Det følgende skal hverken læses eller forstås som en videnskabelig test; det er – som navnet antyder – en prøvekørsel, og en rytters tanker om et givent dæk, som jeg selv har været ude at bruge mine penge på.
Af: Jesper Bjerring Johansen
Der findes ikke mange dæk-muligheder til de danske forhold, når det er vådt / vinter…
Der findes mange gode spillere på markedet når vi snakker lette dæk, der er egnet til tørt vejr og veje, der er lidt færre muligheder når regn og rusk melder sig med fedtet og dårligt føre, til danske veje fyldt af nedfaldne blade og særligt de helt “unikke” danske flintesten – ja så er udvalget pludselig meget begrænset.
Jeg har fået fat på Vredesteins seneste “vinterdæk”, som går under betegnelsen “Xtreme Weather“, det lyder som noget der passer til danske forhold. Dækkene er såkaldt “TriComp” hvilket vil sige at dækket ruller på 3 forskellige materialer, de er blødere og har mønster på siderne for bedre greb, mens den glatte og hårdere midte bidrager til bedre holdbarhed på rullefladen.
Full Protection – men ikke på den stive måde… som man siger.
De blødere materialer på siderne koster lidt på levetiden, fordelen er at dækket opleves mere race-agtigt, end flere tilsvarende vinterdæk- Min oplevelse er at det dækket føles “levende” og ikke stift og hårdt som andre vinterdæk let kommer til. Dækket har “Full Protection“, der er et polyamid lag som er vævet ind i dækket, hvilket giver beskyttelse, ikke bare på rullefladen, men også på siderne.
På trods af den ekstra beskyttelse (og dermed mere materiale og stivhed) er dækket stadigvæk relativt let at montere, også første gang, så det er altså til at arbejde med på landevejen, hvis man mod forventning skulle punktere, det har jeg faktisk ikke prøvet endnu – 7 – 9 – 13. Derudover er dækket også let, og vejer ikke mere end 251 gram (opgivet til 245 gram) hvilket naturligvis også hjælper på køreoplevelsen.
Min oplevelse på landevejen.
Jeg er giga konservativ i mine dækvalg, for jeg gider simpelthen ikke at stå og lappe på en kold og regnfuld dag (det er der ikke så mange der gider) – men jeg gider heller ikke køre på dæk der ruller helt elendigt, så det er en svær balance. Jeg kørte tidligere på forgængeren til dette dæk, Fortezza TriComp Quattro; der også var et glimrende dæk, men det ruller ikke helt så let som dette nye Xtreme Weather og – som jeg oplevede det et par gange – kunne virke lidt uroligt når det blev presset på kanterne. Ligeledes har jeg førhen kørt på Schwalbes klassiker Durano Plus. Dette dæk bliver aldrig min favorit. (for tungt, stift og kantet efter bare få kilometer, er min mening).
Xtreme Weather dækket har jeg prøvekørt under flere forskellige forhold: både på lun og tør asfalt, let fugtigt med nedfaldsblade og i koldt vejr i regn med glatte veje, blade, småsten og jord. Dækkene har på intet tidspunkt efterladt mig utryg, og faktisk virkede de meget overbevisende ned af den drilske nedkørsel på Golfbakken under Gran Fondo Munkebjerg, og under de heftige regnbyger til Rundt om Rold. Seneste prøvelse jeg udsatte dækket for, var en tur over Agri Skovhøj / Trehøje ad bagvejen på grus. Heller ikke her skuffede dækket, og jeg har endnu ikke kunnet konstatere snitmærker/små ‘cuts’ i dækkene.
Jeg vil personligt gerne anbefale dette dæk, som jeg finder utroligt alsidigt, det kan både bruges som træningsdæk, nærmest året rundt, og det er også let nok til at man kan bruge det til motionsløb, et rigtigt all-round dæk, med potentiale til at blive en
Tekniske specifikationer
Vredestein Fortezza Senso Xtreme Weather 700x23c
Compound: XWS-legering og TriComp Technology®. (hårdere midterkerne, blødere sider)
Beskyttelse: Full Protection. Et lag tykvævet polyamid indstøbt i dækket, dette beskytter både slidbane og sider mod punktering.
Vægt 23mm: 245g på pakken (251 gram på køkkenvægten).
Størrelser: 23, 25, 28 mm.
Pris vejl. : 399,- (2 stk set til kr. 549,- = 274,50 stk.)
Testerens tekniske specifikationer:
Alder: 42 år
Højde: 175 cm
Vægt: 80 kg
Erfaring:Har cyklet i 2 år (efter en pause, var tidligere aktiv fra ’99 – ’09 også motion)
Testcykel: Cervelo Soloist Team, Shimano DA7800 og Shimano WH-RS31.
Anvendt dæktryk: 7.0-7.5 på våde veje og 8.0-8.5 under tørre forhold