Redaktøren på AoC er flyttet på landet. Eller ok det er ikke landet, men Lystrup. En forstad udenfor Aarhus, og her er brandhyggeligt. Legepladser, børneværelse og et soveværelse uden børn! Der er dog også 2 kilometer til børnehaven, i stedet for de 100 meter vi havde inde i midt. Så i 2018 vil AoC, udover at dække motionscykelløb i ind og udland, også have en sektion om at pendle på cykel, for det er pludselig blevet en del af hverdagen.
Tekst og Foto Uggi Kaldan
Distancen til børnehaven / vuggestuen er lige præcis lang nok til at det tager et godt stykke tid at gå, og det kan være svært ved at nå frem og tilbage, hvis man ikke skynder sig om morgenen, eller står ekstra tidligt op. Begge dele noget der bør undgåes, som udgangspunkt. Dagen kan tids nok blive stresset. Den første uge endte det derfor med at ungerne blev hentet og bragt, i bil. Men som cykelentusiast virker det altså helt forkert at sætte sig i bilen hver morgen, for at køre 2 kilometer.
I sommers var redaktøren inviteret til Düsseldorf for at teste en commutercykel fra Specialized, nemlig Vado. 2 dage blev det til, i selskab med el-hverdagscyklen, det var en fin og hyggelig oplevelse. Men det kunne ikke være fedt at prøve cyklen for alvor, til det den er tænkt som. Nemlig som hverdagscykel, der kan fragte dig fra A – B tænkte jeg – særlig med min nye pendler situation in mente.
Specialized kunne heldigvis også se idéen – så derfor kunne vi igår hente en fin testudgave af deres VADO, som her til morgen, med stor succes, blev brugt til at fragte den mindste til vuggestuen, sammen med den store ved siden af. Naturligvis også på to hjul. Trods regnvejr var oplevelsen en ren 12er i forhold til turen i bil.
To friske unger afleveret, og selv igang med dagen. Frisk luft og røde kinder. Perfekt.
Kun 25km/t? – det er ok med barnesæde egentlig.
OK OK – der er naturligvis et par spørgsmål der nok presser sig på hos den vågne læser. Har redaktøren overhovedet brug for en elcykel? Sidder den saddel ikke lige lovligt lavt og ejer redaktøren ikke et vaterpas? Hvad med 25km/t begrænsning, er det ikke alt for langsomt!?
Well – lad os tage det fra begyndelsen. Nej, jeg har ret beset ikke brug for en elcykel. En god let commuter cykel ville jeg også kunne bruge til at fragte mig fra A – B, – også med barn bag på, intet problem. Problemet er, at jeg er virkelig dårlig til at tage den med ro, jeg okser altid afsted. Det fører til at jeg begynder at svede, hvilket i mange henseender er træls, når man ankommer til sin destination, i sit almindelige hverdagstøj.
Men det sker ikke på en elcykel (for mig). Selvom Specialized har formået at bygge en forholdsvis let og manøvredygtig elcykel med deres Vado, så er 21kg alligevel en del kilo at slæbe rundt på, så når motoren slår fra ved 25km/t – så skal man være ret motiveret for at fortsætte med at træde og holde farten. Det bliver en mellemløsning for mig, jeg ligger og svinger omkring 24 – 27km/t – så jeg får brugt benene, men helt uden at begynde at kampsvede, det virker.
Sadlen sidder pt. lidt lavt fordi min hustru også gerne vil prøve cyklen, så vi har justeret den efter hende, og så skal saddelvinklen lige rettes, det har bare aldrig været min spidskompetence at sætte en saddel i vater på øjemål må jeg bare konstatere.
Mht. 25km/t – så jo, det føles faktisk ikke vildt hurtigt, når man ofte bevæger sig med 30 – 40km/t på landevejsraceren. På den anden side, så er 25km/t egentlig en fin hastighed, med børnene bag på. Cyklister der kommer fra hverdagscykler, vil sandsynligvis føle at 25km/t er en glimrende “cruiser” hastighed, så fartgrænsen virker som et fint kompromis. Jeg ville dog lyve hvis jeg sagde at man ikke lige skal vænne sig til det, når man til daglig cykler på landevejscykel med god fart.
Vado fås også i rød Foto: Uggi Kaldan – AltomCykling.dk
Nu skal den testes!
Nå – men det var lige en indledning til vores nye commuter sektion, og en lille introduktion til den første cykel vi tager i brug på sektionen. Vi tester flere cykler i løbet af 2018 – også uden el – og en masse andet grej. Målsætningen er at bruge cyklen så meget som overhovedet muligt! – og dermed begrænse særligt småturene i bilen, og naturligvis skrive om hvordan det går.
Turen til børnehaven med ungerne, den kan jeg allerede nu garantere kommer til at ske hver morgen, for det er 110% federe end at smide ungerne ud i bilen, og så ud i morgentrafikken. Her er det altså hyggeligere med cyklen på cykeltien, der i øvrigt går ad “bagvejen” direkte hen til børnehaven, uden det mindste trafik.
Har du en god pendler historie – så send den til AoC! Hvis det er en god historie, så kommer AoC ud og tager nogle prof. billeder af dig på cyklen og deler historien på AoC. Send os en mail!
GOD PENDLING DERUDE :)