Foto © Uggi Kaldan, AltomCykling.dk

Canyon lytter til Bagerstop

Det tyske cykelbrand Canyon, var i de sene vintermåneder så venlige at udlåne en gravelkværn til AoC, som var særdeles kærkommen. Vores tester Søren fik sig en glædelig overraskelse, da han skulle tilbagereturnere off-road modellen: Grizl. En ultimativ overraskelse ventede.

Af Søren Kuipers | Foto Uggi Kaldan / AltomCykling.dk

Til Italien på Canyon Ultimate CFR eTap

I april måned var min cykelmakker, Jens, og jeg så heldige at Martin Weibel fra Bagerstop havde inviteret os til et besøg i studiet. Her kunne vi fortælle vidt og bredt om vores mange cykeleventyr i Dolomitterne – både om de mange vi har haft, men også om dette års eventyr – hvor Giro delle Dolomiti, et fem-dages etapeløb venter. Hvis du ikke har hørt episoden, så kan du finde den lige her.

Indledningsvist indledte Martin med spørgsmålet: ‘Hvilken cykel kører du på, Søren?’ Hertil refererede jeg til min nuværende carbonged, som har været min tro væbner siden sæsonstart 2018. En fed Specialized Tarmac med 11 mekaniske ultegra gear, fælgbremse og udvendig kabelføring omkring cockpittet. (Kuipers kørte faktisk en samlet 14. plads hjem med sine 88ish kilo til Haute Route Alpe d-Huez på den gamle carbonged… vi kalder ham ikke bæstet på AoC for ingenting… hilsen redaktøren).

Du kan ikke cykle i bjergene på den gamle ged Søren… 

Her i maj måned skulle jeg så til Randers og aflevere grusæderen, som Carsten fra Canyon havde stillet til min rådighed i et par af de drøje måneder.

Jeg får pakket grejet sammen, starter bilen op, og da jeg lander i industriområdet i Randers ved Canyons danske showroom, mødes jeg af Carsten som står med et smørret grin og tager imod mig. Umiddelbart tænker jeg, at det er fordi jeg står og fedter med bespændingen på baghjulet, men det viser sig, at Carsten også har hørt Bagerstop, og han har forberedt en overraskelse til mig.

“Når du nu skal i bjergene og cykle med ham den seje Jens, så synes jeg du skal prøve at køre på en moderne bjergcykel dernede!” Det var vel sæsonens største surprise! Her kan du læse mere om løbet – Giro delle Dolomiti – som venter os i det italienske.

Tysk køremaskine – på 2 hjul!

Det betyder, at jeg i juli måned stiller til start i Bolzano med en Canyon Ultimate CFR eTap. Den kommer med SRAMs topklasse gear- og bremsegruppe SRAM Red. Hookless hjul fra Zipp, der var overraskende lette at sætte op til Tubeless, trods adskillige posts på diverse fora om det modsatte?. 3D-printet saddel og meget andet lir. Fyffer – en bjergmaskine.

Carsten forventer til gengæld, at jeg sætter spot på cyklens herligheder, og hvordan den overkommer både det danske terræn her i det lune forårsvejr, men selvfølgelig også hvordan den (og jeg) klarer strabasserne i det norditalienske, når Giro delle Dolomitis fem bjergetaper skal forceres i stegende hede slut juli, det bliver seriøst ikke noget problem, jeg er allerede imponeret, det er simpelthen en rocker fed cykel!

Småcykleri og motionsløb

Efter et par småture nær bopælen, hvor jeg fik justeret saddelhøjde, position osv. lidt til, valgte jeg Kristi Himmelfarts-torsdag at tage den med til Skanderborg, hvor Danmarks Højeste motionscykelløb ventede. Jeg havde tilmeldt mig 108km-ruten, hvor der ventede knap 900 højdemeter.

Det må være én af de bedste scener i Danmark, hvor cyklens evner som klatrecykel kan vise sit værd. Og cyklen skuffede ikke. Virkelig en adræt maskine, masser af fart, god i accelerationer og meget komfortable hjul og dæk. Var den hurtigere end alle andre cykler? Ikke nødvendigvis – men det er virkelig en hurtig og levende cykel, som virkelig oser af fart. En lirens maskine synes jeg det er. Jeg kunne sidde med de hurtigste i min gruppe, og selv da en tidligere pro-rytter forcerede på et par af bakkerne godt halvvejs kunne Ultimaten følge med. Sådan. (Søren blev samlet 3er på 190km Red.).

En fed cykel, med de bedste komponenter!

Cyklen leveres med komponenter fra allerhøjeste niveau. Blandt andet har jeg fået fornøjelsen af at prøve kræfter med et omdiskuteret tubeless-ready hjulsæt fra Zipp. Omdiskuteret da det drejer sig om deres 353nsw hookless version, som jeg selv har monteret tubeless med GP5000s TR dæk i størrelse 28mm.

Disse hjulsæt, som er hookless, må højst køres med 73psi/5bar, og eftersom der ikke er kroge til at fastholde dækket, så kan man – på synet alene – godt blive lidt usikker på, om dækkene virkelig bliver siddende på. Men det gør de – ihvertfald indtil videre. Hjulene ruller sindssygt godt, og jeg er blevet meget positivt overrasket over komforten ved 28mm dækkene, som måler lidt mere på fælgene og snarere ligner 29-30mm, når de er monteret. Dæktrykket lidt under 5bar har jeg allerede vænnet mig til – også selvom jeg normalt plejer at sværge til +6,5bar på landevej.

Cyklen er både let og aerooptimeret. Den har aerostyr, og generelt står cockpittet knivskarpt. Der er ingen kabler eller spagetti-mix – alt er integreret og strømlinet. Det ser lækkert ud; det føles også godt, også med den 3D-printede outfront mount.

CFR-rammen er Canyons letteste og bedste ramme designet til allround-terræn. Det er samme ramme, som bl.a. Movistar og Alpecin forcerer bjergrigt terræn på. Det er virkelig en drøm at køre rundt på sådan en ramme. Cyklen opgives til 6,66kg og med flaskeholdere og pedaler lander den lige omkring 7kg. Jeg kommer fortsat til at skulle huske på at lade de to batterier op til gearene – til både forskifter og bagskifter – men det er vel bare et spørgsmål om vane.

Sadlen er også 3D-printet og er den perforerede Fizik Antares Versus R1. Denne high-performance sadel er virkelig stiv. ekstremt let stivhedsniveauer og alle de trykaflastende huller gør min bagdel godt. Det er ikke tit, at jeg befinder mig så godt på en helt ny sadel.

Cyklen er udstyret med SRAMs Red gear- og bremsegruppe, og det integrerede power-meter fungerer bare skidegodt; det er supernemt at kalibrere, skifte batteri og generelt holde. Jeg er fan. Foran har den 50/37 klinger, og de 12 gear bagpå spænder fra 10 til 33 tænder. Jeg satser på det holder i Dolomitterne. Det kræver gode ben, men de er også ved at være i omdrejninger. Og der venter også et par gode tests her frem mod sommermånederne. Snart tager jeg kværnen med til en enkeltstartsafdeling i det vestjyske, så kan jeg få en fornemmelse for dens fart.

Jeg glæder mig til at turnere mere rundt på den i det danske – men så sandelig også nyde godt af dens herligheder i det norditalienske til sommer.

Husk at hvis I skulle have fået lyst til at gøre os selskab til Giro delle Dolomiti her i 2023, så giver arrangørerne fortsat læsere af bloggen 10% rabat. Brug koden: 46DAN2023 Tilmeld dig her.

Hav en masse gode cykelture derude – vi ses!