Hansens Cykelløb er det første løb nogensinde, som kombinerer 120 km cross-cykling med en ægte gastronomioplevelse. Løbet tager afsæt i den danske tradition for gode, rene råvarer & cykelløb i den flotteste natur, AltomCykling.dk har prøvekørt en god del af ruten, og selvom det er rouleur og hygge, så er den altså udfordrende nok!
Af: Uggi Kaldan – Foto: Anders Bang (Peleton)
Torsdag aften i sidste uge, klokken 17:30 i Farum, et stykke inde på ruten, der hvor der sjove starter, nemlig grusveje ad libitum! Arrangør Anders Bang fra Pelelon har inviteret til en “special” interimistisk pressetur for AoCs udsendte, med ruteplanlægger og MTB equillibrist Benjamin Justesen som vejkaptajn. Redaktørens store mål var at få syn for sagn, kunne man gennemføre løbet på almindelig racercykel? Så mens 7 gutter stillede op på toptunede Crosscykler og Benjamin på sin MTB, så stod jeg klar på min Cervelo S3 aeroramme med 50mm Black Inc hjul og 25mm Schwalbe ONE dæk.
130 km rouleur cx
– og masser af is (og øl)
Hansens Cykelløb går gennem det bedste af Nordsjælland og består af 120 flotte km fordelt på sports-grus, bløde single-tracks og lidt asfalt mellem skove og stier. Løbet kan køres som et race med stram kæde, det kan køres med en hånd på styret og løst tråd – eller som en kombination. Arrangøren kalder det Rouleur Cross.
Hansens Cykelløbs vigtigste lighed med et traditionelt cykelcross race er cyklerne som egner sig til alt terræn. Vi løber ikke med cyklerne. Vi kører helst uden om mudder og der er ikke trapper og sandbunkere. Til gengæld er et lækkert single-track er altid et godt krydderi.
Hansens Cykelløb har både tidtagning, marshalls, opløb og masser af præmier & konkurrencer – men blot at gennemføre og nyde de lækre råvarer & den friske is er også en præstation, vi prioriterer højt. Det hele løber af stablen på lørdag, d. 20. august 2016.
Kan man virkelig…
– ja da – det kan man da!
Direkte overfor Rema 1000 i Farum starter grusstien, det er ikke HELT præcist her ruten starter på grus, men tæt nok på. Vi lagde ud i stille og roligt tempo og det gik fint, her omkring Farum og flere andre steder på ruten er der passager som større grupper ikke kan forcere samlet, og så har ruten jo også et par single tracks, de er dog ikke ret tekniske, og man kan sagtens forcere dem på en almindelig cykel, det kunne jeg i hvert fald.
Cerveloen åd alle 75kms gruspassager som vi nåede igennem, uden mindste problemer. Nu er jeg personligt af den overbevisning at udstyr det er noget der skal bruges og det er helt ok at det får nogle tæsk – ikke på en måde så det går i stykker, men en moderne Carbonramme er altså ret solid. Ved styrt er det en anden sag, et lille slag, et forskert sted på rammen kan desværre forårsage store skader, men så må man jo bare lade være med at styrte :)
Jeg følte ingen steder på ruten at rammen var udfordret synderligt, og vi gav den ellers god gas – man skal selvfølgelig passe på større huller i stierne, men udover det gik det fint, naturligvis er der en større risiko for lakskader når man kører i en masse sten, så er man meget øm over sin ramme, så skal man nok ikke køre det her løb på den.
Men for at svare helt klart på spørgmålet, kan man køre rouleur cross på en almindelig landevejscykel med tynde dæk? Ja det kan man! (jeg kørte i øvrigt med 6 bar på dagen, og det fungerede fint, omend jeg havde lidt ømme håndled dagen efter).
Det tager længere tid end du tror!
– fik jeg nævnt at turen planlagt lidt ad hoc?
Nå – men nogle vil nok få en overraskelse på morgendagens tur. Det tager simpelthen længere tid og det koster flere kræfter at køre 120 km cykelløb hvor 80% består af grusveje, end det gør at køre 120 km landevejsløb, mange flere kræfter! Selvfølgelig ved man det godt, men et eller andet sted havde jeg nok tænkt, 120 km, det er da overstået på ca.3,5 – 4 timer hvis man kører raskt til.
Det er også helt rigtigt, hvis du holder 30 i timen i snit, så vil det ikke tage mere end ca.4 timer, og der vil helt sikkert være mange der gennemfører på 4 timer, og sikkert også en god håndfuld der kører hurtigere.
MEN – forvent at det kommer til at tage længere tid! – jeg synes vi kørte godt til den, og godt nok skulle vi vente på folk et par gange og så videre, alligevel endte vi ikke på mere end 25 km/t i snit, og jeg var sgu træt efter de 80 km af ruten vi nåede, derudover må man forvente at med et felt på 250 mand, hvis du ikke formår at sidde blandt de forreste, så opstår der nok lidt kø enkelte steder på ruten, særligt ved singletrack passagerne, det kan hurtigt æde en god håndfuld minutter.
Sidst men ikke mindst, så er der is (rigtig god is) på rutens to depoter, det har jeg f.eks. ikke tænkt mig at gå glip af, så det kommer nok til at tage lidt længere tid end normalt at køre 120 km, det er helt cool, men synes bare jeg ville nævne det, for dem der måske ikke lige havde tænkt over det :)
Selv arrangøren synes på dagen at have undervurderet hvor hurtigt vi ville køre, det endte i hvet fald med at være et rigtigt eventyr, hvor det stort set var helt mørkt på den sidste skovpassage, temmeligt interessant på en cykel med 25mm dæk… men det gik :D Herunder ses vi i mål, utroligt mobilen der fotograferede os fik noget med, der var bogstavelig talt, helt mørkt! Du kan se vores tur på Strava.
Nøj, jeg glæder mig til i morgen, det bliver en klasse oplevelse!