GEAR: Rock n Roll lube

God gammeldags “cykelolie” har fået konkurrence, og der findes nu adskillige produkter der udfordrer den gængse opfattelse af “en velsmurt kæde”. Rock n Roll lube er et af de her “nye” produkter, som vi har testet sommeren over. Et glimrende produkt, men det kræver lidt arbejde at få fuld fordel af produktet. 

Af Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan 

Forberedelse er nøglen

Rock n Roll lube er baseret på et opløsningsmiddel der fordamper når du smører din kæde. Først ryster du flasken, således at “bundfaldet” bliver blandet op i væsken, så hældes Rock n Roll på kæden. Fordelen er at smørelsen på den måde kommer rigtigt ind i mellem dine kædeled, men det er også produktet udfordring.

Er din kæde det mindste beskidt i forvejen, så bliver skidtet også opløst, og blander sig med smøringen, hvilket så ofte bliver til nogle klumper udenpå kæden, der hverken ser kønne ud, eller ruller ret godt. Det gælder også olierester fra andre smøremidler. Så inden du påfører Rock n Roll lube, så skal din kæde altså være ren. Helt ren!

Har du en ren kæde, og får du smurt kæden dagen inden du skal ud og cykle, og ikke 5 minutter inden afgang, så smører alle 3 produkter glimrende, og kæden er dejligt let at gøre ren når du kommer hjem. Min erfaring er at 2 – 3 vådservietter gør et glimrende stykke arbejde, og så kan du smøre kæden igen. No problem.

Nem rengøring, ikke den bedste holdbarhed

Nu har jeg brugt smøremidlet over en måned, og holdbart, det er det altså ikke. Ikke i forhold til almindelig klassisk cykelolie. Det betyder ikke produktet er dårligt. Din kæde er renere, det er lettere at gøre kæden ren, og derefter smøre igen, og kæde og gear kører som en drøm. Hvis du er lidt pertentlig, så ender du med et system der overordnet set, kører godt.

MEN, og der er et stort men!

Er du sådan en type der ikke gider gøre din kæde ren, så skal du ikke vælge denne type smøremiddel, for det vil kun føre til skuffelser. Andre steder på nettet har jeg læst at folk har kørt 400 og 500km uden at smøre kæden, og det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg har kørt under alle forhold og 200km, maks 300, det er hvad jeg får ud af en smøring, uanset variant.

På et tidspunkt kører kæden simpelthen tør, og skal smøres igen. Kører du i regnvejr, har jeg oplevet at køre “extreme” udgaven af kæden på under 100km, jeg har ikke noget imod lige at stå af cyklen efter 3 timer, og så lige give et skvæt smøring, men det er altså nødvendigt.
Så det skal man overveje om man gider.

Alternativt kan man lade være, og så køre rundt med en kæde der rasler, piver og lider, som man efterhånden alt, alt for ofte oplever på landevejen og i skoven, fra folk der kører med moderne smøremidler, og stædigt holder fast i, at sådan skal en kæde altså lyde, fordi det her nye smøremiddel lover altså at holde i 100vis af kilometer.

Til det kan jeg bare sige, at det er fjollet at købe optimeringer for flere tusind kroner til din cykel, for at vinde 0,5% (oversized pulleyhjul), hvis du så smider 2% på en kæde, der er kørt tør.

Begynderben hører fortiden til

Vil du så anbefale Rock n Roll Lube? Ja faktisk, det vil jeg. Så længe du holder dig til at have en ren kæde, når du påfører produktet, og affinder dig med at du ikke kan smøre det på, og så køre 1000km, og så bare smøre noget nyt på, når kæden lige knirker, så er det et super produkt.

Du vil have en kæde der kører super, den vil altid være ren, og se lækker ud, noget der uden tvivl vil kaste et par kommentarer eller to fra sig på fællestræningerne, særligt “de gamle hunde” er altid glade for at se en ren og flot kæde!

Når du vasker din cykel behøver du ikke bekymre dig om at få sort kædesnask over det hele, og måske det bedste af det hele, “begynderben” bliver en saga blot. For selvom du ved et uheld skulle plante din læg på kæden, så er den ikke sort og snasket, og efterlader derfor ikke det klassiske sorte tandhjuls aftryk, som vi nok alle har oplevet at blive hånet for, på et eller andet tidspunkt.

I forhold til lignende produkter på markedet, er Rock n Roll lube yderst venligt prissat. 75 kroner for en flaske, der for gennemsnitsmotionisten bør holde et par måneder, og 240 kroner for en stor flaske, som jeg vil mene bør holde en sæson.

Hvad skal jeg vælge?

Personligt har jeg kørt mest med “Extreme” – den lyder meget drøj, men det synes jeg faktisk ikke den er, jeg synes bare det er den der holder bedst, uanset vejr. Kører du primært i tørvejr, så vælg “Gold” eller “Absolute Dry”, det lykkedes dog ikke mig at fornemme nogen større forskel mellem de to sidstnævnte produkter.

Alle produkterne kan købes hos Veloking, der også har været så venlige at sende disse testprodukter til os. Tak for det.

  • Rock N Roll “Gold”: 79,00 DKK
  • Rock N Roll “Extreme: 74,00 DKK
  • Rock N Roll “Absolute Dry”: 74 DKK