afholdes 1. september 2024 i Aalborg, det skulle altså være en FED cykel.

“Nu får du sådan en Aeroad CFR Søren (topmodellen red.), men så skal du altså også kvalificere dig til det der VM!” Carsten fra Canyons kommentar er knastør, mens vi begge står og beundrer vidunderet. Jeg holder cyklen i hænderne – den er vild, hvis jeg ikke kan kvalificere mig på sådan en fartmaskine, så er det nok benene der er noget galt med, den er bygget til fart på lange, lige, landeveje, præcis som terrænet er i Svendborg.

010 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

Motion- og løbsmaskine

På et par kortere ture nær bopælen blev saddelhøjden finjusteret, positionen mm., og jeg oplever med det samme, at jeg den her cykel passer godt til mig: der føles hurtig, den responderer virkelig hurtigt, og jeg oplever også at den er hurtig på bakker og efter sving. Optimistisk drager jeg mod Svendborg, hvor Aeroad’en skal stå sin prøve. Det skulle vise sig at blive en vindblæst og voldsomt regnfyldt søndag i juni. Men jeg var selvfølgelig klar på startstregen kl. 10.00, på en funklende hvid Canyon Aeroad CFR AXS.

011 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

Sublime komponenter

SRAM Red AXS – det spiller! 

Cyklen kommer med SRAMs nye topklasse gear- og bremsegruppe SRAM RED AXS. SRAMs hidtil letteste og mest sublime gruppe til dato. Den er lettere end den forrige (ca. 150 gram), den skifter som en drøm på brøkdele af sekunder, og vigtigst af alt har bremserne fået en overhaling. Det er en markant forbedring, der mærkes med det samme. Blot med én pegefinger øverst på bremsegrebet bremser RED AXS hurtigere end noget andet jeg har oplevet. Den markante respons er ekstrem vigtig.

På en cykeldag i et stort felt, med masser af vind, dårlige oversigtsforhold og plaskvåde veje, oplever jeg det som essentielt at kunne navigere så sublimt i forhold til bremsekapacitet. – og jeg har aldrig oplevet lignende. Danke Schön! Derudover så er afstanden mellem skiver og bremseklodser optimeret, så selv under dårlige vejrforhold oplever jeg hverken hylen, piveri, friktion eller andre småirritationer, som jeg ellers tidligere har måttet leve med i takt med skivebremsernes indtog.

003 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

007 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

Vær opmærksom på gearingen! 

Cyklen som jeg har haft til test kommer med SRAM REDS 12-speed gruppe, som jeg tidligere har kørt med. Jeg må indrømme, at jeg bliver mere og mere glad for SRAM’s gearegenskaber. Det kører perfekt, skifter snapt og muligheden med 10’eren bagpå elsker jeg bare. I testversionen kom det watt-integrerede kranksæt med 48/35 klinger. Det er superlet at parre watt-enheden med cykelcomputeren, og det virker bare med det samme. Bagpå er der som standard en kassette med 10-30 udveksling; det giver en stor gear ratio. Som noget nyt kan den nye RED AXS bagskifter gabe over en 36’er, hvis man skal i de høje bjerge. En vigtig opdatering for mange.

Jeg må dog indrømme, at 48/35 er lige lille nok til min smag. Jeg ved, at flere medier argumenterer for at det svarer til Shimanos 52/36, når man tager kassetterne med i ligningen, men for mig bliver det bare lige let nok, når jeg i medvind kører solo på 48-10. Men igen det er smag og behag. Sidste sommer kørte jeg dolomitterne tynd med 50/37 og 10-33 bagpå. Der manglede jeg ikke små gear – og havde således tungere med på turen. Prøv selv…

DT Swiss ARC 1100 Dicut

Aeroad er Canyons bud på en aero-cykel, og således kommer den med 62mm høje fælge i form af hjulsættet DT Swiss ARC 1100 Dicut, som bl.a. kommer med DT Swiss’ topnav 180. De responderer og performer vanvittigt godt. Selv i meget blæsende vejrforhold oplever jeg ikke at fælgene er for høje, omend ryttere med lidt mere bjergkarakteristika end mig, måske vil have andre oplevelser. Hjulsættet egner sig perfekt til danske forhold. Med en vægt på godt 1600 gram er det ikke det letteste på markedet, men når først farten er mellem 40-50km/t, så skærer sættet vinden bedre end mange andre hjulsæt derude. På bakker, i sving, i accelerationer performer hjulene som ønsket.

004 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

Ingen begrænsninger – jeg kvaller! 

Svendborg: Det er én af de bedste scener i Danmark, hvor fartmaskinen står sin prøve: En let panzerwagen er perfekt i danske forhold. Jeg sidder med på bakkerne, sublim fart nedad, på de flade stykker overlegen og accelerationerne er en leg. Begrænsningen ligger udelukkende et sted mellem mine ben og mine lunger. Grejet fejler intet – men fronten kan jeg ikke følge. Aeroad’en giver mig dog lige præcis fart nok til at kvalle mig til Aalborg i det tidlige efterår!

Følelsen af en hurtig maskine, gennemsyrer min test af denne Canyon. Uanset om det er på en træningstur eller i løbssammenhæng, så er det en nydelse at fræse rundt på Aeroad’en. Er du på jagt efter en cykel skabt til det danske landskab, så tag et solidt blik på Aroad´en, det behøver ikke være topmodellen som den jeg har fået lov at teste, der findes flere udgaver – tjek det ud, HER.

009 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

Øvrige komponenter på en fed cykel!

Cyklen leveres med komponenter fra allerhøjeste niveau. Jeg satte selv et par helt sorte GP5000 dæk på i størrelse 28mm. Det synes jeg simpelthen matcher cyklen bedre, end de monterede skinwalls, som vel efterhånden allerede er ved at gå lidt af mode igen (?) AERoad stellet er både let og aerooptimeret. Cyklen står opgivet til 7,50 kg og ud af boksen matcher det meget godt min fornemmelse, har dog ikke haft den på vægten.

Det fuldstændig strømlinede aerostyr er jeg blevet dybt afhængig af. Der er ingen kabler eller spagetti-mix – alt er integreret og strømlinet. Det ser lækkert ud; det føles også godt, og med den 3D-printede outfront mount, så gør det mange andre cykelstyr misundelig. Hænderne føler sig hjemme både i hoods og nede i bukningerne.

CFR-rammen er Canyons letteste og bedste ramme, og med en vejledende pris på godt og vel. 75.000 kroner, så er det også en high-end cykel. Det er samme ramme som Van der Poel hamrer rundt på. Du kan garanteret også få ekstremt gode oplevelser på mindre dyre rammer, men der er nu noget særligt over at prøve at køre på det ypperste, det som de bedste cykelryttere i verden kører på, ingen undskyldninger, nu er det i hvert fald ikke grejet der sætter begrænsningerne.

Sadlen er også 3D-printet og er den perforerede Fizik Vento Argo R3 i 140mm passer igen min popo perfekt. Det er anden gang jeg kører med én af de 3D-printede sadler fra Fizik, og jeg tror på perforeringen vil behage utrolig mange ryttere derude – hurtige som mindre hurtige. Sadlen er er stiv og samtidig super eftergivede. De trykaflastende huller gør min bagdel godt, fordi det er som om trykket bliver mere jævnt fordelt. Jeg har en tese om, at disse perforerede 3D-printede sadler fordele trykket på en helt anden måde. Så snart jeg rammer sadlen tænker jeg ikke yderligere på det – og det er vel netop målet med en saddel.

006 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024

I feltet og solo

Jeg har – udover den famøse søndag i Svenborg – fået cyklet en del på den i det danske terræn. Cyklen klarer sig sublimt både i cykelfelter, til træning, i løb og som solo-maksine. Til en enkelt enkeltstartsafdeling profiterede jeg ligeledes af en ægte aero-cykel og kunne vel holde en fart cirka 1-1,5 km/t hurtigere end på en almindelig racercykel. Den er edder-hurtig. Desuden skal jeg både deltage i et holdløb på den og til et sommerferieløb på Mors. Her håber jeg ligeledes på at den lette panzerwagen lader mig bryde vinden hurtigere end jeg plejer. Inden jeg – desværre – må begive mig mod Randers igen. Jeg må overbevise Carsten om, at skal jeg klare mig bare nogenlunde til september i Aalborg, så må Aeroad’en gerne gøre mig selvskab.

Hav en masse gode cykelture derude – vi ses!

Canyon AEROAD CFR 2024 SRAM RED

007 Canyon AEROAD CFR SRAM 2024