Det er noget særligt at tage afsted mod det første CX UCI løb på dansk grund i 14 år
Man ved det er en særlig dag når man står op kl. 5.30 og kører i 3 timer for at komme til cykelløb. I går (12-10-2014) var sådan en dag, nemlig dagen hvor det første UCI Cat-2 cyklecrossløb blev afholdt på dansk jord i årevis. Det er det største løb ud over DM, så dermed en vigtig milepæl i dansk cross og det blev en helt særlig dag!
Af: Simon Zdrenka
Med Kronborg som kulisse, det kan næsten måle sig på æstetikken, med betoncykelbanen i Aarhus…
Kronborg ligger som bekendt i Helsingør og ruten var lagt omkring det meget smukke Marienlyst Slot. De 119 ryttere fik dog ikke lov at rykke forhaven op med rødderne, men skovarealet omkring slottet var til fri afbenyttelse. Regnskyl i natten op til løbet og solskin på dagen gjorde det ideelt at være tilskuer og krydrede ruten med lidt glat føre. Mums.
Inden UCI klasserne Junior, Dame Elite og Herre Elite skulle køre blev ruten kørt til af U og H klasserne samt den ret store Motionsklasse.
Der er særlige krav for UCI løb som kræver ekstra arbejde fra arrangørerne. Derfor er det også et gamble når man påtager sig den opgave at arrangere et stort løb i en cykeldisciplin, som på trods af at være meget voksende stadig er en nichekategori i lille Danmark. Det kan være svært at forstå som crossentusiast når Danmark er så ideelt til cross, men det er en helt anden diskussion ;)
CK Kronborg skal i hvert fald have kudos for at have cojones nok til at tage udfordringen op! Respekt.
Ruten havde lidt af det hele. Skiftende underlag fra løst grus, skovbund, ren jord, græs og som påkrævet asfalt. Udfordringerne bestod af vekslende højdemeter, sving, bomme, tekniske nedkørsler og en trappe med efterfølgende stejl opkørsel. Det rutetekniske var der generelt super tjek på: En nedadgående trappe var beklædt med en meget stabil plade beklædt med griptape. To træbroer, som potentielt kunne blive meget glatte, var også blevet beklædt. Når der ikke var stålgelænder (som der var meget af!), var der banket rigtige træpæle i jorden med minestrimmel. Pitten var udstyret med højtryksrenser til fri afbenyttelse. Klasse.
Der var mange hjælpere med på dagen, som bl.a. sørgede for speak og tidtagnings i en opstillet vogn, at folk ikke gik over banen på forkerte tidspunkter, samt ruteansvarlige som var med til at sørge for at ”80% reglen” blev overholdt. Alle i gule veste og alt sammen noget der bidrog til den professionelle atmosfære.
Overordnet flot arrangement, men der var også plads til forbedringer.
Pavillonområdet (hvilket var nice!) med cafe, var dog separeret fra podiet og det var måske lidt irriterende for folk at blive bedt om at gå derover for tredje gang. Min erfaring: Hold podiet i nærheden af der hvor folk hænger ud når det skal besøges flere gange på dagen. Der manglede også en mere let tilgængelig rute at kigge på som tilskuer. Et kort over området, så folk viste hvor de kunne vælge at gå hen og se løbet kunne være godt. Bommene stod lidt malplaceret i bunden af en nedkørsel før en opkørsel. Reglerne foreskriver at bomme ikke må stilles på nedkørsler, og de stod da også teknisk set på et fladt stykke, men jeg ville nok have placeret dem lidt længere oppe af den efterfølgende bakke eller et andet sted på ruten.
Pitområdet var liiiige til den snævre side. Græsområdet ved siden at pitområdet kunne sagtens være benyttet til rute/pit hvis der var tilladelse til det. Sidst men ikke mindst, husk at 3m er minimumsbredden på en rute, men den må bestemt gerne være bredere. Som rytter savnede jeg muligheden for at vælge min egen linje. Når store dele af ruten er skovbund, og til den snævre side, bliver linjevalget rimelig låst. Jeg talte med et par af rytterne der ligesom mig også synes at den kunne være lidt for svær at overhale på.
Det lyder hårdt, men det er konstruktivt ment. Niveauet er HØJT hvad angår danske crossruter, men jeg synes der er potentiale til at få det op på internationalt niveau! Sejt gået UCI debut taget i betragtning.
Debut i licens, det skal da ske i et UCI løb, skal det ikke?
Mit eget løb var min debut i “licensløbsverdenen”, og hvorfor ikke starte med det sværest mulige og køre UCI løb? ;-) Mit mål var top 20 efter at jeg havde fået et godt kig på startlisten. Ud over kendte danske ansigter som Kenneth Hansen, Joachim Parbo, Magnus Skjøth og Angus Edmund var tyske ryttere fra Stevens Racing Team og det svenske national hold også mødt op. U-be-hageligt!
37 herrer bliver kaldt op i rækkefølge efter licensniveau. Som den eneste kører jeg singlespeed. 15 sekunder til start. 42-19 er det valgte gear i dag. Jeg starter på næstsidste række (omkring 30. position), så jeg kan se mange ryttere foran mig. Stilhed før stormen. STARTFLØJT. Vi ryger af sted. Jeg tager 4-5 ryttere indenom i første sving. Så er vi i gang! Pulsen stiger og alle rammer det røde. Sådan er det i cross. Tingene stabiliserer sig. Det er første gang jeg skal kører cross i over en time så jeg minder mig selv om at jeg ikke skal stresse for meget. Første runde og mine kammerater råber mig i øret, ”Nr 24, hold pacen!”. Det lover godt.
Et par omgange passerer. Speakeren siger vi skal kører otte i alt. Allerede nu ser man folk der er startet for hårdt ud begynde at droppe tilbage. Vi er ved at være halvvejs og det begynder at blive rigtig hårdt at holde tempoet højt. Det er nu man skal kæmpe med sig selv til stregen. ”Nr. 21” hører jeg fra sidelinjen. Så tæt på. Det giver motivation. Jeg begynder at havne med folk som jeg ikke kan kører fra. De er for stærke på powerstykkerne, men jeg henter dem igen på nedkørsler og de tekniske steder. På et stejlt stykke lige efter nogle trapper kan gearrytterne i min ende af feltet knap og nap køre op, jeg er nød til at løbe.
Jeg henter dog et par sekunder på bommene og en af nedkørslerne, hvor mine skivebremser giver mig god af kontrol. På den måde ligger jeg i elastik med et par ryttere. Det er hårdt at se dem forsvinde gang på gang. Næstsidste runde. En af rytterne foran mig får tekniske problemer. Heldigt for mig, men også en af fordelene ved SS. LAATSTE RONDE. Jeg giver den alt og holder speederen i bund. En halv runde tilbage og jeg har hentet ham jeg har kørt i elastik med de sidste mange runder. Nu gælder det trappen og opkørslen.
Pis, han kører den igen. ”Game over” tænker jeg kort. Jeg løber alt hvad jeg kan, men det er ikke nok. Jeg satser i de efterfølgende sving. Brænder mig helt ud. Ain’t gonna happen. Han holder en føring på 4 sekunder over stregen. Lækker duel og vi giver hånd efter mål. God stil.
Totalt tilfreds! – det kan man godt være når bliver nr.18 i sin debut!
Jeg slutter som nr. 18 på omgangshøjde med Ole Quast (Stevens Racing Team), Kenneth Hansen (Haderslev Starup Cykelklub) og Joachim Parbo (Challenge Tires), som tog podiet i den rækkefølge cirka syv minutter foran mig. Jeg er ovenud tilfreds. Få tekniske fejl. Omgangstiderne beretter også om et meget jævnt pace, selvom jeg følte jeg havde givet alt hvad jeg kunne. Min sidste omgang er kun seks sekunder langsommere end min hurtigste omgang sat tidligt i løbet. Fed debut og i forhold til min egen præstation klart noget jeg vil huske tilbage på som et nyt benchmark. Tak for hjælpen Onsdag Cross på Aarhus Cyklebane – og så har man sgu fortjent en øl!
CK Kronborg UCI Cyclocross Event er helt klart et løb jeg håber vender tilbage i næste sæson. De tilbyder en mere professionel stemning, som af og til savnes ved danske løb. UCI pointene drager de hurtige ryttere til og giver mulighed for at rytterne herhjemme kan måle sig med folk på højeste niveau. Samtidig drager det tilskuere til som er noget af det crossløb i særlighed kan tilbyde. Dette er selvfølgelig et resultat af det hårde arbejde fra arrangørerne og jeg håber ikke de er blevet skræmt ved opgaven. Smukke omgivelser og potentialet for en helt kanon rute giver løbet karakter og klassiker værdighed. Hold kæden stram CK Kronborg! Håber vi ses igen!
Samlede resultater kan ses HER