Open Pro Ultegra hjulsæt håndbygget fra ROSE © Photo: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk
Hjulsættet blev monteret med et sæt nye 25mm Continental 4 season © Photo: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk

GEAR: Træningshjulsæt – vi tester håndbyggede tyske hjul

Det er en mindre jungle at lede efter træningshjul, jeg fulgte hjertet og har ikke fortrudt!

Da vintertræningen skulle til at igang i December gik det op for mig at mit gamle hjulsæt (et Vision Tri Max Pro, der faktisk har været Niki Byrgesens gamle træningshjul) – var slidt ned. Der var ikke ligefrem hul i bremsefladen, (ja jeg har set nogen der kører fælgen så langt ned), men den var dog karakteristisk “u-formet” – et helvede at bremse på i vådt vejr. På en træningstur med Team Cult Energy blev jeg faktisk nødt til at holde i hånd i ryggen af Troels Vinter ned af bakkerne for på den måde “låne” lidt bremsekraft.

Vi jokede lidt med det på turen, men Allan Johansen mente nu nok at det var lidt risky at køre træningstur uden reelt at have bremsekraft, og selvom Troels Vinter tog det med et smil, tror jeg egentlig også han synes det var dumt, og det havde de jo sådan set helt ret i begge to, så der skulle et nyt hjulsæt til.

Ryttere er forskellige, så det er valget af hjulsæt naturligvis også.

Der er stor forskel på cykelryttere, og derfor vil der også være stor forskel på hvad man synes er vigtigt i forhold til et træningshjulsæt. Jeg var faktisk glad for mine Tri Max fælge, et forholdsvist let sæt, omkring 1450 gram, og så rullede de helt ok, selvom de nu var ved at være lidt slidte i lejerne.

Jeg er ikke nogen letvægtsrytter, vejer +80, men træder ok (alt er naturligvis relativt) – men vigtigst af alt, jeg kan godt li at give den gas til træning, men om snitfarten er 30 eller 35, og om jeg slår rekorder op ad bakkerne (på vintercyklen), det er jeg ret ligeglad med. Den skal bare rulle godt, og så må de enkelte dele gerne holde længe. Den danske vinter er hård, og jeg vil hellere optimere min sommercykel, end bruge en masse penge på en vintercykel, der uværgeligt bliver slidt! Modsat kan går jeg faktisk også lidt op i mit gear… et paradoks!?

Hvor meget lir får man lige, når budgettet er 2000 kroner?

På fabrikshjulsættene er man med 2000 kroner, på niveauet lige over de absolut billigste hjulsæt, med andre ord, for 2000 kroner får du ikke et hjulsæt som ret mange i træningsgruppen gider at snakke med dig om. På en lireskala fra 1 – 5, hvor 5 er super lirens, får stort set alle hjulsæt til under 2000 kroner nok ca. -2 i stilkarakter, med andre ord, ikke rigtigt noget man kan basere en længere anmeldelse på, med mindre man altså som Cykelmagasinet, “snyder” lidt og går op i 3500 kroner, og så i øvrigt laver en stor sammenligningstest. Det er i øvrigt helt cool.

Men selv hvis budgettet var 3500 kroner, så er det stadig svært at finde noget der er bare lidt lirens, og slet ikke noget man kunne skrive en længere artikel om, eller for den sags skyld virkelig glæde sig over at have købt, synes redaktøren for denne lille ubetydelige blog i hvert fald.

Redningen blev håndbygget af ROSE Versand i Tyskland!?

Efter at have ledt og ledt, så endte jeg på ROSE Bikes´ hjemmeside, hvor Google sendte mig hen til et tilbud på et sæt Shimano hjul, som viste sig at være udsolgt, men lige under mine udsolgte Ultegra hjul, der var der noget der fangede mit øje, “håndbygget”, “10 års garanti på eger”, “Mavic Open Pro” – alt sammen noget man har hørt ude på landevejen, ofte efterfulgt at fraser som “kan ikke slides op”, eller “totalt klassisk”… med andre ord, vi er ikke oppe på en 5er i lir, men vi er helt sikkert heller ikke nede omkring de minus to, på føromtalte lirskala.

36 huller giver plads til 36 DT Swiss competition eger, og med det antal giver det pludselig mere mening hvorfor der gives 10 års garanti, og hvorfor folk har snakket om “uopslideligt”. Mit hjerte var solgt, allerede inden jeg bestilte hjulsættet vidste jeg at uanset hvad, så kunne man i hvert fald skrive en historie om dem.

Nu laver vi jo ikke det store videnskabelige tests her på bloggen, her handler det om “gefuhl” – men jeg allierede mig nu alligevel med en udlært mekaniker / hjulbygger, for lige at få tjekket kvaliteten på hjulsættet da det blev leveret. At bygge hjul er jo en videnskab, og det bliver taget meget alvorligt, så jeg var selvfølgelig lidt interesseret i hvordan en mastodont som ROSE klarede sig i den disciplin.

Konklusionen var, at de var snorlige, og der var god balance i egerspændingen (for dem der ved hvad det betyder), “det er sgu et fint strikket sæt” var kommentaren, og det er åbenbart ret godt, når det er det.

Sådan ser et klassisk håndbygget hjulsæt ud - fedt! © Foto: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk
Sådan ser et klassisk håndbygget hjulsæt ud – fedt! © Foto: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk

Først skulle det lige leveres, og så monteres med et sæt dæk.

Vælger man et håndbygget hjulsæt, skal man naturligvis lige overveje én vigtig ting – hjulet skal lige bygges! End ikke en gigabutik som ROSE har deres håndbyggede hjulsæt liggende “præ bygget”, hvilket vist også ville være næsten blasfemi!? – men da først bestillingen var placeret, så gik der faktisk kun 5 dage til hjulet var bygget og sendt, og man fik god information om forløbet, hele vejen igennem. Fra bestilling til levering gik der præcis 12 dage, i 5 dage kunne jeg se pakken sidde fast ved grænsen i et toldcenter, lidt irriterende, med åbent marked og varens frie bevægelighed er det trist at det alligevel ikke går hurtigere, men det er nu ikke noget der skal ligge ROSE til last, for de gjorde deres del til UG plus.

På mine gamle vinterhjul har jeg kørt Durano Plus, nu skal jeg ikke komme ind på en længere udredning om punkteringer, for det vil jeg skrive et andet indlæg om, men for at give hjulene en fair chance, og ligesom kunne mærke dem ordenligt, blev jeg enig med min cykelhandler om at montere et sæt 25mm Continental 4 Season på, jeg har haft et par punkteringer på dem, som jeg sikkert havde undgået på Duranoerne, til gengæld ruller de super fedt, og det gør hjulene i den grad også.

Kassette og kæde var ikke slidt ned, og da jeg ikke vælter mig i penge måtte det altså blive på til testen, optimalt havde man lige skiftet kæde og kassette også, men jeg havde altså kun råd til et sæt nye dæk.

…og SÅ skulle det testes.

Hjulsættet er naturligvis ikke det letteste med deres 36 eger, men med 1895 gram nu faktisk heller ikke giga tungt, og så må man bare sige at de nye HB – 6800 Ultegra nav ruller ganske fortrinligt. Shimano holder stædigt fast i deres åbne lejer, med skål og mulighed for selv at justere spænding på lejerne. I teorien skulle de lidt større lejer, som åbne lejer giver mulighed for, være mere holdbare end de mindre lukkede industrilejer, tiden vil måske vise om det er rigtigt, men der er jo 1000 andre faktorer der også spiller ind i den ligning – min oplevelse er at de ruller helt kanon.

Efter ca.1800 kilometer på hjulene, hvor de har fået tæsk på Mols´ grusstier, er blevet hoppet med ud over kantsten, kørt i diverse huller på vej til Silkeborg (Helt uhyggeligt dårlig cykelsti på nogle strækninger) og i det hele taget bare blevet straffet hårdt, er konklusionen klar, håndbyggede Open Pro 36 huls fælge er fandens solide, og efter 1800 kilometer med min semi fede krop på, stadig snorlige, og ruller uden den mindste mislyd.

Utallige cyklister har rost mit valg, håndbyggede hjulsæt har altså stadig deres lir faktor ude i feltet, og på den måde har de altså også levet op til et af mine krav, nemlig at det er meget fedt at købe noget gear, som man også kan snakke med folk om. Om man så har temperament til noget der også er lidt “old school” – det er en smagssag. Efter denne indledende test begynder jeg dog lidt at forstå hvorfor folk ynder at sige “uopslideligt” når snakken falder på Open Pro håndbyggede hjul, jeg tror faktisk på at det bliver svært at slide det her hjulsæt op, men jeg gør forsøget, og skriver en update… om et par år, det føles helt ærligt som om at de holder i 10. Vi får se.

Kan købes for 1818,66 kroner hos Rose Bikes i Tyskland og er hver en øre værd!