Gode ting holder ikke evigt, men min “gamle” Wahoo Bolt fra 2017 fejler faktisk ikke noget som helst, og er stadig den dag i dag, en rigtig god cykelGPS, så hvorfor overhovedet opgradere den? Ærligt, nysgerrighed! V1 udgaven fra 2017 er uden sammenligning den cykelcomputer jeg har været gladest for til dato, Wahoo’s tilgang til GUI (brugerflade), var nærmest revolutionerende da den kom ud, og enheden virker stadig moderne den dag i dag, også selvom den ikke har en farveskærm. Den kan vise vej, den kan vise relevant data. Den kan det vigtigste. Hvad kan den nye Bolt?
Af Uggi Kaldan
At opgradere en succes
Når Wahoo alligevel vælger at opgradere en enhed der i princippet stadig kan sælges, og fungerer godt, skyldes det sandsynligvis indmaden og skærmen uden farver. Wahoo har været gode til løbende at tilføje nye features til den første version, så den hele tiden kunne lidt flere ting, men på et tidspunkt løber software-ingeniørerne, uanset hvor dygtige de er, ind i at hardwaren ikke længere kan følge med, og selvom Wahoo lover stadig at opdatere firmware en rum tid endnu til V1eren, så skal man nok ikke forvente mange nye features på den model.
Samtidig må man bare sige at tiden er løbet lidt fra den farveløse skærm, særligt fordi det er lykkedes Wahoo at holde batteritiden på de samme lovede 15 timer, som den gamle havde. Personligt har jeg ikke en behov for en farveskærm, men fair nok, det ser lidt lækrere ud, og MÅSKE giver det også et bedre overblik, når man bruger enheden til navigation, det tror jeg faktisk det gør.
Det er positivt at åbne pakken og finde ud af at formfaktoren er meget lig den gamle udgave, samme placering af knapper, nogenlunde samme størrelse skærm og nogenlunde samme størrelse enhed (den nye er lidt større, det gør ikke noget, det er stadig en “lille” enhed). Det føles næsten som om man ikke skifter enhed, næsten.
Klart mere “form-fuldendt”
Skal man sige noget dårligt om den gamle enhed, så var det at den altid har virket noget plastic-agtig, som det ses på min 2 år gamle enhed, så havde hårde plastic meget let til ridser, og det føles ærlig talt ikke specielt “ekslusivt”. Løsningen med et stort stykke glas henover fronten på den nye enhed giver et helt andet, og synes jeg, lækrere look. Tiden må vise hvor resistent denne løsning er i forhold til slid og ridser, men mit bud er at det er mere holdbart, end det plastic den gamle enhed var bygget i, sådan virker det i hvert fald.
Hele fronten blevet mere “flush” altså mere plan og lidt mere “firkantet”, begge dele noget der klæder enheden gevaldigt. Knapperne på fronten er ikke længere små fordybninger, der let samler smuds (som det ses på min gamle enhed) – omvendt kan man ikke mærke de nye knapper gennem en tyk vinterhandske, men de er til gengæld meget lettere at trykke ned, så det er en god opgradering.
Jeg synes personligt den nye enhed er meget flottere end den gamle, allerede i 2017 da V1eren udkom, var designet lidt “outdated”, også selvom enheden var aero”, men Bolt V1 var så god, at jeg trods designet, har været umådeligt glad for den alligevel. Den gamle udgave lignede noget fra 90erne, den nye ligner derimod en enhed fra 2021. Well done Wahoo.
Hvad er der i kassen?
Ikke meget, faktisk absolut kun det mest nødvendige. Et par manualer, det legendariske “aero” outfront mount, samt en mere enkel løsning der kan placeres på styret med strips?? Hvorfor man ikke har lavet en løsning med gummibånd til denne holder er mig en total gåde, jeg skal heldigvis ikke bruge den, men altså, strips??
Så er der selve enheden (naturligvis), og til sidst et ladekabel, et USB C ladekabel endda. Det er lidt lettere at håndtere USB C end det gamle micro USB, og USB C virker også mere solidt i selve stikket (personlig oplevelse). Da USB C lader til at være standarden mange vil bruge de næste år, er dette en fin lille opdatering. En anden “upgrade” er at gummipakningen, der dækker ladeporten, kan skiftes ud på V2eren, det kunne den ikke på den gamle. Kom man til hive gummi strippen af, så kunne der ikke sættes en ny på. Det er ikke sket for mig, men for rigtig mange andre brugere, så det er igen en fin lille detalje, der er blevet gjort bedre, på denne nye enhed.
Ud på cyklen og afsted.
Det tager 2 minutter at montere enheden på cyklen, og ligeså kort tid at parre den med Elemnt APPen på din telefon. Easy. Så nu er det bare ud og køre nogle kilometer så den kan blive prøvet af. Det endelige review kommer naturligvis til at indeholde en mere teknisk gennemgang af enheden. Èn af de ting jeg glæder mig meget til at prøve er hele styresystemet og interfacet, der skulle være helt nyt (og bedre, ifølge flere af de store “tech-reviewers“) hvilket vil være en præstation, da det allerede var noget af det bedste, i den “gamle” udgave.
Samtidig skulle hele navigationsdelen af enheden have fået en ordentlig overhaling, således at der nu er ægte turn by turn, og mulighed for at ændre ruter ude på cykelturen. Den gamle enhed havde en meget velfungerende navigationsdel, og en (synes jeg) præcis og hurtig GPS, men det var også et meget enkelt system. Den nye kan altså meget mere, forhåbentlig flyder det stadig let og hurtigt.
Det bliver spændende!!