GEAR: Jeg har fundet mig et par nye yndlingssolbriller, og de er i den grad blevet testet, både i alt slags vejr, i flere lande, i flere styrt… – og i alt almindelighed, af mig, der ikke behandler mine cykelbriller, særligt hensynsfuldt.
Brillerne er fra amerikanske Oakley, der kom ind på det danske marked, da jeg var en ung knægt. Dengang markedsførte de sig med skudsikre linser, og jeg kan huske at det var et kæmpe diskussionsemne, blandt os 5. klasses drenge, hvilken kaliber kugler, brillerne kunne modstå. Når jeg tænker tilbage på det var det overhovedet ikke noget vi havde forstand på, men hold kæft det var god markedsføring.
Firmaet, er som så meget andet – “sejt amerikansk hardware” – grundlagt i en garage. Hvad er det lige med store amerikanske firmaer, der er grundlagt i garagen!? Man begynder at overveje, om skiftende danske regeringer, i stedet for diverse fejlslagne investeringer i iværksætterfonde, puljer, konsulenter, og what-ever, i stedet burde give 100% fradrag, på opførelsen af garager. Jo større jo bedre?
Exceptionelle linser
Nå til sagen. Skudsikre eller ej, Oakley kan noget med linser. Det kunne de da jeg var knægt, og det kan de endnu. Linserne er fantastisk klare, og med deres PRIZM teknologi, har Oakley skabt en perfekt afbalanceret polarisering, der subtilt fremhæver detaljer, der ellers kan være svære at se, uden brillerne på, samtidig er polariseringen ikke så kraftig, at den trætter øjnene.
Coatingen af linserne er også top-kvalitet, den fremhæver kontrastene ved at sortere nogle dele af lysspektret fra, der ellers kan forstyrre synet, der hvor du cykler. Der er forskellige linser til forskellige forhold, naturligvis. Det spiller, selv når man har slidt brillerne ret meget, som det ses jeg har været “god” til.
Ikke alle bryder sig om briller med små ridser, personligt generer det mig ikke, men det er lidt en smagssag, om man kan se “igennem” ridserne. Helt objektivt, ser du selvfølgelig klarere igennem glas der ikke er ridsede, end glas med mange ridser.
Glassene er faktisk ret ridse resistente, jeg kører bare en del gravel, i dårligt vejr, og er ikke specielt god til at passe på isenkrammet, og pudser man briller med vanten, mens der er sand på glasset, så får det ridser – sådan er det.
Plastic fantastic
To gange er jeg styrtet med +40 km/t med de her briller på, og begge gange har rammen og glassene holdt stand! Det tilskriver jeg særligt stængerne, der i stedet for at være skruet ind ind i rammen, er “snap on” – og ikke mindst – “snap off”, i tilfælde af styrt, og så at selve rammen er lavet i et meget holdbart og fleksibelt materiale, ligesom glassene er i nærmest “indestructible”… skudsikre måske?
Selv efter mine voldsomme styrt, har jeg kunne samle brillerne bagefter, og køre videre. I det ene af mine styrt fik jeg godt nok rammen af brillen, boret solidt ned i kinden, så jeg fik en ordentlig flænge. Hvilket bringer mig til mit eneste kritik punkt ved Sutro modellen, størrelsen. Det er dog på samme tid størrelsen der er én af grundene til, at jeg er helt vild med brillen… forvirret?
Personligt elsker jeg, at de er store og “voldsomme” – men samtidig kan jeg sagtens se, at designet ikke er for alle. For nogle vil de være, “for meget”, og brillen passer nok heller ikke til alles ansigt, den er ret massiv. Men, hvis du er til det rå retro look, så får du en brille, der sidder fantastisk, (i hvert fald på mig), er helt ekstremt holdbar – samt stort set ikke dugger (jo… med de forbandede mundbind på). Med andre ord, Oakley Sutro, er virkelig en god, solid, brille, der er tæt på umulig at ødelægge.
På tilbud, for evigt?
Den positive bedømmelse, skal jeg indrømme, er også delvist påvirket af en skarp pris. Jeg købte mine 2 par for et års tid siden, fordi de var på tilbud til 899,- kroner, pr. par. Nu her 12 måneder senere, er de stadig på tilbud til 899,- kroner. Ikke alle modeller dog, men de mest gængse. Søg på Google og du skal finde (tjekket d.2.1.2021). Samtidig er den gode pris også også årsagen til, at jeg ikke har købt en ny linse til mine røde briller, selvom den ridse, selv for mig, der ikke er sart, godt kan forstyrre udsynet.
Pt. kan jeg finde nye glas til 649,- kroner (vejledende udsalg 749,-) – men jyden i mig kan simpelthen ikke få sig selv til at købe nye glas for 649,- kroner, når et nyt par briller “kun” koster 899,- kroner. Jeg kan heller ikke få mig selv til at købe et par nye briller, når jeg allerede har et sæt, hvor rammen er intakt, og glasset bare er “lidt” ridset. Jeg er sat krejler-skakmat.
Så jeg beholder nok de røde, med ridser, og på et tidspunkt køber jeg så, måske, et par helt nye, med klare linser, til aftenture eller regnvejrture. De mangler i arsenalet.
Jeg har lyst til at skrive – køb, inden de ikke længere er på tilbud, men nu hvor de har været på tilbud i snart 12 måneder, så er 899,- kroner måske bare normalprisen!? Køb et par alligevel, hvis du mangler nye briller, og godt kan li at udtrykke at du har lidt “kant”.
De er pengene værd, og hvis du er en frisk type, kan de bestemt også bruges på stranden og til et friskt forretningsmøde eller en sporty date. Jeg anbefaler at opbevare dem i den medfølgende beskyttelsesboks, hvis du vil have mindre ridsede briller end mine, efter blot 12 måneder. Naturligvis hjælper det også, ikke at styrte med ansigtet først.
TILFØJELSE:
En opmærksom læser har gjort redaktionen opmærksom på, at der for nylig er kommet en ny “lite” udgave af Sutro, hvor stellet ikke følger linsen under glasset. Så slipper man måske for flænger i kindbenet, hvis man styrter. Jeg synes nu ikke den nye model er helt så fede markant og dermed fed, som de “originale”.
De skulle dog også have tilføjet noget gummi på stængerne, hvilket denne model ikke har. Jeg har ikke selv oplevet at det var et problem, men en søgning på nettet viser at nogle brugere har oplevet at tabe brillerne – det er nok brugere med mindre hoveder end mit enorme grødhoved på 63cm i omkreds!?
Lite udgaven er i øvrigt heller ikke umiddelbart på tilbud… there is that.
Vi ses på landevejen!
**// Disclaimer AoC har ikke modtaget nogen betaling for anmeldelse, og vi har selv købt brillerne.