Alpetramp 2014 – ikke engang Rundt om Rold var SÅ våd!
Det kan virke temmeligt idiotisk at køre 160 kilometer i sin bil, hver vej – bare for at få lov til at cykle 63km til SRAM – Alpetramp. Tossen er undertegnede, som egentlig havde stillet raceren i garagen for denne sæson, men man bliver jo fristet når så mange andre tosser gør det samme…
Af: Henrik V. Nielsen
Jeg stod møg tidligt op, for at kunne nå at mærke atmosfæren før løbet, og lige også lige nå et hurtigt rundstykke og en kop varm kaffe, som der deles gratis ud til de startende – og man tager jo også til motionsløb, for lige at hilse på de andre andre ryttere, jeg gør i hvert fald. Jo tættere jeg kom på Fyn – jo tungere blev skyerne. Nå, nu var jeg jo afsted, så det var bare at tage det med et smil, og klæde sig ordentlig på. Rundstykket og kaffen blev indtaget imens der var lidt hyggesnak ved bordene. Stemningen var høj trods det lidt sørgmodige vejr udenfor, og folk var klar til at gi den en skalle.

Er der nogen der tør køre med de hurtige?? Hov… er det fair at spørge om
De 63 km. bliver sat i gang kl. 10.00, og jeg kommer i et øjebliks kådhed til at starte ud med ”de hurtige” – tak spids! Jeg er i tvivl om jeg kørte med licensgruppen, eller bare de hurtige “almindelige, starten var præget et lidt kaos, men det fungerede dog ok. Løbet var inddelt i et felt med licens og så “de andre” på både 63 og 125, og det er egentlig et meget godt tiltag… så længe sorteringen ikke bliver for pernitten, men ved faktisk ikke om jeg kørte den ene eller anden anden gruppe – der blev dog kørt hurtigt nok!
I starten går det egentlig meget godt, og folk er meget påpasselige i det våde føre. Kan ikke helt se det (ligger som det tynde øl), men tror en gruppe på 5-6 mand kommer afsted. Så er vi vel 30-35 mand som ligger bagved og ligger vel med 37-38 i snit på det tidspunkt, hvilket passer mig fint.
Det er lidt ærgeligt at være en bangebuks, når man nu klarer sig ok opad!
Men jeg må bare erkende at alderen ikke har gjort noget godt for nerverne på de våde nedkørsler. Nu hedder det jo ikke Alpetramp for ingenting, og op ad bakke går det faktisk meget fint – er jo en ”bette” spirevip på 72 kg, men nedad på glatte veje er jeg ikke så modig, så her bliver jeg sat fra den store gruppe, der allererede omkring 15 kilometer er sprængt til atomer. Herefter er vi en 4-5 mand som finder ind i et rimelig godt samarbejde de næste ca. 10 flade kilometer. Her når vi endnu en stigning, og der er en gut der prøver at stikke af – jeg tager hans baghjul, og det ender med, at vi følges ad de næste 15-20 km.
Her begynder vi så at blive indhentet af en enlig rytter bagfra, så da vi så når endnu en bakke tænker jeg: ”-det skal fandme være løgn!”. Jeg gir fuld gas, og regner egentlig med at min makker sidder på mit baghjul, men da jeg efter stigningen ser mig tilbage – er han der ikke mere, måske er han punkteret? Det var der i øvrigt rigtig mange der gjorde – ikke underligt i dette vejr, Rundt om Rold var vådt, men det her var vildere, konstant regnvejr!
Selv kørte jeg på dæk fra Continental, GP4000s II og slap for punkteringer – men om det var dækkenes skyld eller bare ren og skær held… tja… nok en kombination. De sidste ca. 20 km. blev tilbagelagt i ensom majestæt, fik hentet et par stykker, men ved helt ærligt ikke om det har været ryttere fra 125km. el. 63km, og mistede faktisk totalt orienteringen om egen placering, til sidst handlede det bare om at komme hjem i tørvejr.
Fed rute og gennemført arrangement, imponerende med så mange til start på en kold oktober dag!
Om jeg er blevet nummer 20 el. 50 ved jeg simpelthen ikke, men jeg glæder mig til at se resultaterne. Ruten super varieret, sjov og udfordrende, med gode bakker og skøn natur, som jeg desværre ikke rigtig kunne nyde i dag – da man virkelig skulle koncentrere sig om vejen, flere gange kom mine sku snuder under vand på lige vej, det var om at holde tungen lige i munden!
Dejligt med en varm skål suppe efter løbet, og ikke mindst et varmt bad og noget tørt tøj! Nu bliver min cykel parkeret i garagen til efter nytår engang.
Vi ses på landevejen næste år.