Allerede da vi postede en lille teaser på instagram og facebook var der læsere der spurgte… er det her den nye XC? Som altså var navnet på tidligere MTB topmodel, fra Specialized. Svaret er ja, det er det. Eller det er i hvert fald vores klare indtryk. Underbygget af, at vores danske MTB toprytter Simon Andreassen, kører rundt i en rød udgave af skoen allerede, og det faktum at der faktisk står XC på indlægssålen af den her nye sko også. Skoen byder stadig på masser af nyheder, stærkt inspireret af S-WORKS 7 Road.
Af Uggi Kaldan | Foto: Uggi Kaldan & Jesper Bjerring
S-WORKS RECON – opgraderet & bedre.
Ligesom det er tilfældet med den S-WORKS 7 ROAD, er S-WORKS Recon en forbedret sko på flere områder. De mest åbenlyse er de CNC fræsede BOA-spænder, der indtil nu kun har kunnet findes på topmodellen til landevej. Spænderne ses nu også den nye Recon. Derudover har skoen fået den karakteristiske “skrå” lukning på oversiden, der blev introduceret tidligere på året på landevejsskoen.
Overmaterialerne har også fået en opgradering, således at der nu er brugt flere forskellige materialer i overdelen, hvor den tidligere udgave, mere eller mindre, var lavet i samme materiale. Fordelen er en sko der sidder bedre, ånder bedre, er lidt lettere, og noget mere slidstærk.
Det er en utrolig behagelig sko at sætte foden, særligt hvis du ligesom mig, er udstyret med klassiske brede skandinaviske fødder.
Det ligner at beskyttelsen på snuden af skoen er blevet mere solid og dermed mere slidstærk, end den var på den tidligere udgave. Jeg har desværre ikke 6eren, så jeg kan ikke sammeligne direkte, så min vurdering af forskellen er baseret på sammenligning af de to sko, ud fra billeder. Smid en mail, hvis du har fingrene i begge sko, og er uenig i betragtningen.
Nogle af de ting der umiddelbart ikke har ændret sig meget siden sidste version, er hælkappen på skoen, og carbonsålen. Begge dele ser helt identiske ud, sammenlignet med nuværende udgave af skoen. S-WORKS 7 Recon sålen er stadig placeret som en 13er, på Specialized´ egen “stiffness index”, det var S-WORKS 6 XC også. Landvejskoen er i øvrigt en 15er på samme skala.
Ny overdel, samme carbon-sål.
Som det ses på billedet herunder har landevejs S-Works 7eren de nye iøjenfaldende “cut outs” på midtfoden og på forfoden, som altså gjorde Specialized i stand til at flytte carbon fra lidt mindre belastede områder af sålen, og derind hvor stivheden tæller. Det er sådan de opnåede stiffness index 15, frem for 13 som den tidligere landevejs sko havde, uden at øge vægten.
Den teknologi er altså ikke umiddelbart nået til 7eren på off-road fronten, hvor sålen til forveksling ligner den der sidder på XC 6. Personligt kan jeg dog ikke mærke stor forskel. Jeg synes begge sko er overordenligt stive, og virker som absolutte topsko, når man har dem på.
Metalgevindet, man monterer klamper i, er i øvrigt af titanium, så du behøver ikke bekymre dig om rust på den del af skoen.
Er det ikke underligt de kalder den Recon? – Lidt, og så alligevel.
Det virker til at det nye navn har skabt lidt forvirring blandt nogle læsere på AoC, og det er også lidt sjovt at ændre navnet på en opgradering af en eksisterende produktlinie. Når det er sagt, så er XC en disciplin indenfor MTB, men skoen er jo beregnet til alle former for off-road, uanset om det er et krævende MTB spor, eller et langdistance tur på grus.
Skoen kunne ligeså godt have heddet S-Works 7 XC, men Specialized har altså valgt at kalde den S-WORKS Recon. Jeg gætter på det handler om at sende et signal om at skoen kan bruges på alle former for off road, Cross, Gravel, MTB… you name it.
100km lige ud af boksen – intet problem.
Modtog skoen for få dage siden, og i weekenden tog jeg ud på Vestkysten for at lave rute recon på Dirty Jutland XL ruten. Vi startede i Blaavandshuk og kørte mod Thyborøn. Der er 168km, det nåede jeg dog ikke helt, men ca.100 km er det blevet til i skoen, der sidder som smurt på mine fødder. Som altid har jeg skiftet de medfølgende (og ret flade) indlæg ud med et sæt indlægssåler fra Specialized, den grønne udgave.
Sålerne giver en maksimal svangstøtte, og det er altså noget der lige passer mine fødder. Generelt kan et godt indlæg gøre rigtig meget for oplevelsen af en sko, så jeg kan kun anbefale at man enten får en fagmand til at hjælpe med at finde et godt indlæg, eller selv eksperimenterer sig frem. Jo stivere (og det vil ofte betyde jo dyrere) sko, jo mere vigtigt er det at indlægssålen passer til din fod.
En yderkappe der smyger sig om din fod
Der er altså ikke den store forskel i sålen, fra sidste udgave af skoen, men det er der stå til gengæld på overdelen. Her har skoen “arvet” nærmest hele paletten fra landevejsmodellen. De nye, og utroligt betjeningsvenlige BOA spænder, der i øvrigt håndtere fint strandsand overraskende godt.
Den asymetriske overdel fra S-WORKS 7 ROAD er også at finde på Recon, og sidst men ikke mindst har den fået “Dyneema” indsatser, der ifølge producenten selv, er verdens letteste og stærkeste fiber, der nærmest kan holde til ALT. Frost, varme, slid og kontinuerlig mishandling, Duneema klarer det hele, uden at miste hverken ydeevne eller fleksibilitet.
Ser man på mine gule sko ovenfor, synes jeg da også de har klaret at holde sig utroligt pæne, efter en sæsons brug. Farven er stadig flot gul, og ser du på skoen til højre kan du se jeg lige har “vasket” den med en vådserviet. Den er ikke som ny, men jeg synes faktisk den står flot efter en sæsons brug.
Det er en dyr sko, kvalitet koster penge.
2699,- Kroner, det er en sjat, en ret seriøs sjat faktisk. Men det er også en god sko, den er let, stiv, og så virker overdelen til at være utroligt slidstærk. Du slider sandsynligvis ikke den her sko på, lige med det første. Selv hvis du køber den røde udgave, der kommer på et tidspunkt, så vil jeg gætte på at også den vil holde (også udseendet) i lang tid.
Hvis du tjekker Simon Andreassen ud på Instagram, kan du få et kig på den røde udgave. Han har efterhånden postet en del billeder, hvor man kan se den. Når nu det er til mudder, grus, MTB og off-road, så foretrækker jeg dog den sorte. Vægten er angivet 270 gram pr. sko i en str. 43. Det er præcis den vægt jeg ramte på den gode gamle OBH i køkkenet.
Pris: 2699,- Kroner – fåes pt. i sort, men bliver også tilgængelig i rød. Kender vi Specialized ret, kommer der sikkert nogle limited editions.
Skoene er stillet til rådighed af Specialized Danmark. Tak for det.