Der er nu kørt ca.5000km af Trans Siberia Extreme og dermed er der lidt over 4000 kilometer tilbage af løbet. Der er én dansk rytter tilbage i løbet, Peter Sandholt, han havde en gigantisk krise efter 8. etape, men her efter 9. etape er han “back on track” – vi har snakket med ham i telefonen fra Rusland.
Af: Uggi Kaldan | Foto: Red Bull Content Pool
– Sidst vi snakkede sammen var du tæt på at stå af, men nu har du kørt løbets 9. og næstlængste etape, hvad motiverede dig?
Jeg snakket med dem derhjemme og der var fuld opbakning, det betød rigtig meget. Det, kombineret med en god nats søvn, gør at der var motivation til at stævne ud på 9. etape.
De første 50km er sindsygt hårde mentalt, jeg var ½mm fra af stå af aftenen inden, og den følelse skal lige rystes ud af kroppen, men her viser både Pierre og Shchebelin sig som nogle holdspillere. Det fører til en god start på etapen, hvor Pierre og jeg bl.a. får talt om nogle ikke ræs relaterede emner, det løsner op på stemningen og humøret.
Shchebelin fortæller også om en etape sidste år hvor han var helt slukket, måtte af cyklen 20 gange og ikke gad mere – men han kom igennem det. Samtidig forsikrede han om at løbet nu ville blive mere hyggeligt og roligt… sådan udviklede etapen sig nu ikke helt, men det var en god start.
– Har løbet ændret karaktér?
Ja, helt klart. Løbet er trådt ind i en anden fase, efter mange deltagere er skåret fra. De første mange dage var meget stressende. Der blev skabt alliancer på kryds og tværs, og der blev også brugt meget energi på “mind games”. Det var virkelig meget taktisk. Nu har løbet sat sig, og rangordenen er mere fastsat.
Jeg skal holde mig tæt på Marcelo så han ikke vinder mere tid. Men jeg vil selvfølgelig også forsøge at hænge på i front sammen med Bishoff. Bishoff vil måske forsøge et angreb på Alexey på et tidspunkt, men jeg tror ikke Alexey vil lade ham køre. Det er på mange måder til min fordel, fordi det låser løbet lidt.
Jeg er også selv blevet mere afklaret, det er vigtigere for mig at få sovet 30 minutter under løbet, end det er at tage chancer, og risikere alt for f.eks. at forsvare min 3.plads – eller avancere.
– Apropos søvn, hvor meget har du egentlig sovet i løbet af sidste etape på 1000 kilometer?
Pierre og jeg gennemførte etapen på 37 timer og 2o minutter. “Normalt” ville jeg have kunne klare mig med 2 x 10 minutter på sådan en distance, men i nat skulle jeg lige have en ekstra powernap. Så 3 x 10 minutter minutter blev det til. På 10 minutter når man lige at døse hen, og hjernen når at “drømme” lidt – man får i hvert fald en masse skøre tanker og idéer, Det er egentlig lidt hektisk, men det er nok hjernens måde at slappe af på. Man er i hvert fald opfrisket betragetligt bag efter.
– Hvad med energi?
Har spist rigtig mange powerbarer. Men når du har spist dem op til 36 timer i streg, så bliver du ærlig talt lidt træt af dem. Heldigvis er der er food-stations med rigtig mad de er sat op med ca.240km mellemrum. Her fylder vi almindelig mad i fryseposer, som vi så kan få serveret på cyklen. Ellers står den på powerbarer, bananer, vingummi, almindelig mad, brød, og frugtmos! Jo længere man kører, jo mere har man faktisk lyst til “almindelig mad”, så de der foodstations er virkelig en gave.
Etapen blev ikke helt så rolig som Shchebelin havde meldt ud…
https://www.facebook.com/petersandholtultracycling/videos/1433952030027183/
– Kan du ikke uddybe lidt hvad der sker ude på etapen i dag? Shchebelin kører væk efter ved et vejarbejde?
Det starter faktisk allerede tidligere. På et tidspunkt har vi alle lige taget en lur, vi sover i ca.10 minutter, efter at have kørt ca. kørt 500km. Pitstoppet ligger på toppen af en bakke, og da vi sætter igang kører Marcello og Shchebelin på hjul af mediebilen på nedkørslen, fordi de gerne vil tage nogle billeder… men i bunden af bakken, fortsætter de så på hjul op over den næste bakke. Det giver ret god læ at ligge bag sådan en Caravelle med åben bagsmæk, så Pierre og jeg tænker det er et angreb, og vi fyrer den af op over bakken, for at nå op til dem.
På toppen griner de bare og siger at de jo ville have ventet – men det kunne vi jo ikke vide. Det skaber lidt irritation, og uro i gruppen. Lidt efter møder vi så en jernbaneoverskæring, hvor reglerne egentlig foreskriver at vi skal vente med vores følgebil. Men Shchebelin og Marcelo kører helt frem til bommen, og over med det samme. Det er yderligere med til at skabe irritation at små regelbrud fra de to´s side ikke sanktioneres. Pierre og jeg synes løbet skal afgøres ved at man kommer væk på regulær vis, ikke at man som f.eks. Marcelo herunder, skaber et hul på 7 – 800 meter, ved at køre foran sin følgebil v. f.eks. en jernbaneoverskæring.
Nå, men vi får hentet de 2 igen, og kører videre. Her rammer vi så et vejarbejde og igen kører mediebilen hurtigt frem for at få gode billeder, og igen sætter Shchebelin og Marcelo sig på hjul. Pierre er “fanget” lidt bagude med sin følgebil (som han jo skal blive ved ifølge reglerne) Jeg råber efter mediebilen at det er ringe at de på den måde får indflydelse på løbet, men det er de ret ligeglade med.
Jeg beslutter at vente på Pierre, så jeg ruller 1 – 2 kilometer frem, og Pierre kommer bare ikke, først efter ca.8 minutter kan jeg ane ham. Så begynder det at regne helt vildt. Det var virkelig en etape med omskifteligt vejr, det er meget hårdt at køre i. Vi fanger alligevel Marcello ret hurtigt – og sætter ham, men Shchebelin holder bare kæden stram ude foran.
Ved et foodstop stopper vi og spiser, her kommer Marcello så op og fortsætter full gas forbi food-stoppet. Vi er ret hurtige til at sætte efter, men så kører jeg ind i en kæmpe krise. Umiddelbart efter Food-stoppet kommer vi igen ud på en motorvej, og så er følelserne fra sidste etape altså ikke gemt langt væk. Jeg gider simpelthen ikke mere motorvej. Samtidig er vejret skiftet, så det nu er rigtigt varmt, klimaet skifter virkelig meget, det er hårdt.
Men så viser Pierre sig sgu fra en sej side. Han bliver ved mig gennem krisen, mens Shschebelin og Marcelo tager tid på os begge ude foran. Jeg kan ikke andet et stykke tid end at ligge på Pierres hjul, det er ren overlevelse. Efter et stykke tid kommer jeg dog til hægterne og får arbejdet mig ud af krisen, samt reflekteret lidt over min situation.
Det er sgu en RAAM vinder og en verdensmester jeg ligger på dæk af. Han sidder og taber tid, fordi han venter på mig, det kan jeg ikke være bekendt. Nu bliver jeg nødt til at at tage mig sammen. – Så det gør jeg, og vi får samarbejdet igang. I lang tid kører vi rigtigt godt sammen og får stille og roligt kørt os ind på de 2 foran.
Men med ca. 6km op til Marcello, så er min krop igen nødt til lige at have 10 minutter. Igen venter Pierre, det er sgu sejt af ham! Han er en stor rytter, men på 9. etape viser han sig som et større menneske!
(Pierre nævner i øvrigt på sin Facebook her til morgen at han på 9. etape fandt en ny ven. Du skal være lidt skarp til tysk, men indlægget kan findes her: https://www.facebook.com/pierrebischoff.de/posts/1283104628483515).
Vi får ikke hentet hverken Marcelo eller Shchebelin, og de sidste 10 kilometer er vi HELT færdige… samarbejdet fungerer ikke, og vi er for trætte til at tale sammen, men vi kommer igennem. Vi ender med at tabe ca.30 minutter til de 2 forreste. Sådan er det.
– Hvad så nu?
Det er et sindsygt løb, der er stadig 4000 kilometer tilbage. Man kan simpelthen ikke overskue at tænke 3 etaper frem, så jeg tager én etape ad gangen. I morgen er der en etape på 450 – nu tager vi den!
Oversigt over løbet
Der resterer 5 etaper:
(Tirsdag – 1.August)
10.etape
Dag 15: Irkutsk – Ulan (446 km)
11.etape
Dag 16 – 17: Ulan Ude – Chita (660 km)
12.etape
Dag 18 – 20: Chita – Svobodny (1368 km)
13.etape
Dag 21 – 22: Svobodny – Khabarovsk (754 km)
14.etape
Dag 23 – 24: Khabarovsk – Vladivostok (759 km)
MÅL
Dag 24: Vladivostok
Stillingen:
1: Alexey Shchebelin – 161:45
2: Pierre Bischoff – 163:21
3: Peter Sandholt – 164:08
4: Marcelo Florentino Soares – 168:57
UDGÅET
6: Michael Knudsen
7: Aske Søby
8: Egor Kovalchuk
9: Adrian O´Sullivan
PIGERNE
1: Shangrila Grube Rendon (UDGÅET)
2: Thursday Gervais Dubina (UDGÅET)
Følg med!
Du kan selv følge på TSEs APP – men bemærk trackerne sidder i følgebilerne, og er afhængige af mobilnet, så derfor er rytternes placering ofte upræcis.
Du kan finde live trackeren ved at downloade APPen – Red Bull – Trans Siberia Extreme til din iPhone eller Android.