Dæk er kilden til evig diskussion på nettet. Skal vi ikke bare starte med at konstatere at det perfekte dæk ikke findes. Der findes mange forskellige dæk, der kan løse forskellige opgaver og udfordringer. Nogle er lette og ruller hurtigt. De vil som regel punktere lidt oftere og holde kortere tid. Andre dæk ruller knap så hurtigt, er tungere, holder længere og de burde punktere mindre ofte. Pirelli Centurato Velo er et dæk i sidste kategori.
Af Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan
Cinturato er ikke bygget til en tank, heldigvis
Pirelli har entreret dækmarkedet med stil og har brugt store summer på udvikling. De er gået all in som man siger og det har givet pote. Deres dæk har virkelig imponeret. Det er i hvert fald både hvad vi hører, læser og selv har oplevet her på redaktionen. Men Pirelli har manglet et decideret “vinterdæk” i deres line up. Cinturato er deres svar. Det leveres fra 26mm helt op til 35mm, har dobbelt punkterebeskyttelse (der i øvrigt går ud i sidewall også) og så er det særligt optimeret til at køre tubeless.
Vi har modtaget en 28mm version, og den første fornemmelse vi oplever da vi tager dækket ud af kassen, er en lækker blød gummikvalitet, og dækket, trods punkterebeskyttelsen og de forstærkede sidewalls, virker overraskende smidigt. En god start. Vægten afslører dog at der er ikke tale om et udpræget konkurrencedæk, men et dæk der er lavet til klare mange kilometer på landevejen, og måske også et par grusveje, uden at punktere alt for ofte.
Elastikken rundt om dækket vejer 3 gram, så vægten på billedet herunder er ikke helt retvisende, vores testdæk vejer 338 gram, ca.120 gram mere end topdækket Pzero Velo på 210 gram i (25mm). Det er blot 40 gram mindre end klassikeren Durano Plus (i 25mm udgaven), det var ikke meget? Følelsen af de to dæk er dog som dag og nat mellem fingrene, og det gætter vi på den også er på cyklen.
Durano plus er bygget til en tank, Pirelli Centurato er produceret til en cykel. Uden at have prøvet dem endnu, er vores gæt at Cinturato med sine 127 TPI mod Duranos 67, og tydelig blødere og sandsynligvis bedre gummikvalitet, samt mindre massive indlæg, vil føles ganske behageligt at rulle rundt på. Det er ikke testerens oplevelse af Durano Plus.
Tubeless! – ikke bare “tubeless, tag chancen, ready”…
I nogle år har der været nogle få mærker der helt åbent har solgt tubeless dæk til landevejen hvor det direkte stod på dækket. De har været dyre, og svære at få fat på. Andre dæk har været kaldt “tubeless ready”. På landevejen har det betydet; du kan montere dem tubeless, og det fungerer sikkert, meeeen, hvis du kører dækket af fælgen, så fralægger vi os ethvert ansvar…
På Cinturato er vejledningen til tubeless set up, printet på kassen. Pirelli means business. De her dæk er lavet til at køre tubeless, og det er sikkert også derfor at bl.a. sidewalls har fået lidt ekstra beskyttelse i opbygningen. Tubeless er fint på landevejen, men der hvor det virkelig er fedt er hvis du tager en afstikker ind på en sidevej, der byder på lidt grus.
Testeren her elsker at køre “mixed terrain” på racercyklen. Jeg har også en gravelcykel, men ofte er det raceren jeg er afsted på, fordi jeg godt kan li farten på landevejen. Men jeg ender alligevel tit på en grusafstikker, når muligheden byder sig. Jeg har taget de punkteringer det uværgeligt har afstedkommet på de Specialized S-Works dæk jeg har kørt med her til sommer.
For mig lyder 28mm tubeless, i en kvalitet der virker til at rulle godt også, som lidt af en drøm, så jeg glæder mig seriøst meget til at få smidt de her dæk på og så give dem en omgang smadder på landevejen, og ikke mindst på grus. Dækket har i øvrigt lidt ekstra mønster, Pirelli style, som det ses. Det bliver meget spændende at se hvordan det performer, både på vejen og “off road”.
Lets take them to the test
Første indtryk af dækkene er altså positivt, men det er jo ikke nok at de føles lækre mellem hænderne, de skal også levere ude på vejen. Next top er at få dem monteret. Det kommer der en lille video med, hvor vi forsøger at få det til at se nemt ud. Noget der ikke altid lykkedes når det handler om at montere dæk tubeless.
Det er det perfekte tidspunkt dækkene er ankommet på, med den her sommer har man jo nærmest kunne køre rundt på Turbo Cotton uden at risikere punkteringer, men nu minder den danske sommer lidt mere om sig selv igen. Ustadigt vejr med et uforudsigeligt mix mellem regn og solskin. Særligt regnen kan udfordre selv de mest punktereresistente dæk, i kombination med vores “unikke” danske flintesten.
Cinturato lander på det danske marked til oktober ifølge den danske distributør, og kan købes hos flere danske forhandlere over hele landet. Regn med vi har en test klar til den tid.
Vejledende udsalgspriser:
26 – 28mm DKK 399,-
32 – 35mm DKK 429,-