GEAR: Geosmina Bike Packing Bags

Geosmina er et spansk “bike packing” mærke, der grundlagt i en lille by nær Madrid. Målet er enkelt, gode, holdbare, letvægtsprodukter, der er både vandtætte og med høj tolerance overfor solens UV lys.  Geosmina har samtidig brugt en del tid på at analysere at taskerne er stabile på cyklen, således at man stadig kan håndtere sin cykel, selvom man har fuld oppakning. Lever taskerne op til hvad de lover fra det spanske firma? Vi har testet dem! 

Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

Unpacking – en god oplevelse

Taskerne leveres i hvad der må siges at være ganske minimalistisk indpakning, en plasticpose der bedst kan beskrives  ved at sammenligne med de gratis poser supermarkederne stadig har liggende i grøntafdelingen og ved kassen, (- og som vist i øvrigt udfases i 2021)… Anyway – simpel indpakning! Det gør ikke noget, jeg har absolut intet imod ikke at skulle fylde skraldespanden og pap-containeren med indpakning i rigelige mængder. Less is more!

Netop fordi disse tasker også  er både holdbare og slidstærke, så er der egentlig heller ikke behov for mere, end et tyndt lag plastic til lige at beskytte dem mod skidt og snavs. Når taskerne pilles ud af deres hylster, er første indtryk at materialet er let, meget smidigt, og bestemt solidt. Det føles som god kvalitet. Alle syninger og samlinger er præcise, der er med andre ord ingen fejl i håndværket, en god start. 

Frame bag, str L (5,5 liter)

Kunne du få dunkene ud under den taske? Ja det kunne jeg, de her Supacaz flaskeholdere i carbon er både solide, og fleksible, uden at dunkene ryger ud. Så de fungerer perfekt, også selvom Frame Bag’en sidder meget tæt på. Tasken er vandtæt, men syningerne er ikke coatede eller tapede, så selvom materialet holder vand ude, så er den altså ikke 100% vandtæt. Den har nu været med ude i nogle gevaldige byger uden at tage vand ind, så der skal en del dårligt vejr til, før det sker.

Tasken sidder fast med forskellige velcroremme, 1 til kronrøret, en til underrøret, 3 til overrøret og to til saddelrøret. Som det ses har jeg måtte fifle lidt for at få dem til at sidde som jeg ville. Overrøret har de to to bagerste remme fået en ekstra omgang for at undgå løse flapper, og den forreste har fået en ombukning og et stykke gaffa, for at forkorte den, en metode jeg også har brugt til den nederste rem på saddelrøret med succes. Keep it neat and clean!

Tasken har et stort hovedrum, og en mindre sidelomme, der tilgåes fra hver sin side af cyklen. De lange lynlåse og dermed den store åbning ned i den aflange taske, gør det utroligt let at pakke og organisere alle de småting man skulle have lyst til at pakke med på sådan en tur. Solcreme, creme, buksefedt, værktøj, kædeled, slanger, osv. osv. osv. På mine ture har jeg også haft en tynd regnjakke og løse ærmer liggende i tasken, så man har kunne tage dem af og på, mens man sidder på cyklen, og undgå at have totalt propfyldte baglommer, hvilket jeg synes er irriterende at køre med. Når man nu har tasker på cyklen, så brug dem.

Der er ikke så mange dikkedarer med den taske her, den virker bare. Den sidder som den skal og udfører sit job. Flapperne over lynlåsene kan dog være lidt svære at få til at sidde hele “tight” indtil rammen, en opgradering her kunne være vandtætte lynlåse. Ville jeg som kunde betale 100 kroner mere for sådan en opgradering? Ja, det ville jeg. Har det stor betydning for taskens funktionalitet? Nej, det har det ikke.

Seat bag, str S (10 liter)

Kun størrelse Small? Kun 10 ltr? JA! Der findes rigtignok en taske der er større, en str. L, på 15 liter, men overvej grundigt, hvad dit behov er, og om du har brug for den. 15 liter kommer hurtigt til at fylde meget, og veje meget, begge dele er irriterende at cykle rundt med. En taske monteret på saddelpinden er genial, men nok også den mest følsomme cykeltaske. Dem der har prøvet det, ved at der ikke findes noget mere irriterende, end en saddeltaske der hænger og slasker fra højre til venstre, og rykker i cyklen, når man rejser sig op.

Min er pakket med telt (Lofoten fra Nordisk) – liggeunderlag, kogeudstyr (JetBoil Micromo), lidt frysetørret mad, en t-shirt og kaffe, og der er stadig plads til mere.

Monteringern af tasken er ret fint tænkt, med to brede og solide velcro remme rundt om saddelpinden, og så to spænder der monteres under sadlen. Ideen er egentlig at man spænder dem på samme side, men jeg fandt ud af at jeg ved at trække spændet under sadlen, og således montere “på kryds”, under sadlen, opnåede endnu større stabilitet på tasken. Spændet ender på den måde lige midt under sadlen, hvilket er gør det lidt tricky at klikke op igen, men løsner man remmene helt, så er det let nok.

Derudover går der to remme der er monteret øverst på taken (lige under sadlen) op og fæstner til toppen af tasken, det fungerer både til at lukke tasken, men også til at give stabilitet. Jeg var/er positivt overrasket over hvor stabil den her saddeltaske er. Det spiller bare.

Tasken har indsyet foer i gult (igen for at gøre det let at finde sine ting) og er dermed 98% vandtæt – syningerne er dog ikke tapede eller limede. Det giver mening at have lavet denne løsning på saddeltasken, fordi en helt vandtæt taske, også er 100% lufttæt, og det kan gøre det besværligt at komprimere tasken, og dermed få den til at sidde 100% stabilt. Derfor denne løsning. Jeg vil dog stadig betegne den som vandtæt på cyklen. Hvis du skal på kanotur, med risiko for at tasken ender under vandet, så er den her taske ikke ideel, men, hvem tager også på kanotur med en saddeltaske?

“Pakhullet” er dejligt stort, og foret er coated med en glat overflade, hvilket gør det til en leg at pakke sine ting ned i tasken, også selvom den bliver pakket nidkært, med absolut intet spildplads. Min eneste anke mod denne taske er at der sidder reflekser ovenpå tasken, der hvor man kan montere ekstra grej, men ikke på bagsiden af tasken, som er den der er synlig for bilister bagfra, Det bør tilføjes, som minimum i form af et logo, i god reflekskvalitet, som allerede bruges på alle tasker, men altså ikke det mest oplagte sted på saddeltasken. Jeg har selv monteret en rød refleks, men den bør være på tasken fra fabrikken.

Top Tube bag, str S (0,6 liter)

Tasken er limet i stedet for syet, hvilket giver den et lækkert strømlinet look. Jeg plejer at have en powerbank, lidt kabler og noget energi i min “Top Tube” bag, og derfor er str. small fin til mig. Jeg har en powerbank på både 10.000 amp og 20.000 amp, der uden problemer passer i tasken (1 ad gangen), sammen med kabel til GPS tracker (Wahoo) og kabel til min telefon. Tasken er let at montere med velcro rundt om styret (der er god plads på min Roubaix, pga. det indbyggede Future Shock 2.0) og 2 velcro remme til overrøret.

Den forreste rem var dog for kort til det brede overrør på min Roubaix, så jeg valgte kun at bruge den bagerste. Længden af de her velcro strips er svære at ramme fra producenterne, på den ene side vil man naturligvis gerne have de passer så mange cykelmodeller så muligt, på den anden side, så kan det være rigtigt irriterende, hvis de er for lange, og hænger og flagrer.
Som de ses på billedet har jeg faktisk forkortet én af remmene til Frame Bag med gaffa, netop af den årsag.

Top Tube tasken var altså monteret kun med forreste rem, men har siddet klippe stabilt gennem hele testen. Den er udstyret med en vandtæt lynlås på toppen, men man kompromitterer naturligvis vandtætheden en smule, når man trækker et kabel ud af tasken som jeg har gjort, til f.eks. sin GPS. En opgradering her kunne være en “gummiport” forrest på tasken, som et kabel kunne trækkes ud igennem. I kraftigt regnvejr kan der godt snige sig små dråber vand ned i tasken, når kablet er trukket ud af den. Det er ikke et problem synes jeg, men bør dog nævnes.

Tasken har 2 rum, en slags sidelomme, og et decideret hovedrum. Jeg har haft min powerbank liggende lommen, og så lidt andre småting og energi i hovedrummet. Jeg har forsøgt at vise det herunder med et par energibarer, men det er svært at fotografere ind i en taske. Det gule foer er lavet for at gøre det lettere at finde sine sager nede i tasken, og det virker efter hensigten. En rigtig for fornuftig Top Tube bag.

Handle bar bag, One Size (10 liter)

Sidst men ikke mindst, styrtasken. Denne taske er 100% vandtæt. Som man kender det fra andre mærker der laver 100% vandtætte tasker, er den coatet indvendigt, også henover syninger, så den er også lufttæt. Du vil kunne pakke din sovepose (det har jeg) tøj, og alt muligt andet herned, og være 100% sikker på at det er ligeså tørt når du når frem, som da du pakkede det. Du kan sågar smide den i vandet, og bruge den til at holde dig flydende, og indholdet vil stadig være tørt.

10 liter er stort, der kan være MEGET grej i den taske her. Jeg har ikke overfyldt det, hvilket man faktisk aldrig skal med sine tasker hjemmefra. En god tommerfingerregel er at dit grej nok fylder 20% mere, når du har pakket det ud og ned igen, i træt tilstand. Så efterlad altid lidt ekstra plads, for din egen skyld. For at få tasken til at sidde pænt har jeg foldet den foran, og herefter rullet den sammen til at lukke den. Jeg har vendt lukningen bagud, Geosmina lukker den så spænderne vender fremad. Men der er en grund til at jeg har gjort det omvendt.

Ved at vendte lukningerne bagud, har jeg nemlig kunne montere en lille spænderem, som går ind og fanger stabilitet i cyklens bremsekabler, og samtidig komprimerer tasken sammen. Geosmina har igen her formået at lave en taske der sidder utroligt stabilt på styret, og som man slet ikke oplever, “hænger og dasker”, foran. Faktisk tænkte jeg flere gange da jeg var ude og teste at jeg nærmest ikke mærkede cyklen var pakket. Ud over at man mærkede den ekstra vægt opad. Ikke dårligt.

Herunder et billede af tasken hvor jeg ikke har sat kompressionsremmen på, og det tydeligt ses at tasken folder sig lidt ud mod siderne, og bliver bredere, hvilket gør det mere ustabil når styret rykkes fra side til side, f.eks. når man står op, og kører opad. Jeg kan bestemt anbefale at sætte en lille rem på, der også lidt fanger lukningerne. Det ser også lidt bedre ud med en kompakt taske.

Som det ses er tasken coated indvendigt og er dermed 100% vandtæt. Det betyder også man lige skal gøre sig lidt umage når den skal pakkes, den kan ikke komprimeres når først den er lukket, så man skal, næsten lukke den, og så presse luften ud, hvorefter man ruller lukningen én gang mere, og forsegler den. Igen, en fed taske der gør det den skal.

Konklusion

Geosmina laver nogle fede tasker som jeg bestemt kan anbefale til alle der vil ud og forsøge sig med bike packing. Priserne er ret fornuftige, i forhold til sammenlignelige produkter, og kvalitet er helt i top. Vær meget opmærksom på hvilke størrelser du køber af de forskellige tasker. Der vil være store individuelle forskelle på hvad man skal bruge, så gør dig grundige tanker på den front, inden du køber.

Herunder vores test set-up, med de 4 tasker, monteret på Specialized Roubaix 2020, med Black Inc Sixty hjul, og 33mm Specialized Tracer dæk (måler 36mm på disse fælge). Latex slanger med latex fri snask fra Finish Line (ingen punkteringer på knap 600km gravel). Absolute Black ovale klinger, 52 / 36, Ultegra 11 – 34 kassette. KMC X11EL Gold kæde, 2 kæder i rotation.

Hvordan er taskerne testet?

Lad os bare sige det med det samme, dette er ikke en videnskabelig test, men en brugstest. Vi har pakket taskerne, monteret dem på cyklen, og cyklet nogle ture. 400km sammenlagt, 200 på asfalt, og 200 på gravel, præcis 18 timer på rammen. Det har givet os et rigtig godt indblik i performance. Vi kommer ikke til at sammenligne med andre tasker på markedet, der findes mange producenter, der laver rigtig fine tasker, dem kigger vi måske på en anden god gang.

Taskerne har været pakket til en “god lang” tur på cykel. Det vil sige med telt, liggeunderlag, sovepose, ekstra tøj, kogegrej, energi, osv. Et set up der uden problemer ville kunne bruges til både en uges tur, eller til 1 – 2 overnatninger.

PRODUKTER:

Frame bag “L” (5,5 ltr): 160 gram – Set til 269 DKK

Top Tube bag “S” (0,6ltr): 150 gramSet til 449 DKK

Seat bag “S” (10 ltr): 470 gram– Set til 719 DKK

Handlebar bag (10 ltr): 290 gram– Set til 439 DKK

Samlet pris for sættet: 1876 DKK

DISCLAIMER: AltomCykling.dk har ikke modtaget betaling for denne anmeldelse, vi har fået taskerne stillet til rådighed af producenten, og fået lov at beholde dem efter endt test. Vi anmelder ud fra tommerfingerreglen: Hvis vores læsere køber noget som vi har anmeldt positivt, så skal vi kunne se dem i øjnene, når vi møder dem på landevejen, i skoven, eller i en cykelbutik, og være oprigtigt glade på deres vegne, så har de nemlig købt et produkt, som vi synes er godt, og som vi står inde for.