AoC læsere, der også følger med på vores Instagram, har nok bemærket at vi har fået lov til at cykle på en voldsomt fed cykel i år. S-Works Tarmac Disc AXS! Det er en cykel der står til 86.999 kroner vejledende ud. En drøm for de fleste, også for mig.
Af Uggi Kaldan | Foto AOC
En fed cykel – punktum!
Lad os starte med det åbenlyse. Det er en FANTASTISK cykel. Efter at have rullet 50km på den kan jeg allerede sige, det er den hurtigste cykel jeg har kørt på til dato. Sidste år kørte jeg på Specialized Tarmac Pro med fælgbremser – i øvrigt også en pisse fed cykel. Men den her…
Den føles hurtigere. Den er stivere, dog stadig komfortabel, og så har den en helt ny geargruppe, SRAM ETAP AXS. Gruppen fortjener sin egen artikel – den kommer!
Specialized har ikke bare lavet en performance cykel. Den er også virkelig flot. Ikke bare hvid, men glimtende, perlemors hvid, med en fræk overgang til skinnende sølv. Et helvede at gøre rent, men wauw den ser godt ud.
Specialized har kunnet noget med deres “paintjobs” de senere år, hvad er mon deres hemmelighed? “Hemmeligheden” hedder Ron Jones, og ham har vi interviewet. Det kommer der mere om, når vi har cyklet lidt længere tid på cyklen.
86.999 kroner?
Ja det er så prisskiltet. Ikke en cykel for de fleste. Min første tanke var faktisk, det er sgu en dyr cykel. Men er det nu også det? “Dyrt” er jo et relativt begreb, der er dog ingen tvivl om at det er mange penge.
Men for de mange penge, får du også én af de absolut bedste cykler på markedet, lige nu. Et af de bedste, letteste, stiveste, mest aero stel. En skamrost wattmåler, der er testet til at være ekstremt præcis, samt den absolut nyeste, trådløse geargruppe, fra SRAM.
Hjulene er også verdensklasse. De vejer 1400gram, i 50mm. De føles, trods den lave vægt, super stive – og så ruller de i øvrigt superb, hvilket de bliver de nok ved, da de kommer standard, med Ceramic Speed lejer.
Er det dyrt?
Kalder den bæstet
Nu skal “the beast” på arbejde og ud og prøves af. Glæder mig enormt meget til at lære den nye AXS geargruppe bedre at kende, og så bliver bæstet jo udgangspunktet for en række produktanmeldelser, som AoC skal igennem, i løbet af sæsonen.
Vi er faktisk allerede startet, da vi har monteret de ret nye GP5000 TL clinchers 28mm på Roval CLX fælgene (det gik som en leg i øvrigt, med fodpumpe). Der er masser af plads i rammen til 28mm, så til træning og dansk forår, tænker jeg det er helt perfekt.
I hvert fald bedre en de Turbo Cotton cyklen bliver leveret med. Et fantastisk dæk, men det er altså til de tørre dage, eller til en Gran Fondo sydpå, så de lagt i kælderen, så de kan modne til den helt rigtige oplevelse.
Der kommer mere om cyklen, når vi har fået kørt nogle flere kilometer på den! Har på fornemmelsen min nye bedste ven i 2019 bliver Bike Protect Spray…
Disclaimer: Cyklen er stillet til rådighed for AoC af Specialized International. Vi har ikke modtaget betaling for at skrive om cyklen.