Nå så skete det, min elskede Roubaix røg videre til en heldig køber og er blevet erstattet med en ny cykel, der skal forsøge at leve op til mærkatet, “One Bike”. Denne gang er vi mere ovre i Gravel / MTB genren, hvor Roubaix var mere road end gravel, den gjorde det nu ellers godt på grus!!. Ingen tvivl om at denne nye Diverge kommer til at stortrives “off road”, men kan den også dække mine landevejsabstinenser, når den kommer på smalle dæk?. Jeg gør forsøget, og fortæller om mine erfaringer.
Af Uggi Kaldan | Foto AltomCykling.dk
Fuld blown kærlighed
Cyklen er lige landet i dag, og jeg ville faktisk gerne have nået et prøvetur, men en tur ud i regnvejr på en HELT ny cykel, det føles altså forkert. I stedet er jeg hoppet ombord i fredagsbobler sammen med fruen, som jeg har været sammen med i 12 år, i dag! Det er en del cykler hun har holdt ud efterhånden, jeg finder trøst i at hun stadig kan bestikkes med Rosé champagne, som den dag vi mødtes, så gør jeg nok et eller andet rigtigt.
Hvert år finder jeg en ny flaske, i år var det en “Reserve Exclusive Brut – Rosé, Champagne Chouilly, fra Nicolas Feuillatte“, der blev valgt til dagens dobbeltfejring, 12 års kærlighed og “new bike day” – forhåbentlig bliver jeg aldrig træt af hverken den ene eller den anden, af de to begivenheder. Fruen har i øvrigt behørigt beundret det nye røde familiemedlem, og rost den efter bedste evne – “sikke en flot rød farve…”. Hun er ikke voldsomt cykelinteresseret, så det er utroligt hun på 12. år, stadig gider lege med på den leg. Jeg er ret godt gift, men altså, den er nu også flot, synes jeg faktisk. Det nye røde “lyn”.
Lidt hurtige justeringer og tanker
Hjulene er de nye Terra der naturligvis er TL ready, og det er Pathfinder dækkene også, men de leveres med slanger. Det synes jeg egentlig er fair, der er forskellige tilgange tubeless, særligt TL væske er der mange holdninger til, på den her måde kan man vælge det set up man ønsker. Jeg har monteret dem med “Zero Flats Competition“, som blev anbefalet af ekspedienten i min lokale cykelbiks, Bings Bikestore, han er ivrig (og dygtig) MTB rytter, så jeg satser på han ved hvad han taler om.
De sidste 6 måneder har jeg kørt med Orange Seal Endurance, som jeg netop har pillet af mine landevejshjul for at skifte dæk, med 40ml i hvert 26mm dæk, var der stadig masser af flydende sealant tilbage efter 6 måneder, det tænker jeg er godkendt, men jeg er heller ikke punkteret, det kan være rent tilfælde. Som en sidste imponerende detalje kan nævnes at begge Pathfinder dæk sprang ud på fælgen ved første pump med fodpumpen, altså hverken brug for kompresser, Airshot, Co2, pille keglen ud af ventilen, sæbevand, eller andre TL tricks, der nogle gange skal til. Det her var ekstremt let! Lækkert.
Jeg har skiftet frempinden til min sædvanlige S-Works 110mm, selvom “reach” på den nye Diverge er mere end 1cm længere end på den gamle, så jeg burde nok køre videre med den fabriksmonterede 100mm i stedet for at skifte, men jeg er delvist vanedyr, og så synes jeg også S-WORKS frempinden er pænere. Det gælder også det nye “out front” Specialized har “indbygget” i deres frempind. Det er en lidt klodset løsning de har fundet på der, synes jeg – men det er jo heldigvis noget man kan skifte / pille af, no problem. Jeg holder mig til min klassiske plastic Wahoo holder, den spiller bare.
Den ekstra høje spacer der er monteret som standard på Future Shock er også skiftet ud med den lavere spacer på der følger med, det er ikke svært (tak youtube), men den lave spacer skaber stadig et sjovt “hul” direkte ned til styrfittings, hvilket kan skabe problemer for lejerne. Jeg har smurt dem ekstra op, men forstår ikke helt, at man ikke har formået at få den lavere spacer til at slutte ligeså tæt som den høje spacer. Det er lidt et “week spot” ved Future Shock, hvis du spørger mig, og jeg synes ellers systemet er fedt. Lidt fedt afhjælper dog evt. fremtidige problemer, har jeg lært, man skal blot huske at tilføje lidt fedt ved samlingen, ca. hver 2. måned ca. hvis man ikke vil opleve problemer.
Til sidst har jeg monteret min Power Arch saddel med Carbon Rails, måske ikke det mest oplagte valg til gravel, men den har holdt de sidste 6 måneder på Roubaix, og så vejer den lidt mindre, og passer den godt til mig. Kan man argumentere for at man ikke bør køre i skoven og på grus med Carbon Rails – ja det kan man godt argumentere for. Hvis min saddel knækker, så lover jeg at skrive om det, og indrømme det var dumt (Jeg har allerede indrømmet det lidt) #livingontheedge.
Simpelt paintjob, men subtilt lækker
Jeg modtog en enkelt kommentar om cyklens uniforme farvevalg (rød / brændt orange) – hvilket jeg godt kan følge, jeg synes personligt Specialized har ramt nogle super fede farvekombinationer og frække detaljer de senere år på deres cykler, og denne her er mere simpel. Den har dog et flot spil når man ser den live – og der er faktisk også lidt glimmer i malingen, hvilket jeg har prøvet at fange, trods regnvejr, det er næsten lykkedes, man kan i hvert fald godt ane det. Jeg elsker jo at pimpe min cykel lidt, så jeg skal lige tænke lidt over hvad der kan få den her cykel til at sprudle lidt. Jeg er sikker på der er nogle muligheder.
Som det næste skal jeg ud og prøve den, og det glæder jeg mig til, jeg har MASSER af cykelplaner, der både involverer kortere ture, rutetest af små nye sektioner til Dirty Jutland, test af nye rute til Ronde van Borum, bike packing i Norge og Sverige, samt RAD X rutetest. Der er nok at tage fat på.
NU… bobler med fruen – hav en dejlig fredag og en fantastisk weekend derude! Vi ses på rammen :D
**Disclaimer – Cyklen er stillet til rådighed til test af Specialized. AltomCykling.dk modtager ikke betaling for at teste denne cykel.