Fiat 500 Cuneo

Kan 2 cykler være i en “Sjat” 500, 3 dørs?

AoC er draget sydpå for at køre Fausto Coppi Gran Fondo, Søren startede med et lille benspænd hjemmefra, han lejede nemlig bil i mindste klasse… for selvfølgelig kan 2 cykler være bag i sådan en, sammen med 2 blege (og småfede) danskere + bagage. 

Af Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan

Det kunne de faktisk, og der kunne da endda have ligge et par soveposer overpå hjulene hvis det skulle være! Godt nok sad vi begge to med benene helt oppe i instrumentbrættet, men så var det heldigt vi kun havde været 14 timer undervejs inden, så benene var helt friske.

Det skulle faktisk ikke have taget 14 timer at nå frem til cykelbutikken Ciclimattio & C for at hente cykler, men først var flyet forsinket, da der er ombygning i Bruxelles lufthavn og vi derfor måtte vente på tilladelse til take off, og derefter kørte vores lille lejebil ikke ligefrem som en formel 1 racer.

Søren havde også lejet bil hos noget der hedder Interrent, og de var åbenbart populære, for mens der ingen kø var hos nogen af de “store” udlejningsfirmaer, så fik Søren lov at stå og trille tommelfingre i en times tid, indtil han endelig nåede frem. Kun for at finde ud af at vores “mini” var den absolut mindste mini der findes, nemlig en Fiat 500. Men sådan en lille tyrkis playmobil med 1.0 ltrs motor er da også hyggelig. Man får ingen fartbøder i sådan én, så er det sagt! Men humøret var nu højt alligevel!

Med vores held i udlejningsbil in mente, så var vi faktisk noget spændte da vi stod udenfor den biks, hvor vi skulle hente de cykler, som løbsarrangøren havde sørget for at vi som journalister kunne låne. Skulle vi ud på en alu ramme med 105 og RS500 træningshjul? Eller var det en klassisk småtung, billig carbon racer med Ultegra mix, der ventede??

Heldigvis blev vi gjort til skamme med vores forudanelser, for der ventede os en yderst positiv oplevelse. To cykler af det (for os) ukendte mærke Officine Mattio, men med 100% i orden komponenter! SRAM Red og Dura Ace (power) – Fulcrum Zero, GP4000… the works, og rammerne virker lette og gode… dem vil vi dog gerne lige dedikere noget mere tid til i en post for sig selv, for de har faktisk en fed historie bag! Herunder kan I dog lige se cyklen, meget klassisk.

Udover de fine cykler så var der også styr på service, måske næsten for meget. I Italien går de op i hvem der har hvilken rolle, man skulle derfor ikke formaste sig til at justere f.eks. en saddel når man lige har rullet på cyklen. Der skal en mekaniker til at justere sadlen 1/2 cm frem, sådan er det bare!

Sadlen skal også sidde i vater uanset om man personligt har en præference for at den hælder 3 millimeter nedad… det skal en saddel bare ikke, punktum! Men så kan man jo justere det når man kommer hjem til hotellet :D – EJ – spøg til side. De var virkelig prof. og hjælpsomme, skal man til Cuneo og cykle, og overvejer at leje en cykel, så kan vi kun anbefale Ciclimattio. De går op i hvad de laver, personalet taler engelsk, og de har rigtig fine cykler der passer til alles behov.

Nå, men som det ses på topbilledet så kunne cyklerne lige sniges ind bagi en Fiat 500, det var nok meget godt at de søde cykelekspedienter ikke så hvordan cyklerne blev pakket i bilen, det ser sgu også herrens ud, men der ligger altså jakker og tæpper der hvor cyklerne rører hinanden, og de fik ingen ridser… næste gang lejer vi dog en større bil!

Hotellet vi er blevet indlogeret på er super fin standard, og udsigten er lækker, i det hele taget hyggeligt! Med den kæmpe bonus at der ligger en rigtig fin restaurant lige ved siden af, lokalt italiensk, med virkeligt rimelige priser!

I dag har vi lige rullet ben, 100km blev det til, i 37 grader, det var fandme VARMT! Men det fortæller vi meget mere om i morgen! Nu skal vi i seng…