Team Boardman Briancon på sejrsskamlen i Randers 2013
Hvad bagerdrengene i virkeligheden tænkte da de stod på podiet i går...

Team Boardman-Briancon vinder altid til sidst!

AltomCykling.dk har været til Fjordløbet i Randers, og som overskriften måske antyder, så var danmarks mest overkvalificerede motionshold AKA bagerdrengene, AKA Team Boardman-Briançon, også stillet til start. De fik faktisk modstand, men selvfølgelig kørte de IGEN sejren hjem. Redaktøren har stadig til gode at holde deres hjul til den del hvor det bliver sjovt, det bliver nok ikke i år, men så er inspirationen til vintertræningen da på plads! 

Motionscykling er en sport, hvor mellem 20 – 5000 (flest)mænd og kvinder, kører i forskellige hastigheder, ad en i forvejen fastlagt rute, i 2 til 10 timer, og Team Boardman-Briancon vinder altid til sidst!!

Det er første gang jeg forsøger mig på Fjordløbet i Randers, og det var faktisk en ok oplevelse, når den kun blev ok, så skyldtes det mest at jeg sad og snorksov i starten, det kom desværre til at præge resten af løbet.

Fjordløbet i Randers startede det år redaktøren blev født, altså 1977, så de har nogle år på bagen, det kan man godt mærke i startområdet hvor der virkede til at være rimeligt godt styr på tropperne, ude på ruten var der også fine skilte, men lidt for få af dem… og der var masser af politi og hjemmeværn til stede i de fleste sving med dårligt udsyn, det kan man ikke klage over.

Ruten er overordenlig fed, der er både lange lige stykker, hvor der i går var godt med vind, og fine bakker, selvom ca.800 højdemeter ikke er vildt på 100 kilometer. Ruten er behørigt holdt væk fra de større veje, så i søndags oplevede jeg ikke nogen problemer med trafikken, derudover har ruten en lille genistreg indlagt, hvor man bliver ført ind over Mariagers brostensbelagte gader og herefter sendt op ad Havndalvejs 1,4 kilometers stigning, med snit på 4.9% – det kan mærkes i stængerne, men sikke en scene, flot!

Fine depoter, jævnt dårlig skiltning.

Der var 2 depoter på den lange rute ,der er på 100 kilometer, det er passende synes jeg. Kørte ikke ind i nogen af dem, men ladet mig fortælle at der var fint sortiment. Det første depot var dog ret dårligt skiltet, depotet lå på en omvej fra ruten, men der var brugt et almindeligt ruteskilt til at markere, derfor var MANGE i tvivl om de skulle dreje her.

Et par steder ude på ruten gik det også galt, så nu nævner jeg lige retningslinierne for skiltning til motionsløb en gang til. Ét skilt placeret ca.50 meter inden man skal dreje, og så endnu et skilt placeret i selve svinget. Placerer man kun et skilt, så risikerer man at de yderste i feltet ikke ser det, og dermed kommer de til at køre ligeud når de inderste i feltet drejer.

2 skilte skal der til, hvis det skal gøres ordenligt.
2 skilte skal der til, hvis det skal gøres ordenligt, mener vi © AltomCykling.dk

Kæmpe felt, lidt for hurtig masterbil, og en ærgelig fejldisponering.

Til Fjordløbet i Randers starter alle på samme tid, det giver et meget stort felt, ca.360 gennemførte, så det er nok ikke urimeligt at anslå at der var ca. 400 – 450 til start på den lange rute. Der var annonceret masterstart ud af Randers, så redaktøren tænkte at det nok ikke var SÅ vigtigt at sidde allerforrest ved start, jeg blev klogere!

Starten gik, og (har jeg ladet mig fortælle) Masterbilen kørte i raskt tempo (45 km/t) ud af Randers. Nu ved jeg godt at jeg ikke kunne have kørt med om “sejren” i Søndags, men det var alligevel lidt ærgeligt at jeg trods en snitfart på 52 kilometer i timen, på de første 4 kilometer, ikke nåede op til fronten, jeg gav den virkelig gas, æv!  Fair nok – det er måske min egen skyld – jeg skulle måske bare have brugt albuerne i startfeltet og møvet mig op, men havde Masterbilen nu holdt de lovede 30 km/t til at starte med, så var felterne blevet mere naturligt fordelt, til fordel for alle, nu blev det en ret vild start i stedet for, ærgeligt.

Det ville give en meget bedre oplevelse for alle deltagere at dele feltet op i 2 – 3 startgrupper, 28 km/t i forventet snitfart, 32 km/t i forventet snitfart og +35 km/t i forventet snitfart.  5 – 10 minutter i mellem starterne og så afsted.

Derudover var der flere styrt på dagens rute (9 endte på skadestuen), men desværre havde arrangørerne glemt den telefon, der havde det opgivne nummer på hjemmesiden, det er bare ikke godt nok, og det var de også ærgelige over da jeg ringede til dem. At de ikke tog sig sammen og hentede telefonen da de opdagede fejlen (inden start) det er simpelthen en fejldisponering.  Man skal altså kunne få fat på arrangøren af et stort arrangement, der har 2680 cyklister til start!

Man kunne altså hverken få fat i fejeblad eller samaritter hvis uheldet var ude, og det betød lidt overarbejde til Ambulancerne i Randers i søndags. Helt ærligt, så er det bare for ringe. Hudafskrabninger, hjernerystelser, brud osv. den slags skader opstår til cykelløb, det ved arrangørerne, det nytter ikke meget at have sameritter til stede, hvis man ikke kan komme i kontakt med dem. Man kan selvfølgelig ringe 112, og det var der så også flere der gjorde, men vi mener ikke her på bloggen at man som arrangør af så stort et arrangement kan forsvare at folk bare skal klare sig selv ude på ruten, hvis uheldet er ude.

Nok om det – næste år er telefonen helt sikkert tændt og ikke glemt!

Redaktørens løb, nåede ikke med i front, men blev alligevel ydmyget! :)

Som allerede nævnt fik jeg placeret mig for langt bagude i det kæmpe store felt, og nåede simpelthen aldrig op til forreste gruppe, hvor det måske havde været sjovt, og hvor der nok blev kørt lidt mere cykelløb end den store 2. gruppe jeg endte i, hvor der mest blev kørt for at komme samlet hjem til mål. Det var faktisk ikke specielt spændende, men en flot tur!

På dagen havde jeg taget en kammerat med der hedder Peter. Peter har i flere år kørt som cykelbud i Mexico city, hvor der skal ædes flere højdemeter på en almindelig arbejdsdag, end på en middelsvær Tour de France etape, og selvom Peter hårdnakket påstod at han altså ikke var i særligt god form, og drak for mange øl, så SMADREDE han stadig redaktøren!

I øvrigt på sin fede vintage Colnago stålramme med verdens tungeste træningshjul… jeg derimod, er jo top moderne kørende på Willier Cento Uno SR + fulcrum Zero på 7 kilo, hvem sagde dobbelt win til Peter? Der er måske nogen der siger “it´s all about the bike” – men helt ærligt, “it really is all about the legs”!.

Til gengæld er der god chance for at Peter er rekrutteret til AltomCykling.dks nye hold, som bliver præsenteret i morgen, sammen med vores nye sponsorer, tror I vi glæder os? Det tror jeg nok vi gør!

IMG_9300

Boardman vandt, igen, redaktøren fik tæsk, igen, skete der slet ikke noget spændende så?

Faktisk så… nej! Ingen snydere, ingen punkteringer, ingen heltemodige føringer i front, nothing…. det mest spændende der skete på dagen var at redaktørens smadderkasse tabte udstødningen og dermed definitivt underskrev sin egen dødsdom, nu SKAL den gamle Felicia skrottes!

Har også fået den gratis i gave, men havde af eller anden grund fået ind i hovedet at den da nok havde en chance for at gå igennem syn… those dreams are over.

Fjordløbet i Randers får ingen karakter i dag, da jeg STADIG arbejder på en ny skala og en ny underside der giver et bedre overblik over vores anmeldelser, og særligt hvilke løb der har fået de gode anmeldelser. De ligger dog ikke til en topkarakter, som I måske kan fornemme.

I morgen kører AltomCykling.dk “Det Østjyske Bakkeløb” – et lille hyggeligt motionscykelløb, med en helvedes masse bakker – en perfekt optakt til Søndagens “Horsens Rundt”…

Vi ses på landevejen!