Du har nok bemærket dem. Danske Pronghorn, der med deres farvestrålende cykler og iøjnefaldende, moderigtige buk, som logo, har fået banket en flot forretning op i Danmark. De leverer cykler med høj-kvalitets rammer, kombineret med rigtig gode komponenter, til prisen. Vi har fået lov at prøve deres cross ramme, monteret med de bedste komponenter, der kan fåes, lige nu. Et studie i lir. 

Af Uggi Kaldan / Foto Uggi Kaldan / Pronghorn

Det danske firma, med en passion for cykling

Copenhagen Bike Show 2018 Foto Uggi Kaldan

Pronghorn er start-up på den rigtig fede måde. Direktøren Søren Veje elsker selv at cykle og driver virksomheden ud fra ideen om at skabe, “smukke, lette og hurtige cykler, der er til at betale”, som der står på Pronghorns hjemmeside. 

Rammerne designes i Danmark, og produceres af de bedste internationale producenter, der naturligvis har en streng kvalitetskontrol, ingen billige “kinarammer” her, det er vigtigt at kvaliteten er i orden. 

At Pronghorn laver nogle gode, flotte, cykler, afspejles direkte i væksten. Firmaet har haft stor succes de sidste 2 år, og 2019 tegner allerede nu til at blive et rekordår for for den danske “start up”, med en fordobling af omsætningen, skriver Søren Veje i en mail til os. Det er sejt gået, af det “lille” danske cykelfirma!.

Den med den mest lirede cykel vinder…

Pronghorn laver én Carbon CX / GRAVEL ramme, og den sponsorerede polske CX rytter, Karol Michalski er ikke i tvivl, rammen er fantastisk til cross. Det var faktisk også min oplevelse da jeg var ude på den. En let (1080 gram str. 56), og meget stiv ramme, der skyder en virkelig god fart. Men det er også en krævende ramme i forhold til teknik og form, hvis man virkelig skal få det optimale ud af den, på et CX spor. 

Priserne hos Pronghorn starter ved 18.990,- DKK i billigste konfiguration. Her får du standard (men gode) alu hjul, og SRAMs Apex 1. Apex 1 er SRAMs 3. “bedste” gruppe, men det er faktisk en overraskende god geargruppe, selvom det altså ikke er topgruppen. Her får du virkelig meget cykel for pengene. Du kan selv gå ind og tjekke programmet ud. Hvis du ønsker lidt bedre komponenter end “entry level” modellen, så kan du kaste lidt flere penge efter dit indkøb og f.eks. få carbon-hjul, eller elektroniske gear med i prisen. 

Men du kan også vælge toppen af poppen – cyklen hvor Søren personligt har været inde og finde de fedeste ting på markedet, for at skabe den mest lirede cykel. Den er ikke billig (men prisen er faktisk skarp!), til gengæld er der så heller ikke noget grund til at opgradere, det skulle da lige være hvis du ønsker en anden længde frempind, eller hellere vil køre på en anden saddel (som jeg har valgt på billedet herunder).  


Cyklen kommer med Pronghorns egne Carbon Racing fælge, som jeg efter bedste evne har forsøgt at udfordre, uden dog at formå at slå dem bare 1mm skæve. De er stive og holdbare! XTR Di2 bagskifter, wattmåler kranksæt fra Rotor, coatet kæde fra KMC og Dura Ace Di2 skiftegreb, og keramiske lejer indvendig. Øverste hylde hele vejen igennem, og sådan præsterer det også. 

Lyden af den XTR bagskifter skal bare opleves. Uden at larme, så sender den bare et signal om at du kan udsætte den for nok så meget mudder, slud, ler, sne, whatever. Hvis du holder dig på cyklen, så skal den nok skifte. Det er meget heldigt at den virker så solid, bagskifteren alene koster 3000,- kroner, så man gider ærlig talt heller ikke skifte den ud for tit… 

Her er uden tvivl tale om en top performance cykel, både for den krævende motionist, men den kan bestemt også vinde cykelløb, hvis du kører “rigtigt” på cykel.  

Don´t just take my word for it. 

Nu cykler jeg jo kun helt for sjov, så derfor har jeg fundet én der er noget mere seriøs end jeg er, nemlig polske Karol Michalski, for at høre hvad han synes om Pronghorns CX cykler. Han er polsk cykelrytter, der pt studerer i Danmark, mange CX ryttere har nok stiftet bekendtskab med ham, til flere danske CX løb, hvor han er stillet op. 

Karol har kørt CX siden han var U17, hvor han brugte det som forberedelse til landevejssæsonen. I dag er det omvendt, om sommeren bruges ladevejen som forberedelse til CX sæsonen. Han kontaktede Pronghorn da han kom til Danmark, fordi han engang havde kørt på en Pronghorn MTB i Polen, og synes den var god. Det er der kommet et sponsorsamarbejde ud af. 

Hvad synes du om cyklen Karol?
“Pronghorn CX is a solid and a versatile tool for riders of different needs. The best think about it is that it can serve as a road bike, cross bike or gravel bike at the same time. Also I like having a different bike than everyone else and I appreciate the unpretentious and clean design!”

Hvordan samarbejder du med Pronghorn?
“Since Pronghorn is a start-up company I can be a part of the development process, giving my input about the bikes, which is cool. Obviously its also cool I get to ride their great bikes at races”

Karol har i øvrigt kvalificeret sig til VM, og skal i weekenden køre VM i Cross i Bogense, for Polen altså, men på danske Pronghorn, det er da ret sjovt.

Konklusion

Uanset om du vælger “entry level” cyklen, den top lirede model, som vi har fået lov at teste, eller noget midt i mellem, så får du en ramme der er lynhurtig og konkurrencedygtig. Den kan uden problemer bruges både til CX eller med almindelige dæk på landevejen men bestemt også til en gravel tur. 

Nogle mere dedikerede gravelcykler vil dog være født med mere frigang til dæk, her får du kun lige presset en 38mm ind, ikke en dealbreaker, men trods alt noget der er værd at tage med, hvis man overvejer en ny CX / Gravel cykel. 

Vi kan 100% anbefale en cykel fra Pronghorn. Du støtter ikke bare en dansk start up virksomhed hvis du køber en cykel hos Pronghorn, du også en både flot og hurtig cykel, til en skarp pris. Fuldstændigt som det er Pronghorns målsætning at levere. 

Tak for lån af fed cykel, den har været en fornøjelse at køre rundt på, og pøj pøj til Karol på søndag! 

Disclaimer*
Testcyklen er stillet til rådighed for AoC af Pronghorn. Vi har ikke modtaget nogen betaling for denne artikel.