Motionsetapeløb: Giro delle Dolomiti 2023

Har du en favorit rejsemakker? Og har den ene af jer en årsform som Wout van Aert, mens den anden kører Lantern Rouge og kaffebar? Cykler den ene 15.000km om året, mens den anden til gengæld finder 15 undskyldninger om måneden på hvorfor træningen udsættes til i morgen? Og alligevel vil I gerne på eventyr sammen? Måske Giro delle Dolomiti er svaret. Vi prøver det af i 2023.

Af: Søren Kuipers

Nyt år, et nyt mål, et nyt eventyr. To rejselystne cykelryttere skal på tur igen.

2022 var for min mangeårige cykelkompagnion, Jens Olesen, lige til skraldespanden. Jeg har ved tidligere lejligheder berettet om Jens’ bedrifter, men tilbage i februar måned 2022 satte et tre-dobbelt lårbensbrud alle drømme og mål på standby for den 77-årige seje vestjyde. Jens er tilbage – og nu ser vi fremad.

Gensynsglæde

I 2023 skal vi igen til Italien. Endelig. Tilbage til de mytiske og elskede bjerge – Dolomitterne – i Norditalien. Vi har en forkærlighed for netop disse bjergskråninger i Europa, og til sommer går turen derned igen.

Jens og jeg har kørt uendeligt mange ture sammen, og vi har adskillige gange været cykelrejsemakkere – senest i 2021, hvor vi sammen deltog i Haute Routes tre-dages etapeløb i Schweiz. Efterhånden er niveauforskellen på os dog ved at være mere udtalt, så cykeldage i bjerge bliver tilbragt på mere og mere forskellige steder på de europæiske skråninger. Og hvad gør man så, når man fortsat ønsker at dele de unikke cykeloplevelser?

Man tilmelder sig Giro delle Dolomiti! 

Gode forbindelser

Jeg er så heldig, at have flere gode kontakter i flere af alpelandende efter mine mange ture til bjergene, og jeg havde kort inden jul en lang snak med en sød, italiensk PR-chef, Miriam. Hun er PR-chef for motionscykelløbet Giro delle Dolomiti. Jeg fortalte hende om hvem jeg var, hvem Jens var, vores niveau, vores drømme og vores fælles cykeldrømme og -planer.

Hun var fra starten meget lun på idéen om at vi skulle komme og deltage i Giro delle Dolomiti, og da jeg fortalte hende om bloggen – altomcykling – inviterede hun både Jens og jeg til start i juli måned i Bolzano – i Sydtyrol. Det har vi takket pænt ja tak til – og det er derfor du læser denne artikel lige nu. 

Giro delle Dolomiti har således inviteret os til start i et udfordrende etapeløb. Fem dage i Italien. Bjerge på menuen hver dag. Jeg vil i det følgende forsøge at redegøre for hvad der venter, og hvilke fordele jeg ser ved netop dette løbskoncept. Vel at mærke uden at have prøvet det tidligere. 

10% rabat: Miriam har desuden lige sendt mig en kode, som vores dedikerede læsere kan bruge, hvis man skulle have mod på at deltage i Giro delle Dolomiti. 10% rabat på tilmeldingen. Brug koden: 46DAN2023 Tilmeld dig her.

Konceptet bag cykelløbet

Efter min snak med Miriam, har jeg fået en god idé om hvilket koncept som venter os. I slutningen af juli måned køres den 46. udgave af det etapeløbet Giro delle Dolomiti. Løbet har hjemme i den hyggelige by Bolzano, som ligger i den store norditalienske region Trentino – Alto Adige. Vi har tidligere været der – skøn by i smukke omgivelser.

Løbet strækker sig i 2023-udgaven over fem dage, og der køres efter et ganske klart koncept.

“Vi ønsker at kombinere cykelentusiasters lyst til både cykelferie, konkurrence og naturskønne oplevelser, hvor alle deltagere kan opnå lige dele af alt,” fortæller Miriam. Kort fortalt så køres alle etaper på bjergrige ruter med et antal stigninger pr. etape. Etape 1, 3 og 5 kategoriseres som middelsvære etaper. Etape 2 og 4 er derimod begge dronninge- eller kongeetaper, om man vil. 

På hver etape starter alle deltagere samlet, og man kører i samlet flok hen mod etapens første stigning. Miriam fortalte, at man typisk rullede afsted med 25-30km/t afhængig af terrænet.

Når man så rammer dagens første stigning kan man køre sit eget tempo. Der vil være plads til at sidde op, nyde naturen, elementerne eller smerten i benene. Der er masser, som gerne vil give den gas, så man kan nemt finde ligesindede at konkurrere med. 

Timede sektioner

I løbet af alle fem etaper vil der desuden være en tidskonkurrence – hvor der på et længere bjergsegment vil blive registreret ens tid, og her køres der officielt om kap. Strækningen, hvor der måles tid, er omkring 10-12km, men på 3. etape skal der bl.a. forceres Passo Stelvio fra Prato-siden, så her er den timede sektion nok nærmere 24-25km.

Desuden er vejene på de timede sektioner fuldstændig spærret for trafik. Ikke bare delvist – nej – vejene er fuldstændig givet til de cirka 600 deltagere i etapeløbet i Trentino – Alto Adige. Det er fandme da noget!

Fælles opsamling

På toppen af flere af passene vil tiden stoppe, og der vil være obligatoriske feedstations. Dette har flere formål: at alle deltagere opnår en følelse af samhørrighed, alle får fyldt depoterne op, alle kan få taget lidt postkort-fotos og løbsorganisationen kan kontrollere hvor på ruten deltagerne er henne. 

Det er vigtigt at understrege, at når vejene skråner opad, så må man altid køre sit eget tempo. Alle skal føle sig udfordret, komme trætte hjem, have tømt energidepoterne, men stadig i en løbsform, hvor man kan dele de unikke oplevelser med dem man har kær – også selvom den ene træder 400watt og den anden kører kaffebar.

Med fyldte depoter

Giro delle Dolomiti brander sig på at være ferie og konkurrence – også på cyklen. Ferie er lig med mad, så i depoterne – som er delvist obligatoriske – serveres der også lokale delikatesser; det er en del af løbets strategi: at præsentere deltagerne for lokalområdet med alt hvad der hører sig til.

På de mellemhårde etaper (1., 3., 5.) bliver de serveret et varmt måltid mad i målbyen Bolzano, når man er kommet i mål, hvorimod der på de to lange dage (160km og 142km) vil blive indlagt frokostpause på et nøje udvalgt sted, hvor udsigten, maden og drikkevarerne skulle være i top. 

Vi glæder os helt vildt til dette koncept. Denne kombination af ferie, cykelløb, naturoplevelser og lidt godt til ganen – og at vi kan deltage i dette sammen, også selvom vi cykelniveaumæssigt er groet lidt fra hinanden med tiden og alderen. Det tiltaler os i særlig grad.

Dolomitterne

Området hører til på Unescos Verdensarvsliste, og det er ikke uden grund. Jens og jeg var i Dolomitterne for første gang i 2012, hvor vi cyklede fra Zell am See til Gardasøen over en 8-9dage. Fra første færd var vi fuldstændig solgt til klippeformationerne, de grønne bjergskråninger, en meget venlig befolkning, det gode vejr, maden og de skarpe tinder, som er så klassiske for området. Sidenhen har vi været i området ad flere omgange i 2015, 2016, 2018 og senest i 2019. Så det er efterhånden 4 år siden vi sidst har været på de kanter (som vi kan køre uden kort eller navigation) – og vi glæder os som små børn på 77år og 40år!

I den kommende tid vil I høre mere om dette 2023-eventyr!

P.S: Skulle du have deltaget i Giro delle Dolomiti eller har du på anden vis erfaringer fra løbet, da må du meget gerne skrive her på opslaget – så ved vi måske endnu mere om hvad som venter.