Optakt: Oktober i Provence

Her på AoC har vi deltaget flere gange i de bjergrige Haute Route events. Her i 2023 forlænges sæsonen en ekstra tand, når AoC endnu engang drager til et Haute Route event. Denne gang venter deres oktober event på Mount Ventoux. Søren sidder netop nu i flyveren på vej på eventyr. 

Af: Søren Kuipers, Foto: Roar Paaske | Bike Challenge & Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

KØRER PÅ DAMPENE

Jeg stikker afsted og lukker sæsonen ned her i begyndelsen af oktober, hvor jeg flyver til Marseille, hopper i lufthavnsbussen mod Bedoin og ender ved destinationen for foden af Giganten i Provence. Knap fire dage venter.

Haute Route Ventoux 2023 tager deltagerne til Provence. Giganten, Mount Ventoux, har været med i Grand Tours hele 18 gange, og det er første gang jeg skal kæmpe mod den sagn- og vindomsuste mastodont i det sydfranske. Jeg glæder mig til at opleve Provence fra et cykelperspektiv: det bliver spændende at opleve de stille, bølgende landeveje, vinmarker, hyggelige byer og ikke mindst de sydfranske højdemeter i oktober. Passer det til mig som ryttertype? Hvordan mon vejret vil blive? Og kan jeg presse den sidste juice ud af benene? Kilometerne er blevet færre de seneste 6-8 uger, topfarten er også lidt røget, så jeg kører vel på det man vil kalde dampene.

Midtvejs i september tog jeg en sidste tur på min lånte Ultimate fra Canyon, da jeg endte med at få køretur til Mols Bjerge Grand Prix. På godt dansk eksploderede jeg, netop som vi ramte tredje – og sidste – omgang. En omgang på 50 kilometer, som hver gang startede med de tre kilometer op ad Agri Bavnehøj. Køretur eller ej: Måske de 150km gør mig godt, når Agri Bavnehøj bliver udskiftet med Mount Ventoux. Det blev ikke det farvel til den tyske fartmaskine fra Canyon, som jeg havde drømt om – men jeg kan love jer, at jeg drømmer om at køre på sådan en cykel igen!

ETAPELØB OVER FLERE DAGE

Organisationen Haute Route har som mål at give amatørcykelryttere en unik cykeloplevelse i et flerdages cykeletapeløb i unikke omgivelser. Konceptet er lagt an på et set-up, som skulle minde om de professionelles verden. Efter mine tidligere erfaringer kan jeg kun nikke genkendende til dette. Uanset hvem jeg har talt med, så har Haute Route virkelig leveret en sublim oplevelse i bjergene. Et superlækkert setup: Fed Start/Mål-zone, massage, feed-stations med det hele, servicebiler, fælles race briefings, mad efter etaperne, mekanikere on site og meget meget andet. Det er noget helt særligt, og jeg ser igen frem til oplevelsen.

KOMFORTEN PRIORITERES

Placeringen her midt i efteråret med et arbejds- og familieliv, giver ikke så meget tid/rum til de rigtig lange træningspas, så jeg håber de flere korte ture i september måned har gjort gavn. Samtidig prioriterer jeg at kunne gennemføre hele arrangementet rimeligt smooth. Derfor vil jeg for første gang forsøge at prøve organisationens forskellige muligheder for at gøre processen så let som muligt. Jeg benytter mig derfor af tre ekstra services undervejs.

Shuttle service

Når jeg ankommer til lufthavnen i Marseille tager jeg den på-forhånd-reserverede shuttle bus fra lufthavnen og til race village i Bedoin. Bussen kører fra lufthavnen torsdag kl. 14.00 og der er vidst godt og vel to timers kørsel til destinationen.

Samme koncept retur søndag, hvor bussen kører fra Bedoin til Marseille lufthavn kl. 14.00, så jeg skulle kunne nå mit fly hjem ved 18-tiden. Jeg glæder mig til at prøve det af og håber det klapper.

France Bike Rental

For at gøre det så let som muligt satser jeg på kun at flyve med håndbagage, og jeg har gennem Haute Routes officielle cykelpartner, France Bike Rental, lejet en racer som jeg skal forsøge mig med dernede. Det er jo i Frankrig, så jeg har fået stillet en Lapierre cykel til rådighed. Så Auf Wiedersehen til Canyon Ultimate og Bonjour til en fransk uprøvet maskine. Jeg glæder mig til at prøve den.

Det er en model kaldet Xelius SL 7.0 udstyret med en elektronisk Ultegra 12 speed-gruppe. Ikke mange danskere kender cykelmærket. Mig selv inklusiv. Jeg har dog fået en kanon service af en connaisseur, som bare kalder sig J.J. Jeg har sendt lidt forskellige mål og lidt småønsker, og hver gang er der blevet kvitteret hurtigt og med overbevisning. Så der skulle både være monteret out-front, justeret saddelhøjde mm. Min eneste anke er hjulene, som er et par solide træningshjul – DT Swiss E1800 spline. Heldigvis har Mavic, som er partner hos Haute Route, tilbudt gratis hjulopgradering én af de tre dage, og jeg har passende valgt 2. etape, hvor jeg får et par carbonfælge at forcere det udfordrende terræn i.

 Accommodation

Sidst jeg var afsted i Haute Route-regi, var i 2022 til Alpe d’Huez, med redaktøren blev vi indlogeret sammen på et fint 2-3 stjernet hotel på alpen. Vi fik et twin room – altså én rytter én seng i et tomandsværelse. Haute Route har inviteret mig til Provence til arrangementet, og de har indlogeret mig med en anden skrivende rytter. Så jeg har pakket ørepropper og den franske mini-parlør.

Alt i alt håber jeg at alle disse valg gør, at jeg hurtigt kan komme derned, hurtigt komme på cyklen og hurtigt komme retur til Danmark igen. Hverdagen venter jo igen allerede mandag morgen. Vi får se hvordan det går. Du kan regne med tre reportager fra det sydfranske.

HAUTE ROUTE MOUNT VENTOUX

Løbet skydes i gang fredag den 6. oktober kl. 8.00. Her venter en regulær etape på knap 100 kilometer med omkring 2.500 højdemeter. Om lørdagen køres en etape meget lig den første, inden vi afslutter arrangementet om søndagen med en bjergenkeltstart fra Bedoín op til den skaldede isse.

1. ETAPE

Fredagens etape lyder ikke så hård, men jeg tror, at de 98km med godt og vel 2.300 højdemeter nok skal trække tænder ud. Terrænnet er op og ned hele dagen; med tre større buler undervejs og et enkelt bjerg. Dagens første stigning stiger fra Venasque til Col de Murs ad meget snoede vinmarkeveje. Længden er 10,5 km og 4,3 % i gennemsnit. Fra Murs køres igennem en naturpark – Parc Naturel du Luberon – som skulle vise den sande skønhed i Provence-landskabet med rolige bølgende veje og maleriske lavendelmarker.

Herefter kommer der to stigninger: Col de la Ligne og Col de la Liguière begge med toppe under 1.000 meter. Herefter venter dagens sidste stigning – Mont Ventoux. Etapen slutter i 1.417 meters højde på den sydlige side af Mont Ventoux i Chalet Reynard, kun 6 km fra Provences gigant. Jeg er jo nok egentlig mest af alt roleur som ryttertype, så egentlig passer sådan en etape på papiret mig rigtig godt. Endeligt er der 16 kilometer rul tilbage til Bedoin. 114 kilometer i alt.

Latest news: Arrangørerne her netop meldt ud, at de krydrer 1. etape en lille smule ekstra. De giver os alle kvit og frit muligheden for at vinde en ekstra konkurrence helt på toppen af giganten. Most Combative-jersey’en uddeles til den kvinde/mand, som er hurtigst på de allersidste meter af stigningen. Og det er vel at mærke HELT på toppen, så for at deltage i den sidste 100 meters spurt, da skal man klatre de sidste knap 6km op for at kunne deltage. Jeg håber benene siger ja; hovedet gør i hvert fald.

2. ETAPE

Lørdag ser ligeledes ud til at passe en roleur. Ihvertfald de første 75% af etapen. Profilen ser virkelig rynket ud de første godt og vel 70km af dagens 95km lange etape. På papiret er vi ikke så højt oppe undervejs, men det går op og ned hele dagen.

Vi vil begive os igennem et område kaldet Dentelles de Montmirail – en lille kæde af småbjerge beliggende lige syd for landsbyen Vaison-la-Romaine. Disse mini-bjerge skulle have dramatiske takkede toppe med høje stigningsprocenter. Ikke lige min favorit, da jeg er mere til lidt længere – og måske lidt mindre stejle – stigninger.

Godt igennem dette terræn venter den 21 km lange opstigning op ad det skaldede bjerg. Med en gennemsnitlig hældning på 7,5 % handler denne stigning om at pace sig selv korrekt. Omkring halvvejs stiger den 11 % i tre kilometer. Herefter lægger den sig en anelse inden den i ægte Mont Ventoux-stil stiger de sidste kilometer igen til op over otte procent.

Når toppen nås venter der et velfortjent hvil og solidt depot. Slutteligt venter der 21 km ikke tidstimet nedkørsel til Bedoin. 2.500 højdemeter venter og i alt 116 kilomter.

3. ETAPE

Etapeløbet afsluttes søndag med en bjergenkeltstart op til det ultimative højdepunkt i Provence. En klassisk tidskørsel med en rullende start ud af Bedoin mod toppen af Mount Ventoux. Efter hårnålesvinget ved Saint-Estève stiger den gennemsnitlige stigning til over 10 % og vil udfordre alle de næste fem kilometer. Jeg gør mig klar til at bestige det skaldede bjerg og krydse målstregen i 1.912 meters højde. Dagen beriger træningsdagbogen med 21km og 1.600 højdemeter – foruden returen tilbage til Beodin.

SÆSONLUKKER

“End of the season brings an electric atmosphere”; sådan beskriver Haute Route denne sæsonlukker i oktober. Af og til opleves slutningen af ​​sæsonen mere afslappet og atmosfæren en smule mere tilbagelænet.

Jeg har tidligere deltaget i to sæsonåbnere – både i 2021 i Crans Montana og i 2022 på Alpe d’Huez – begge gange i juni måned. Her har atmosfæren også været elektrisk og alt andet end afslappende. Specielt 2021-versionen, som kom på bagkant af Corona-pandemien, var en version, hvor der virkelig blev kørt stærkt. I de tidlige afdelinger bliver der bare kørt rigtig stærkt. Måske oktober måned kan have taget toppen af farten?

I 2018 var jeg i Predazzo i Dolomitterne i september. Den afdeling lukkede ikke sæsonen af, men der var en markant mere afslappet stemning. Jeg håber at opleve dette igen.

Hvis du overvejer at deltage i et mindre etapeløb, hvor der er primastyr på alt både før, under og efter løbet, da vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på Haute Routes kalender, når 2024 er op plads.